We wrześniu salony świecą pustkami

Po rewelacyjnym sierpniu polski rynek nowych aut we wrześniu poleciał w dół. W porównaniu z sierpniem, w którym rejestracje osobówek poszybowały do poziomu 56,7 tys. sztuk, wrzesień może być o blisko połowę słabszy.

Publikacja: 20.09.2018 14:11

We wrześniu salony świecą pustkami

Foto: moto.rp.pl

Jak podaje Instytut Samar, w pierwszych dziesięciu dniach obecnego miesiąca zarejestrowano zaledwie 4430 samochodów osobowych. To o 44,4 proc. mniej w porównaniu z tym samym okresem września sprzed roku. Spadki były do przewidzenia. Tegoroczny sierpień był miesiącem rekordowym, lepszym od ubiegłorocznego o 64,3 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Do Polski jadą stare diesle

– Na tak okazały wzrost wpłynęło m.in. zapowiadane na 1 września wejście w życie normy Euro 6C oraz testów homologacyjnych według cyklu WLTP. Modele niespełniające nowych wymogów można było wcześniej kupić w promocyjnych cenach, a swoje dorzucili i dealerzy, którzy rejestrowali na siebie zdecydowanie więcej samochodów niż normalnie – komentuje Dariusz Balcerzyk, ekspert Samaru. Teraz nikomu już się nie spieszy. W dodatku dealerzy nie dysponują jeszcze pełną oferta aut homologowanych według nowych zasad. W rezultacie Samar prognozuje na wrzesień sprzedaż na poziomie 30 tys. aut.

CZYTAJ TAKŻE: Kosztowny urok elektromobilności

W pierwszej dekadzie miesiąca dominowała Skoda: sprzedała 802 samochody. Na drugim miejscu znalazła się Toyota z 608 rejestracjami, a na podium dostała się jeszcze Kia ze sprzedażą 303 aut. Kolejne miejsca należały do Forda (296 rejestracji), Renaulta (256), Hyunaia (249), Mercedesa (241), BMW (225), Mazdy (194) oraz Dacii (183). Zaskakuje słaba pozycja Volkswagena (12. miejsce, tylko 174 zarejestrowane samochody) oraz Opla (15 lokata, 104 rejestracje). Dopiero na 18. miejscu znalazł się Seat (46 sprzedanych samochodów), którego Leon zajął 4. miejsce w sierpniowym rankingu najpopularniejszych modeli: zarejestrowano wówczas 1722 sztuki tego modelu, co dało wzrost r/r 448 proc.

CZYTAJ TAKŻE: W sierpniu dealerzy kupowali auta od… samych siebie

Spadków we wrześniu można spodziewać się także na innych europejskich rynkach, gdzie nowe zasady homologacji radykalnie zwiększyły liczbę rejestracji w sierpniu. Podobnie jak w Polsce, tak również dużą część rejestracji wzięli na siebie dealerzy. Jak podała w środę organizacja europejskich producentów ACEA, cały unijny rynek w sierpniu poszybował w górę o przeszło jedną trzecią do prawie 1,1 mln rejestracji. Co istotne, sierpień jest z reguły najsłabszym miesiącem w roku. Tymczasem w Austrii rejestracje samochodów osobowych podskoczyły o 31,3 proc., w Belgii o 53,3 proc., we Francji o 40 proc., w Niemczech o 24,7 proc., w Wlk. Brytanii o 23,1 proc.

""

Skoda nie oddaje pozycji lidera polskiego rynku / fot. Skoda

moto.rp.pl

Polska z 64,2-procentowym skokiem rejestracji r/r była w sierpniu 2. w całym unijnym zestawieniu. Największy wzrost odnotowano w Rumunii, gdzie zarejestrowano 25,5 tys. samochodów, o 112,9 proc. więcej niż w sierpniu przed rokiem.

Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery
Tu i Teraz
Wyprzedzający ruch Volvo. Produkcja ma zostać przeniesiona z Chin do Belgii
Tu i Teraz
Pierwszy odbył się w 1905 r. Teraz oficjalnie to koniec salonu samochodowego w Genewie
Tu i Teraz
Policyjny radiowóz uszkodził śmigłowiec LPR, który wylądował do wypadku na A2
Tu i Teraz
Był Mercedes będzie Maxeed. Kolejny "rosyjski" samochód chińskiej produkcji