Po 1 września po raz pierwszy rejestrowane auta osobowe muszą spełniać normę czystości spalin Euro 6c i przejść przez nowy, bardziej zbliżony do rzeczywistości test ich kontroli WLTP (realizowany w laboratorium). Od strony technicznej zmiany sprowadzają się do instalacji systemu oczyszczania spalin SCR dla jednostek wysokoprężnych oraz filtrów cząstek stałych dla silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pracy przy homologacjach jest tyle, że nie przerabiają jej nie tylko koncerny samochodowe, ale i certyfikujące jednostki badawcze. Tym bardziej, że większość firm chce już uzyskać certyfikację zgodną z jeszcze ostrzejszą normą Euro 6d TEMP, która wejdzie w życie 1 września 2019 r. Wraz z nią pojawi się obowiązek realizowania testów emisji i spalania także w warunkach drogowych (RDE), który na razie nie jest obligatoryjny.
Opóźnienia w homologacjach są nieuniknione, część silników zniknie z oferty na dobre, część chwilowo. – Niestety należy spodziewać się, że taka sytuacja potrwa jeszcze kilka miesięcy, do czasu powrócenia procesu homologacyjnego do normalnego stanu efektywności. Ograniczenia w dostępności poszczególnych modeli mają więc charakter przejściowy. Warto też zauważyć, że dotyczą one zazwyczaj poszczególnych wersji silnikowych, rzadziej całych linii modelowych – pociesza rzecznik Audi Leszek Kempiński. Dilerzy przewidują, że największy kłopot mogą mieć w październiku, gdy skończą się zrobione w sierpniu zapasy, a nie otrzymają jeszcze nowych dostaw.
Zmiany, zmiany, zmiany…
Handlowcy z salonów Volkswagena, europejskiego lidera sprzedaży sygnalizują, że zniknie 125-konny silnik benzynowy 1,4 TSI, zastąpiony od września 130-konnym silnikiem o pojemności 1,5 litra. Marka wycofała z Tiguana 240-konnego, 2-litrowego diesla. Zastąpi go nową jednostką dopiero pod koniec listopada. W październiku pojawi się z kolei następca 150-konnego silnika o pojemności 1,4 litra.
Marka wycofała z VW Tiguana 240-konnego, 2-litrowego diesla. Zastąpi go nową jednostką dopiero pod koniec listopada / fot. VW
W KIA wypadły silniki: G 1.4 / D 1.4 w modelu Venga oraz D 1.4 w Rio. Nissan sygnalizuje, że w Juke zniknął 1.2 DIG-T, a w Qashqai silniki 1.2 DIG-T i 1.6 DIG-T oraz 1.6 dCi zostaną zastąpione „w najbliższych miesiącach” przez nowe jednostki, podobnie jak w modelu X-Trail ustąpią nowościom silniki 1.6 DIG-T, 1.6 dCi oraz 2.0 dCi. – Ze względów strategicznych szczegółów nowych jednostek na razie nie podajemy – ucina rzeczniczka marki Dorota Pajączkowska.