W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie dotyczące ograniczeń wprowadzanych w związku z pandemią COVID-19. Zapisy w niej zawarte budzą kontrowersje, zwłaszcza w przypadku obowiązku zakrywania ust i nosa podczas jazdy prywatnym samochodem.

Wątpliwości dotyczą paragrafu 27. W rozporządzeniu z dnia 9 października zapisano „do odwołania nakłada się obowiązek zakrywania, przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego (…) w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. W obowiązku zakrywania w pojeździe prywatnym ust i nosa są osoby przebywające w samochodzie same albo z co najmniej jednym dzieckiem (do 5 lat) lub osoby zamieszkujące/gospodarujące wspólnie. Ponadto w pierwotnym rozporządzeniu (z 9 października) wskazano również inne środki komunikacji w tym transport zbiorowy, statki pasażerskie w żegludze krajowej, jak też statki żeglugi śródlądowej przeznaczone i używane do przewozu osób.

CZYTAJ TAKŻE: Pozytywny wpływ koronawirusa na jakość powietrza

16 października wprowadzono zmiany w przepisach. We wspomnianym paragrafie 27 rozporządzenia, wykreślono „w pojazdach samochodowych, którymi poruszają się osoby niezamieszkujące lub niegospodarujące wspólnie”. Nie usunięto natomiast wyjątku związanego z poruszaniem się w pojeździe samochodowym co najmniej jednej osoby albo jednej osoby z co najmniej jednym dzieckiem (do 5 lat).

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus kosi etaty w motoryzacji

Zmiana jaka nastąpiła wzbudza kontrowersje oraz niejasność interpretacyjną. Można zakładać, że na chwilę obecną zniknęła reguła dotycząca zasłaniania ust i nosa w pojeździe. Potwierdza to TVN24, który poddaje pod wątpliwość obowiązek zakrywania nosa i ust, bez względu na to, czy podróżujemy z osobą z gospodarstwa domowego czy kimś obcy (spoza niego). Jak na razie nie ma jasnego stanowiska resortu zdrowia w tej kwestii. TVN24 poprosił o wyjaśnienia rzecznika Ministerstwa Zdrowia Wojciecha Andrusiewicza.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Elektryczne Mini z Chin

BMW i Great Wall Motor podpisały list intencyjny o wspólnej produkcji elektrycznych wersji Mini ...

Skoda podsumowała rok 2019. Spadek sprzedaży tylko na jednym rynku

W 2019 roku Skoda dostarczyła 1,24 miliona pojazdów klientom na całym świecie. Już szósty ...

Autonomiczne przyspieszenie Apple

Producent iPhone’ów nie kryje swoich ambicji zagospodarowania przyszłego rynku tzw. samojezdnych pojazdów. Prace nad ...

Apple dogadał się z Volkswagenem. Zbudują autonomiczne auto

Od kilkunastu tygodni w świecie motoryzacyjnym krążą informacje o tym, że projektowany przez Apple ...

BMW nie nadąża z produkcją silnika V12

Dobra wiadomość dla fanów dwunastocylindrowego silnika BMW. Michael Bayer, szef serii 7 podczas rozmowy ...

Chińczycy kupują coraz mniej aut elektrycznych

W Chinach maleje popyt na samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Nic nie wskazuje na ...