Recykling metali z baterii aut elektrycznych

Grupa Renault, firmy Volia i Solvay rozpoczęły współpracę na rzecz stworzenia obiegu zamkniętego dla metali wykorzystywanych w akumulatorach do pojazdów elektrycznych. W tym celu powstanie eksperymentalna fabryka.

Publikacja: 05.04.2021 01:09

Recykling metali z baterii aut elektrycznych

Foto: Renault Zoe.

Nawiązanie współpracy między firmami ma przynieść bezpieczne i zrównoważone źródło dostaw strategicznych metali akumulatorowych, wśród których można wymienić kobalt, nikiel i lit. W osiągnięciu celu ma pomóc zdobyta do tej pory wiedza na takich etapach jak: zbiór zużytych materiałów, demontaż pakietów akumulatorów, odzysk surowców i oczyszczanie metali. Do tej pory udawało się odzyskać surowce (metale), które po oczyszczeniu można było wykorzystać jedynie w metalurgii. Teraz się to zmieni. Odzyskane materiały zostaną oczyszczone na metale o wysokiej czystości, gotowe do ponownego wykorzystania w kolejnych zestawach bateryjnych. Dzięki tym działaniom ma zostać osiągnięta gospodarka obiegu zamkniętego.

CZYTAJ TAKŻE: Renault czeka największa transformacja w historii marki

Na razie projekt jest w fazie eksperymentalnej. Obejmuje utworzenie zakładu demonstracyjnego we Francji, gdzie będzie możliwe wydobycie i oczyszczanie zużytych metali z akumulatorów trakcyjnych pojazdów elektrycznych. Zgodnie z założeniami firm, do 2030 roku w zakładzie ma być zatrudnionych ponad 3000 pracowników. Wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego będzie następowało stopniowo w latach 2021-2024. – Mamy holistyczne podejście do cyklu życia akumulatorów: naprawę akumulatorów pierwszego życia w celu przedłużenia ich żywotności w samochodach, opracowywanie aplikacji drugiego życia do magazynowania energii oraz tworzenie systemu zbierania i recyklingu akumulatorów – tłumaczy prezes Renault Luca de Meo.

""

Tak wygląda bateria Renault Zoe.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Wyjątkowy na skalę europejską warsztat Renault w Zabrzu

Warto przypomnieć, że każda z firm ma duże doświadczenie w przypadku akumulatorów do samochodów elektrycznych. Grupa Renault ma praktykę w przypadku gospodarki o obiegu zamkniętym oraz wiedzę z zakresu cyklu życia baterii. Z kolei konsorcjum Veolia i Solvay, utworzone we wrześniu 2020 roku, ma doświadczenie w chemicznej ekstrakcji metali akumulatorowych. Dodatkowo Veolia w swoim portfolio ma 10-letnią praktykę w demontażu i recyklingu akumulatorów litowo-jonowych przy wykorzystaniu procesu hydrometalurgicznego.

Nawiązanie współpracy między firmami ma przynieść bezpieczne i zrównoważone źródło dostaw strategicznych metali akumulatorowych, wśród których można wymienić kobalt, nikiel i lit. W osiągnięciu celu ma pomóc zdobyta do tej pory wiedza na takich etapach jak: zbiór zużytych materiałów, demontaż pakietów akumulatorów, odzysk surowców i oczyszczanie metali. Do tej pory udawało się odzyskać surowce (metale), które po oczyszczeniu można było wykorzystać jedynie w metalurgii. Teraz się to zmieni. Odzyskane materiały zostaną oczyszczone na metale o wysokiej czystości, gotowe do ponownego wykorzystania w kolejnych zestawach bateryjnych. Dzięki tym działaniom ma zostać osiągnięta gospodarka obiegu zamkniętego.

Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych