W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5 proc., podczas gdy w Niemczech aż o 10 proc. – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). – To przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównanie bardziej rozbudowana i przekroczyła 40 tys. punktów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2897 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 39 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (59 punktów). Będzie nieco łatwiej doładować e-auto na szybkiej trasie. Nowe umowy na postawienie ładowarek przy drogach ekspresowych i autostradach podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Stacje pojawią się przy autostradach A1, A2, A4 oraz ekspresówkach S3, S7 i S9. Ich uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2022 roku.
Wszystkie stacje staną na 28 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Na autostradzie A1 będą to MOP-y: Skoszewy i Knurów; na A2: Sobótka i Cichmiana, na A4: Mokrzyska, Bagno, Bratkowice, Dąbry, Kaszyce, Zamiechów, Podłęże, Zakrzów, Jawornik, Jastrząbka, Młyniska i Budy. Przy drogach ekspresowych stacje ładowania pojawią się przy trasie S3 na MOP-ach: Marwice i Kunowo; na S7: Grabin, Występa, Lutek, Majdany Wielkie; na S8: Ostrożnie. Każda ze stacji powinna posiadać co najmniej dwa punkty ładowania, każdy o mocy nie mniejszej niż 50 kW. Docelowa moc stacji będzie zależała od decyzji operatora, którzy będą dzierżawcami miejsc przeznaczonych pod stacje.
Punkty ładowania pojazdów elektrycznych działają obecnie na 20 MOP-ach. Z tego sześć na MOP kategorii I (to najniższa kategoria, najwyższą jest III), ulokowanych przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA. W realizacji są punkty ładowania na kolejnych 21 MOP-ach kategorii I. – Z większości będzie mogli skorzystać jeszcze w tym roku, po zakończeniu budowy i odbiorach przez Urząd Dozoru Technicznego – zapowiada GDDKiA. Stacje ładowania znajdują się także na stacjach paliw Orlenu i Lotosu. Orlen do końca 2021 r. chce uruchomić ponad 80 stacji. Lotos pierwsze stacje udostępnił na trasie Warszawa – Trójmiasto. Lokalizacja punktów ładowania została zaplanowana tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km.