Od wczoraj wielkopolski oddział Izby Administracji Skarbowej przeprowadza masowe kontrole autokomisów na terenie całego powiatu poznańskiego i województwa. Sprawdzano stan prawny samochodów i to, czy właściciele opłacili akcyzę oraz podatek za samochody, które nadal stoją na placach.

Jak wynika z naszych informacji kontrole miały charakter masowy. Już od godzin południowych w teren zostało rzuconych kilkaset zespołów składających się z funkcjonariuszy IAS oraz urzędników na co dzień pracujących za biurkami. Cała akcja była do ostatniej chwili trzymana w tajemnicy. Nawet przed pracownikami. Co kontrolowano? Przede wszystkim sprawdzano, czy została zapłacona akcyza za auta sprowadzone do Polski. Jak podkreśla nam chcący zachować anonimowość właściciel autokomisu spod poznania, który na placu ma ok 50 aut, kontrole były przeprowadzane w sposób nieprzyjemny i arogancki. – Kontrolerzy skrzętnie fotografowali wszystkie auta na placu. Nieważne czy były one na sprzedaż, czy należały do klientów, którzy akurat byli w komisie, czy też do pracowników komisu. Robiono zdjęcia, sprawdzano numery VIN, a także, a może przede wszystkim, żądano dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy – tłumaczy właściciel kontrolowanego komisu.

CZYTAJ TAKŻE: Szybko przybywa chętnych na używane samochody

Jak dodaje, takie same kontrole odbyły się na terenie komisów w Wągrowcu, Swarzędzu, Murowanej Gośliny i w pozostałych miejscowościach powiatu. Izba nie komentuje na razie wczorajszych kontroli. Na przesłane przez nas pytania nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Przypomnijmy, każdy importer po sprowadzeniu auta z zagranicy, ma dwa tygodnie na zgłoszenie auta do odprawy celnej w urzędzie celnym. Później kolejne dwa tygodnie na opłacenie akcyzy. Jeśli tych terminów się nie dotrzyma, importer naraża się na grzywnę oraz mandat.

CZYTAJ TAKŻE: Autokomisów przybędzie po pandemii

W samych kontrolach nie ma nic nadzwyczajnego. Czy masowa akcja IAS to jednak walka z nielegalnie działającymi handlarzami, czy próba łatania budżetu? Jak tłumaczy nam właściciel komisu, takie akcje to bardziej polowanie na czarownice. – Problemem nie są legalnie działające autokomisy, ale mniejsi handlarze, którzy sprowadzają samochody i nie mają zgłoszonej działalności gospodarczej. Nie płacą podatków i co gorsze sprzedają samochodu na tzw. Niemca, czyli z obejściem polskiego sprzedawcy. Takie osoby i takie transakcje nie są w żaden sposób kontrolowane i rejestrowane – tłumaczy. Wytropienie jednak takich drobnych handlarzy jest znacznie trudniejsze, bo często sprzedają oni samochody bezpośrednio klientom. Jaki będzie efekt masowych kontroli? Na wyniki trzeba będzie niestety poczekać.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

KIA Stinger 2,0 T-GDI: Nie jestem szarą myszką

Zyskuje przy bliższym poznaniu – usłyszałem odbierając Stingera w intrygującym, szarym (tak mi się ...

Francuz Thierry Bollore pokieruje JLR

To już pewne. Francuz Thierry Bollore, były szef Renaulta od 10 września będzie prezesem ...

Opel Astra: Nowe silniki i zmiany kosmetyczne

Astra doczekała się modernizacji. Pod maskę trafiły nowe silniki , zmodyfikowano nieco wygląd popularnego ...

BMW 745 Le: Idealny, aby utrudnić sobie życie

Jest wielki, drzwi ma tak długie, że do wysiadania potrzeba przynajmniej dwóch miejsc parkingowych. ...

Lexus LC: Zmodernizowany technicznie

Coupe Lexusa zostało zmodernizowane. LC nie zmieni wyglądu, ale otrzymał sporo poprawek od strony ...

Jeździsz za szybko? Stracisz samochód!

Takie restrykcyjne zmiany nie dotyczą jeszcze Polski. Tym razem za piratów drogowych wzięli się ...