Renault Zoe.

Grupa Renault, firmy Volia i Solvay rozpoczęły współpracę na rzecz stworzenia obiegu zamkniętego dla metali wykorzystywanych w akumulatorach do pojazdów elektrycznych. W tym celu powstanie eksperymentalna fabryka.

Nawiązanie współpracy między firmami ma przynieść bezpieczne i zrównoważone źródło dostaw strategicznych metali akumulatorowych, wśród których można wymienić kobalt, nikiel i lit. W osiągnięciu celu ma pomóc zdobyta do tej pory wiedza na takich etapach jak: zbiór zużytych materiałów, demontaż pakietów akumulatorów, odzysk surowców i oczyszczanie metali. Do tej pory udawało się odzyskać surowce (metale), które po oczyszczeniu można było wykorzystać jedynie w metalurgii. Teraz się to zmieni. Odzyskane materiały zostaną oczyszczone na metale o wysokiej czystości, gotowe do ponownego wykorzystania w kolejnych zestawach bateryjnych. Dzięki tym działaniom ma zostać osiągnięta gospodarka obiegu zamkniętego.

CZYTAJ TAKŻE: Renault czeka największa transformacja w historii marki

Na razie projekt jest w fazie eksperymentalnej. Obejmuje utworzenie zakładu demonstracyjnego we Francji, gdzie będzie możliwe wydobycie i oczyszczanie zużytych metali z akumulatorów trakcyjnych pojazdów elektrycznych. Zgodnie z założeniami firm, do 2030 roku w zakładzie ma być zatrudnionych ponad 3000 pracowników. Wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego będzie następowało stopniowo w latach 2021-2024. – Mamy holistyczne podejście do cyklu życia akumulatorów: naprawę akumulatorów pierwszego życia w celu przedłużenia ich żywotności w samochodach, opracowywanie aplikacji drugiego życia do magazynowania energii oraz tworzenie systemu zbierania i recyklingu akumulatorów – tłumaczy prezes Renault Luca de Meo.

Tak wygląda bateria Renault Zoe.

CZYTAJ TAKŻE: Wyjątkowy na skalę europejską warsztat Renault w Zabrzu

Warto przypomnieć, że każda z firm ma duże doświadczenie w przypadku akumulatorów do samochodów elektrycznych. Grupa Renault ma praktykę w przypadku gospodarki o obiegu zamkniętym oraz wiedzę z zakresu cyklu życia baterii. Z kolei konsorcjum Veolia i Solvay, utworzone we wrześniu 2020 roku, ma doświadczenie w chemicznej ekstrakcji metali akumulatorowych. Dodatkowo Veolia w swoim portfolio ma 10-letnią praktykę w demontażu i recyklingu akumulatorów litowo-jonowych przy wykorzystaniu procesu hydrometalurgicznego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Chińczycy nie chcą komunikacji miejskiej. Wolą własny samochód

Pandemia koronawirusa dosłownie zatrzymała sprzedaż samochodów. Jeszcze w lutym informowaliśmy o 96 procentowym spadku ...

Nowy podatek od paliw zwiększy popyt na LPG

Nowa opłata emisyjna wynosząca 10 groszy brutto za litr benzyny i oleju napędowego może ...

„Rzeczpospolita Moto Awards 2019”: Nagrody rozdane

Po raz pierwszy motoryzacyjny portal dziennika „Rzeczpospolita” – moto.rp.pl – przyznał branżowe wyróżnienia. Wśród ...

Koniec wolności na niemieckich autostradach

To, co dla wielu kierowców brzmi jak herezja, może wkrótce stać się faktem. Choć ...

Kontrola drogowa będzie znacznie krótsza

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że służby uprawnione do kontroli ruchu drogowego z dniem 1 lipca ...

Policja odebrała radiowozy za 1,1 mln zł

Policja z województwa podkarpackiego odebrała 9 nowych radiowozów o łącznej wartości ponad 1 mln ...