Toyota dystansuje konkurencję

Mamy przetasowania na liście najcenniejszych marek motoryzacyjnych, choć nie na czele. Bo Japończycy znów nie dali szans rywalom. Tak jak rok temu, tak i teraz najcenniejszą marką w motoryzacji jest Toyota.

Publikacja: 30.05.2018 01:06

Toyota

Toyota

Foto: fot. Bloomberg

Dzisiaj Toyota wyceniana jest na 30 mld dolarów, czyli o 5 proc. więcej, niż rok temu — wynika z rankingu „Top 100 Most Valuable Brands” przygotowywanego rokrocznie przez Kantar Millward Brown. Jaki jest powód tak silnej pozycji?

""

fot. Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

– Niejeden. Po pierwsze spójność strategii koncernu i jej skrupulatna realizacja, wiarygodność oraz zdolność przewidywania popytu, w tym przypadku na SUV-y. Takie modele nadal cieszą się powodzeniem, zwłaszcza wśród konsumentów, dla których liczy się wartość auta i to, jak jest bezpieczne — tłumaczył Peter Walshe, dyrektor w Kantar Millward Brown. Jego zdaniem auta Toyoty są niezawodne, mają wysoką wartość oraz jakościowo biją konkurencję. Toyota zwyciężała w tym rankingu przez 11 z 13 lat. Nie była na pozycji lidera w roku 2010 i 2012, wtedy spadła na 2. miejsce.

""

fot. Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

""

fot. BMW

Foto: moto.rp.pl

Ale to na niższych pozycjach doszło do interesujących przetasowań. Na 2. miejscu rok temu było BMW, tymczasem w 2018 musiało tę pozycję odstąpić Mercedesowi, który zwiększył swoją wartość o 9 proc. do 25,7 mld dol. BMW, ze wzrostem wartości o 4 proc., zostało wycenione na 25,6 mld dol. Siłą Mercedesa jest pozycja tej marki na rynku chińskim, brazylijskim i rosyjskim, oraz powodzenie najnowszego modelu klasy E. Zdaniem Walshe BMW nadal pozostaje dominującą marką, która jednak musiała sobie poradzić ze spadkiem sprzedaży na rynku amerykańskim. —Tutaj nie ma żadnych wątpliwości. BMW świetnie daje sobie radę i jeśli chodzi o kondycję marki, to z pewnością mieści się w ścisłej czołówce — mówił.

""

fot. Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Największym zaskoczeniem jest jednak awans Tesli, która mimo wielu kłopotów, zwłaszcza z nadążaniem za popytem na Model 3. w tym roku zyskała na wartości aż 60 procent. Wartość tej marki wyniosła 9,4 mld dol., podczas gdy rok temu było to 5,9 mld. To daje jej 8. miejscu najcenniejszych marek motoryzacyjnych, jedno „oczko” za Audi wycenionym na 9,6 mld dol., czyli o 3 proc. więcej niż w 2017. — Ludzie ekscytują się Teslą, nie dlatego, że jest to fajna marka samochodu, ale to już technologia z Marsa. Dla konsumentów jest to niezwykle atrakcyjne, bo Tesla niesie ze sobą wielkie obietnice na przyszłość – uważa Walshe.

""

fot. Volkswagen

Foto: moto.rp.pl

Nowością tegorocznego rankingu jest powrót Volkswagena po dwóch latach nieobecności. Po wartości tej marki — 6 mld dol. widać jednak, że boryka się ona nadal ze skutkami wpadki spalinowej. VW nie było w rankingu przez 2 lata — w 2016 i 2017. Walshe podkreśla jednak, że konsumenci pozostali wierni Volkswagenowi. – Oczywiście zdawali sobie sprawę z kryzysu zaufania, ale nie miało to wpływu na ich decyzje o kupowaniu aut tej marki. Tak, to prawda, wartość VW spadła od czasów, kiedy była jeszcze w naszym rankingu — wtedy wynosiła 9,3 mld dol., ale z drugiej strony pokazała swoją siłę powracając na należne jej miejsce — ocenił Walshe.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż aut w Europie: VW i Jeep idą na rekord

W całym rankingu za najbardziej wartościową markę uznano Google (302,1 mld dol, przed Apple (300,6 mld). Na kolejnych miejscach jest Amazon, Microsoft i chiński gigant technologiczny Tencent.

Dzisiaj Toyota wyceniana jest na 30 mld dolarów, czyli o 5 proc. więcej, niż rok temu — wynika z rankingu „Top 100 Most Valuable Brands” przygotowywanego rokrocznie przez Kantar Millward Brown. Jaki jest powód tak silnej pozycji?

– Niejeden. Po pierwsze spójność strategii koncernu i jej skrupulatna realizacja, wiarygodność oraz zdolność przewidywania popytu, w tym przypadku na SUV-y. Takie modele nadal cieszą się powodzeniem, zwłaszcza wśród konsumentów, dla których liczy się wartość auta i to, jak jest bezpieczne — tłumaczył Peter Walshe, dyrektor w Kantar Millward Brown. Jego zdaniem auta Toyoty są niezawodne, mają wysoką wartość oraz jakościowo biją konkurencję. Toyota zwyciężała w tym rankingu przez 11 z 13 lat. Nie była na pozycji lidera w roku 2010 i 2012, wtedy spadła na 2. miejsce.

Tu i Teraz
Chiński producent chwali się 60 letnim doświadczeniem w branży moto
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Tu i Teraz
Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego
Tu i Teraz
Rynek wynajmu długoterminowego aut rośnie, wypożyczalnie tracą
Tu i Teraz
Stellantis ma nowego szefa. To będzie jedno z trudniejszych zadań w branży moto
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Tu i Teraz
Ameryka wraca do silników spalinowych. GM inwestuje 888 mln USD w nową generację V8
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont