Polska ma zostać europejskim pionierem w recyklingu baterii do e-aut

Dzięki wsparciu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Polska stanie się europejskim pionierem w recyklingu baterii do samochodów. Informacja o inwestycji EBOiR zbiegła się z uruchomieniem w polskiej fabryce Toyoty o produkcji w silniki elektryczne do hybrydowych Yarisów.

Publikacja: 09.04.2021 08:24

Polska ma zostać europejskim pionierem w recyklingu baterii do e-aut

Foto: moto.rp.pl

EBOiR wesprze kwotą 25 mln euro utylizację baterii do aut z napędem elektrycznym oraz innych odpadów zawierających metale. Zakład w Zawierciu ma być pierwszym w Unii Europejskiej i jednym z niewielu na świecie, które są w stanie przerobić baterie jonowo-litowe. „Ta inwestycja jest odpowiedzią na szybki wzrost sprzedaży aut z napędem elektrycznym” — pisze bank w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE:

Pomysłodawcą inwestycji jest polska firma Elemental Holding S.A., która wcześniej wyspecjalizowała się w w skupie i przerobie odpadów metalowych z grupy platyny (katalizatorów spalin) oraz sprzętu elektrycznego. Oprócz Polski jest obecna również w krajach Bliskiego Wschodu oraz w Stanach Zjednoczonych. Frederic Lucenet, który w EBOiR jest odpowiedzialny m.in. za inwestycje przemysłowe podkreśla, że bank jest cały czas gotowy do wspierania polskich wysiłków budowy zrównoważonej gospodarki, w tym elektromobilności i ma w naszym kraju już kilka takich projektów realizowanych wspólnie z polskimi i zagranicznymi inwestorami. Ten projekt otrzymał także wsparcie technologiczne ze strony TaiwanBusiness-EBRD Technical Cooperation Fund oraz Hiszpanii.

""

moto.rp.pl

Drugą inwestycją w elektromobilność jest rozpoczęcie przez Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu produkcji silników elektrycznych do aut hybrydowych. Razem z produkcją silnika TNGA 1,5 w drugim zakładzie TMMP zlokalizowanym w Jelczu-Laskowicach obie fabryki wytwarzają wspólny hybrydowy zespół napędowy do Toyoty Yaris i Yaris Cross czyli pierwszego SUV-a Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszy we Francji w tym roku. Yaris jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie, stanowił ponad jedną piątą (20,9 proc.) samochodów, które japoński koncern sprzedał w Europie , a jego udział w segmencie B wyniósł 8,4 proc. Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021.

""

moto.rp.pl

W ramach inwestycji Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład Odlewni o 1700 m2 na potrzeby nowej linii odlewania obudów oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie do obróbki i montażu. Uruchomienie tego projektu rozpoczyna po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących część elektrycznej przekładni hybrydowej. Jesienią 2021 w Wałbrzychu uruchomiona zostanie bliźniacza linia przekładni, a na początku przyszłego roku kolejna linia produkcji silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu planuje zatrudnienie ponad 300 dodatkowych pracowników.

CZYTAJ TAKŻE: Znaleźć odpowiedni rozmiar. Nowy trend w elektromobilności

Po całkowitym uruchomieniu obecnych projektów w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA. Po zakończeniu tych projektów wartość inwestycji w obu zakładach do końca 2022 wzrośnie do prawie 6 miliardów złotych, możliwości produkcyjne do 1,65 miliona podzespołów rocznie, zatrudnienie do ponad 3000 osób.

""

moto.rp.pl

Najnowsze inwestycje TMMP to element strategii Toyota Motor Europe, która zakłada produkcję elektrycznych napędów hybrydowych na naszym kontynencie. W efekcie Japończycy zamierzają w sprzedawać w Europie 1,4 mln takich pojazdów rocznie do 2025 roku. W planach Toyoty 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe –  hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy zeroemisyjne zasilanych bateriami lub wodorem.

EBOiR wesprze kwotą 25 mln euro utylizację baterii do aut z napędem elektrycznym oraz innych odpadów zawierających metale. Zakład w Zawierciu ma być pierwszym w Unii Europejskiej i jednym z niewielu na świecie, które są w stanie przerobić baterie jonowo-litowe. „Ta inwestycja jest odpowiedzią na szybki wzrost sprzedaży aut z napędem elektrycznym” — pisze bank w komunikacie.

CZYTAJ TAKŻE:

Pozostało 89% artykułu
Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?