Kryzys związany z koronawirsem cały czas odciska piętno na sprzedaży nowych aut. Według Jato Dynamics spadek rejestracji w maju tego roku wyniósł w Europie 57 proc. w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Zmienił się też lider sprzedaży. Został nim Renault Clio.

Według danych Jato Dynamics w maju tego roku liczba rejestracji była mniejsza o 57 proc. w stosunku do tego samego miesiąca rok wcześniej. Co więcej ten wynik jest tylko trochę lepszy w okresie od stycznia do maja włącznie (-43 proc. w stosunku rok do roku). Pociesza jedynie fakt, że majowe wyniki są niemal dwukrotnie lepsze niż te podane za kwiecień.

CZYTAJ TAKŻE: Europa zaczyna przesiadać się na napędy alternatywne

Wśród najchętniej kupowanych samochodów liderem w maju zostało Renault Clio. Model ten dosłownie zdetronizował konkurencję, a Volkswagen Golf z pokorą musiał ustąpić miejsca mieszczuchowi z segmentu B. Łącznie zarejestrowano 16 028 sztuk Clio. Jest to o prawie 3 tys. egzemplarzy lepszy wynik niż w przypadku Golfa (13 125 szt.). Zobaczymy jak długo Clio zostanie na podium, bo sprzedaż nowej generacji Golfa dopiero zaczyna się rozkręcać. Różnica wspomnianych 3 tys. egzemplarzy nie powinna być trudna do odrobienia.

Renault Clio.

TOP 10 | Sprzedaż aut w Europie 05/2020

1. Renault Clio – 16 028 szt.
2. Volkswagen Golf – 13 125 szt.
3. Peugeot 208 –10 997 szt.
4. Dacia Sandero – 10 651 szt.
5. Renault Captur – 10 047 szt.
6. Volkswagen T-Roc – 9 727 szt.
7. Opel Corsa – 9 451 szt.
8. Dacia Duster – 9 041 szt.
9. Citroen C3 – 8 712 szt.
10.Volkswagen Tiguan – 8 689 szt.

Volkswagen Golf VIII.

Pierwsza dziesiątka rynku pokazuje jakie auta przede wszystkim interesują europejskich klientów. Są to głównie przedstawiciele segment B i C. Poza Volkswagenem Tiguanem (segment D SUV) na lokacie 10. nie było żadnego większego auta. Jest to jasny sygnał, że klienci wolą mniejsze samochody albo crossovery. W Top 10 są po trzy modele ma Volkswagen i koncern PSA. Zaskakują aż dwa modele Dacii. Ogólnie Francuzi górą.

Hybrydy i miękkie hybrydy
Wśród klasycznych hybryd oraz aut wyposażonych w układ mild hybrid (tzw. miękka hybryda) podium zgarnęła Toyota modelami: Corolla (5185 szt.), C-HR (4831 szt.) oraz RAV4 (4360 szt.). Japońskiej marce prawie udało się zająć wszystkie pierwsze cztery miejsca, ale na drodze do tego sukcesu stanął Ford Puma, który sprzedał się w liczbie 3739 szt., wyprzedając Toyotę Yaris (3366 szt.) o 373 auta. Jak widać w tej katergori Toyota nie ma sobie równych. W top 10 aż dwa modele Suzuki – to nowe wersje Swifta i Ignisa wyposażone w silniki z miękkimi hybrydami.

Toyota Corolla.

Top 10 | Hybrydy sprzedaż w Europie 05/2020

1. Toyota Corolla – 5185 szt.
2. Toyota C-HR – 5831 szt.
3. Toyota RAV4 – 4360 szt.
4. Ford Puma – 3739 szt.
5. Toyota Yaris – 3366 szt.
6. Fiat 500 – 2128 szt.
7. Suzuki Swift – 2056 szt.
8. Suzuki Ignis – 1745 szt.
9. Volvo XC60 – 1621 szt.
10.Hyundai Kona – 1580 szt.

Suzuki Swift.

Hybrydy plug-in czyli ładowane z gniazdka
Jato Dynamics w swoim podsumowaniu za maj br. nie zapomniało również o autach hybrydowych w odmianie plug-in, czyli ładowanych z gniazdka. Liderem w Europie okazał się być Ford Kuga (1650 szt.). Drugim pod tym względem było BMW X3 (1356 szt.), a podium zamknął Volkswagen Passat (1139 szt.). Zaznaczyć trzeba sukces Volvo, które uplasowało się w top 10 aż z dwoma modelami. To odzwierciedla sprzedaż modeli plug-in na polskim rynku. Tu Volvo jest liderem w tym segmencie.

Ford Kuga.

Top 10 | Hybrydy plug-in sprzedaż w Europie 05/2020

1. Ford Kuga – 1650 szt.
2. BMW X3 – 1356 szt.
3. Volkswagen Passat – 1139 szt.
4. BMW X5 – 1079 szt.
5. Mitsubishi Outlander – 1024 szt.
6. Audi A3 – 1007 szt.
7. Volvo V60 – 893 szt.
8. Kia Niro – 823 szt.
9. Audi Q5 – 766 szt.
10.Volvo XC40 – 756 szt.

Rosnące znaczenie elektryków
Ostatnią wyróżnioną grupą są samochody w pełni elektryczne. Niekwestionowanym liderem w maju było Renault Zoe. Model ten sprzedał się w liczbie 3679 szt., pokonując Volkswagena Golfa o ponad 1200 sztuk (2474 szt.). Trzecim elektrykiem Europy została Tesla Model 3, z wynikiem 2178 szt. Miłym zaskoczeniem jest wysoka, piąta pozycja Audi e-tron, który na chwilę obecną sprzedaje się lepiej od elektrycznego Nissana Leaf.

Renault Zoe.

TOP 10 | Samochody elektryczne sprzedaż w Europie 05/2020

1. Renault Zoe – 3679 szt.
2. Volkswagen Golf – 2474 szt.
3. Tesla Model 3 – 2178 szt.
4. Hyundai Kona – 1813 szt.
5. Audi E-tron – 1596 szt.
6. Nissan Leaf – 1355 szt.
7. Kia Niro – 1122 szt.
8. Peugeot 208 – 1085 szt.
9. Volkswagen up! – 932 szt.
10.BMW i3 – 794 szt.

CZYTAJ TAKŻE: Dopłaty, ulgi i złomowanie. Europa pomaga motoryzacji

Audi e-tron S.

Mogą Ci się również spodobać

Mniej dróg, więcej korków

Inwestycje na drogach zwalniają. Ale dla poprawienia statystyki drogowcy do planów uruchamiania nowych tras ...

Rząd dopłaci 36 tys. zł do auta na prąd

Jest szansa na rozpędzenie polskiej elektromobilności. Pojawił się projekt rządowego wsparcia dla zakupów elektrycznych ...

Rowery miejskie na ostrym zakręcie

Rynek jednośladów najmowanych na minuty w kryzysie. Aż 87 proc. systemów rowerowych notuje spadki ...

Biznesowa twarz SEAT-a

Hiszpańska marka przeżywa swoją drugą młodość. SEAT odżył m.in. dzięki wprowadzeniu do oferty trzech ...

Włochów poniosła fantazja. Ceny nowych wersji Alfy Romeo.

Do tej pory najmocniejszą wersją Alfy Romeo Giulia była wersja Quadrifoglio o mocy 510 ...

OLX inwestuje w Carsmile

Grupa OLX zakupiła pakiet większościowy spółki Carsmile, oferującej najem oraz leasing nowych samochodów online. ...