Zmiany właścicielskie dotyczące najbardziej znanego polskiego producenta autobusów dokonały się we wtorek. 100 proc. udziałów w spółce Solaris Bus & Coach oraz należącego do niej producenta tramwajów Solaris Tram odkupiła od rodziny Olszewskich pochodząca z Kraju Basków (Hiszpania) firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF). To notowany na madryckiej giełdzie producent taboru kolejowego i pojazdów szynowych, które eksportuje na rynki Europy, obu Ameryk i Azji Południowo-Wschodniej. Strony nie ujawniły wartości transakcji, ale wcześniej CAF szacował wartość Solarisa na 300 mln euro. Z chwilą sprzedaży spółki jej właścicielka i prezes Solange Olszewska ustąpiła z prezesury, a firmą zarządzają dotychczasowi wiceprezesi. Przewodniczącym rady nadzorczej spółki został Jsu Imaz z CAF. Wcześniej baskijski koncern usiłował wejść na rynek autobusów poprzez spółkę Vectia z hiszpańskim producentem Castrosua. Ostatecznie jednak zdecydował się na wykupienie Solarisa.
Elektryczny Solaris Urbino 18 przed ratuszem w Hamburgu / fot. Solaris
Przejęcie ma być dla Basków okazją do rozbudowy firmy i wejścia na nowe rynki, na których już działa firma z Bolechowa. Umożliwi im także rozwijanie produkcji pojazdów elektrycznych przeznaczonych do transportu publicznego. W tym segmencie – autobusów elektrycznych – Solaris jest jednym z europejskich liderów. Jeden z jego elektrobusów Solaris Urbino 12 electric zdobył prestiżowy tytuł „Bus of the Year 2017”.
We wtorek CAF podpisał także wstępne porozumienie z Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) dotyczące sprzedaży mniejszościowego pakietu udziałów w Solarisie. W ciągu kilku tygodni PFR ma stać się 35-proc. udziałowcem spółki. Ma to pomóc w realizacji rządowych planów rozwoju elektromobilności. – Inwestycja PFR daje impuls do dalszego rozwoju polskiej gospodarki w segmencie produkcji autobusów elektrycznych poprzez wsparcie polskiego lidera na tym rynku i związanej z nim sieci kooperantów – powiedział Paweł Borys, prezes PFR. Dodał, że obaj udziałowcy chcą rozbudowywać zdolności zakładów Solaris w Polsce. Nie wykluczył przy tym dokapitalizowania spółki w przyszłości. – Jeżeli się okaże, że trzeba podnieść kapitał o 100 mln czy 200 mln zł, jesteśmy na to gotowi – powiedział Borys.
Solaris Urbino 12 – elektryczny hit z Bolechowa / fot. Solaris