Jazda elektryczną hulajnogą lub deskorolką tylko z kartą rowerową

Projekt nowelizacji prawa o ruchu drogowym zakłada m.in. uporządkowanie kwestii związanej z urządzeniami transportu osobistego. Oznacza to, że wraz z wprowadzeniem zmian, jazda na hulajnodze lub deskorolce elektrycznej będzie wymagała minimum karty rowerowej oraz odbywać się będzie po ścieżce rowerowej i drodze publicznej.

Publikacja: 19.05.2020 23:06

Jazda elektryczną hulajnogą lub deskorolką tylko z kartą rowerową

Foto: moto.rp.pl

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt nowelizacja prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wśród nich jest też ta dotycząca zasad korzystania i poruszania się urządzeń transportu osobistego po drogach publicznych. Do tej grupy zaliczają się m.in. hulajnogi i deskorolki elektryczne. Według zawartych zapisów będą one traktowane tak samo jak rower. Tym samym nie mogą być one szersze niż 90 cm i dłuższe niż 125 cm. Dodatkowo ich prędkość musi być ograniczona do 25 km/h jeżeli są wyposażone w silnik elektryczny.

""

Foto: moto.rp.pl

– Przyjęta szerokość jest analogiczna do szerokości roweru ze względu na zajmowaną przestrzeń podczas poruszania się. W stosunku do pierwotnego projektu, z definicji urządzenia transportu osobistego usunięto ograniczenie maksymalnej dopuszczalnej masy urządzenia transportu osobistego. Bowiem sztywne określenie tego parametru doprowadzić może do zablokowania możliwości wykorzystania różnych urządzeń, które istnieją na rynku – można przeczytać w uzasadnieniu projektu.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec boomu na elektryczne hulajnogi?

Najważniejszą nowelą jest zmiana kategorii w jakiej rozpatrywana jest m.in. e-hulajnoga. Po wprowadzeniu zmian będzie ona traktowana jak rower, a nie jak do tej pory – piesi. Poza tym prowadzący urządzenie transportu osobistego będzie musiał posiadać odpowiednie uprawnienia. Mowa o karcie rowerowej lub prawie jazdy kategorii AM (motorower, czterokołowiec – quad), A1 (motocykle do 125 ccm), B1 (czterokołowiec z wyjątkiem motocykla, samochodu osobowego oraz ciężarowego, którego masa własna nie przekracza: 550 kg w przypadku przewozu rzeczy i 400 kg w przypadku przewozu osób) lub T (traktor).

""

Foto: moto.rp.pl

Zmienią się też zasady co do eksploatacji hulajnóg. Zacząć trzeba od limitu wieku. Z e-hulajnóg nie skorzystają osoby poniżej 10 roku życia. Poza tym w mieście będzie można z nich korzystać na ścieżkach rowerowych i pasach ruchu dla rowerów. Jeżeli takowe nie będą dostępne to wtedy można jechać po jezdni drogi. Jest jednak pewien haczyk. Jak na drodze dozwolona prędkość jazdy będzie przekraczała 30 km/h, to można jechać np. e-hulajnogą po chodniku, ale pamiętając, że pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo i zachować prędkość z jaką się on przemieszcza.

CZYTAJ TAKŻE: Tego Fiata nie kupisz w salonie. Włosi poprawili e-hulajnogę

Zaproponowane zmiany są konieczne. Nieuregulowana kwestia związana z urządzeniami osobistego transportu była często porusza choćby w zeszłe wakacje. Rozpatrywanie wypadków z udziałem m.in. e-hulajnóg było skomplikowane i nie jasne. Traktowanie ich jako piesi było istnym kuriozum. Nowelizacja ustawy raz na zawsze wyjaśni tą kwestię i wprowadzi jasne zasady, których powinno się przestrzegać. Może to jednak odbić się na firmach wypożyczających taki sprzęt na minuty.

Świat się zmienia

Czytaj to co naprawdę ma znaczenie
już za 99 zł rocznie

SUBSKRYBUJ

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) opublikowano projekt nowelizacja prawa o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wśród nich jest też ta dotycząca zasad korzystania i poruszania się urządzeń transportu osobistego po drogach publicznych. Do tej grupy zaliczają się m.in. hulajnogi i deskorolki elektryczne. Według zawartych zapisów będą one traktowane tak samo jak rower. Tym samym nie mogą być one szersze niż 90 cm i dłuższe niż 125 cm. Dodatkowo ich prędkość musi być ograniczona do 25 km/h jeżeli są wyposażone w silnik elektryczny.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Tu i Teraz
Wiodący producent pojazdów rekreacyjnych w Europie w głębokim kryzysie
moto
Jak reagują producenci aut na wyższe cła Donalda Trumpa? Pierwsze głosy branży motoryzacyjnej
Tu i Teraz
Cła na auta stały się faktem. Amerykanie zapłaczą, bo ceny samochodów wzrosną
Tu i Teraz
Oprogramowanie do nowego Volvo ES90 powstało w Krakowie
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Tu i Teraz
Szok w Barcelonie. Seat i Cupra straciły prezesa