fot. mat. producenta

O przeszło 28 proc. zmalała w trzech kwartałach 2020 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce. Jak podał opublikowany we wtorek raport KMPG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), od stycznia do września sprzedano 295,1 tys. aut. Zarazem spadki dotyczą także pozostałych rodzajów pojazdów: samochodów dostawczych, ciężarowych, przyczep i naczep oraz autobusów.

Tempo wzrostu utrzymuje jedynie segment samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. W ciągu trzech kwartałów 2020 roku w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów. To wzrost w ujęciu rocznym o jedną czwartą. W przypadku tego rodzaju napędów wzrost popytu w Polsce nie jest odosobniony: Jak podała organizacja europejskich producentów pojazdów ACEA, tylko od kwietnia do czerwca sprzedaż pojazdów ładowanych elektrycznie wzrosła w całej UE o połowę przekraczając 129 tys. sztuk. Z kolei brukselska organizacja Transport & Environment przewiduje, że jeszcze przed końcem grudnia udział e-aut w sprzedaży większości producentów wyniesie średnio od 10 do 14 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż aut w Polsce i na świecie. Jest coraz lepiej

Tymczasem samochody z napędem konwencjonalnym będą dalej tracić, co wpłynie na cały rynek. Jeśli w pierwszych trzech kwartałach sprzedaż spadła o blisko 30 proc., co z uwagi na sytuację pandemiczną zupełnie nie dziwi, to latem i wczesną jesienią wydawało się jeszcze, że te spadki zmniejszą się nieco do końca roku. – Ale pandemia zaatakowała ze zdwojoną siłą i z całą pewnością już wiadomo, że wyniki będą niższe niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – stwierdza Jakub Faryś, prezes PZPM.

Spadki okazują się nieco mniejsze w grupie klientów flotowych, od których zależna jest wielkość całej sprzedaży nowych aut. W tym segmencie, który stanowi 71,1 proc. rynku, do końca września 2020 roku zarejestrowano 209,9 tys. pojazdów. To spadek o 27,1 proc. w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Klienci indywidualni w tym samym czasie zarejestrowali 85,2 tys. samochodów, o 30,7 proc. mniej niż w ciągu trzech kwartałów 2019 roku. Znacznie bardziej odporne na kryzys okazują się marki premium: od stycznia sprzedano 53,4 tys. samochodów, w rezultacie po trzech kwartałach spadek w tej grupie wyniósł zaledwie 7,2 proc. r/r. W przypadku osobowych marek popularnych sprzedaż w trzech kwartałach wyniosła 241,7 tys. aut, co oznacza spadek o 31,6 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Lamborghini z rekordową sprzedażą

Od stycznia mocno zmalała także produkcja samochodów w Polsce. W ciągu 9 miesięcy z fabryk wyjechało 325,5 tys. pojazdów samochodowych. Oznacza to spadek o 34,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. Najsilniejszy spadek (40,4 proc.) miał miejsce w produkcji samochodów osobowych, których wyprodukowano 200 tysięcy. W grupie samochodów użytkowych – dostawczych i ciężarowych wyniki po 3 kwartałach są niższe o 23,4 proc. w ujęciu r/r. Z kolei produkcja autobusów zmniejszyła się o 19,5 proc.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Koniec elektrycznego raju

Elektromobilni muszą sięgnąć do kieszeni – nadchodzi czas opłat za prąd do e-samochodów. Greenway, ...

Globalny spisek przeciwko melomanom ceniącym poczucie bezpieczeństwa

Koło zapasowe, które niegdyś było oczywistym i podstawowym wyposażeniem samochodu, dziś coraz częściej staje ...

Top 30 | Najchętniej kupowane SUV-y w Polsce

SUV-y cieszą się rosnącym powodzniem. IBRM Samar obliczył, które modele miały największe wzięcie na ...

Suzuki Top Team: Jeszcze większe wsparcie dla wybranych zawodników PZB

Współpraca japońskiej marki i Polskiego Związku Bokserskiego wkracza w kolejny etap. Podczas uroczystości, która ...

Kup ubezpieczenie w LINK4 i zdobądź DUŻO punktów w programie ORLEN VITAY

Takiej oferty w Polsce jeszcze nie było. Kupując polisę ubezpieczeniową w LINK4 można solidnie ...

Hyundai Tucson: Bestseller poprawiony

Jedno z najlepiej sprzedających się aut typu SUV na polskim rynku nie musiało przechodzić ...