W Polsce hamuje budowa sieci ładowania e-aut

Spada tempo budowy sieci ładowania elektrycznych samochodów. Jeśli od czerwca 2019 do maja 2020 w Polsce zainstalowano 479 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, to w ciągu kolejnych 12 miesięcy – już tylko 322.

Publikacja: 16.06.2021 12:11

W Polsce hamuje budowa sieci ładowania e-aut

Foto: fot. AdobeStock

W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5 proc., podczas gdy w Niemczech aż o 10 proc. – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). – To przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównanie bardziej rozbudowana i przekroczyła 40 tys. punktów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

""

moto.rp.pl

Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA, pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 1495 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (2897 punktów). 33 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 39 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania (59 punktów). Będzie nieco łatwiej doładować e-auto na szybkiej trasie. Nowe umowy na postawienie ładowarek przy drogach ekspresowych i autostradach podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Stacje pojawią się przy autostradach A1, A2, A4 oraz ekspresówkach S3, S7 i S9. Ich uruchomienie planowane jest na drugą połowę 2022 roku.

Wszystkie stacje staną na 28 Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP). Na autostradzie A1 będą to MOP-y: Skoszewy i Knurów; na A2: Sobótka i Cichmiana, na A4: Mokrzyska, Bagno, Bratkowice, Dąbry, Kaszyce, Zamiechów, Podłęże, Zakrzów, Jawornik, Jastrząbka, Młyniska i Budy. Przy drogach ekspresowych stacje ładowania pojawią się przy trasie S3 na MOP-ach: Marwice i Kunowo; na S7: Grabin, Występa, Lutek, Majdany Wielkie; na S8: Ostrożnie. Każda ze stacji powinna posiadać co najmniej dwa punkty ładowania, każdy o mocy nie mniejszej niż 50 kW. Docelowa moc stacji będzie zależała od decyzji operatora, którzy będą dzierżawcami miejsc przeznaczonych pod stacje.

Punkty ładowania pojazdów elektrycznych działają obecnie na 20 MOP-ach. Z tego sześć na MOP kategorii I (to najniższa kategoria, najwyższą jest III), ulokowanych przy autostradach i drogach ekspresowych zarządzanych przez GDDKiA. W realizacji są punkty ładowania na kolejnych 21 MOP-ach kategorii I. – Z większości będzie mogli skorzystać jeszcze w tym roku, po zakończeniu budowy i odbiorach przez Urząd Dozoru Technicznego – zapowiada GDDKiA. Stacje ładowania znajdują się także na stacjach paliw Orlenu i Lotosu. Orlen do końca 2021 r. chce uruchomić ponad 80 stacji. Lotos pierwsze stacje udostępnił na trasie Warszawa – Trójmiasto. Lokalizacja punktów ładowania została zaplanowana tak, aby najdłuższy odcinek między nimi nie przekraczał 150 km.

""

moto.rp.pl

Nowe miejsca z ładowarkami do e-aut maja poprawić możliwości wykorzystywania samochodów elektrycznych w podróżach na większych dystansach. Na razie niedostateczna liczba punktów na trasach tranzytowych, w których można doładować baterie to główny – obok braku dopłat do zakupu e-aut i budowy stacji – element hamujący rozwój elektromobilności. Obecnie 27 proc. stacji ładowania e-aut stoi na publicznych parkingach, 22 proc. w obrębie galerii handlowych, 19 proc. na terenach hoteli, a 10 proc. na stacjach paliw. Rozwój infrastruktury powinien przyspieszyć po wprowadzeniu dopłat. Według PSPA, tylko w 2021 r. powinno się pojawić ponad 2,2 tys. nowych ładowarek, a w 2022 r. ich liczba ma wzrosnąć do ponad 11,2 tys. W końcu ub. roku było ich 2711.

Najwięcej ładowarek będzie w dużych miastach. W grudniu ub. roku radni Warszawy zdecydowali o budowie 800 nowych punktów ładowania. W „Planie budowy ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na obszarze m.st. Warszawy” znalazło się 408 ogólnodostępnych stacji. Każda z nich będzie wolnostojącym słupkiem wysokim na 170 cm z dwoma punktami ładowania. Moc pojedynczego punktu (co najmniej 22 kW) pozwoli na ładowanie jednego samochodu w czasie od 1 do 3 godzin. Przy każdym słupku znajdą się dwa stanowiska postojowe.

W I kwartale 2021 r. liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce względem końca 2020 r. wzrosła o zaledwie 5 proc., podczas gdy w Niemczech aż o 10 proc. – poinformował Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). – To przepaść, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sieć ładowarek ładowania za naszą zachodnią granicą jest nieporównanie bardziej rozbudowana i przekroczyła 40 tys. punktów – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Pozostało 88% artykułu
Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?