Polska ma zostać europejskim pionierem w recyklingu baterii do e-aut

Dzięki wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Polska stanie się europejskim pionierem w recyklingu baterii do samochodów. Informacja o inwestycji EBOiR zbiegła się z uruchomieniem w polskiej fabryce Toyoty o produkcji w silniki elektryczne do hybrydowych Yarisów.

Publikacja: 09.04.2021 08:24

Polska ma zostać europejskim pionierem w recyklingu baterii do e-aut

Foto: moto.rp.pl

EBOiR wesprze kwotą 25 mln euro utylizację baterii do aut z napędem elektrycznym oraz innych odpadów zawierających metale. Zakład w Zawierciu ma być pierwszym w Unii Europejskiej i jednym z niewielu na świecie, które są w stanie przerobić baterie jonowo-litowe. „Ta inwestycja jest odpowiedzią na szybki wzrost sprzedaży aut z napędem elektrycznym” — pisze bank w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE:

Pomysłodawcą inwestycji jest polska firma Elemental Holding S.A., która wcześniej wyspecjalizowała się w w skupie i przerobie odpadów metalowych z grupy platyny (katalizatorów spalin) oraz sprzętu elektrycznego. Oprócz Polski jest obecna również w krajach Bliskiego Wschodu oraz w Stanach Zjednoczonych. Frederic Lucenet, który w EBOiR jest odpowiedzialny m.in. za inwestycje przemysłowe podkreśla, że bank jest cały czas gotowy do wspierania polskich wysiłków budowy zrównoważonej gospodarki, w tym elektromobilności i ma w naszym kraju już kilka takich projektów realizowanych wspólnie z polskimi i zagranicznymi inwestorami. Ten projekt otrzymał także wsparcie technologiczne ze strony TaiwanBusiness-EBRD Technical Cooperation Fund oraz Hiszpanii.

""

Foto: moto.rp.pl

Drugą inwestycją w elektromobilność jest rozpoczęcie przez Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu produkcji silników elektrycznych do aut hybrydowych. Razem z produkcją silnika TNGA 1,5 w drugim zakładzie TMMP zlokalizowanym w Jelczu-Laskowicach obie fabryki wytwarzają wspólny hybrydowy zespół napędowy do Toyoty Yaris i Yaris Cross czyli pierwszego SUV-a Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszy we Francji w tym roku. Yaris jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie, stanowił ponad jedną piątą (20,9 proc.) samochodów, które japoński koncern sprzedał w Europie , a jego udział w segmencie B wyniósł 8,4 proc. Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021.

""

Foto: moto.rp.pl

W ramach inwestycji Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład Odlewni o 1700 m2 na potrzeby nowej linii odlewania obudów oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie do obróbki i montażu. Uruchomienie tego projektu rozpoczyna po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących część elektrycznej przekładni hybrydowej. Jesienią 2021 w Wałbrzychu uruchomiona zostanie bliźniacza linia przekładni, a na początku przyszłego roku kolejna linia produkcji silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu planuje zatrudnienie ponad 300 dodatkowych pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Znaleźć odpowiedni rozmiar. Nowy trend w elektromobilności

Po całkowitym uruchomieniu obecnych projektów w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA. Po zakończeniu tych projektów wartość inwestycji w obu zakładach do końca 2022 wzrośnie do prawie 6 miliardów złotych, możliwości produkcyjne do 1,65 miliona podzespołów rocznie, zatrudnienie do ponad 3000 osób.

""

Foto: moto.rp.pl

Najnowsze inwestycje TMMP to element strategii Toyota Motor Europe, która zakłada produkcję elektrycznych napędów hybrydowych na naszym kontynencie. W efekcie Japończycy zamierzają w sprzedawać w Europie 1,4 mln takich pojazdów rocznie do 2025 roku. W planach Toyoty 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe –  hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy zeroemisyjne zasilanych bateriami lub wodorem.

EBOiR wesprze kwotą 25 mln euro utylizację baterii do aut z napędem elektrycznym oraz innych odpadów zawierających metale. Zakład w Zawierciu ma być pierwszym w Unii Europejskiej i jednym z niewielu na świecie, które są w stanie przerobić baterie jonowo-litowe. „Ta inwestycja jest odpowiedzią na szybki wzrost sprzedaży aut z napędem elektrycznym” — pisze bank w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE:

Pozostało 89% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem