stirling moss

Jak informuje „Daily Mail”, sir Stirling Moss zmarł w niedzielę 12 kwietnia po długiej chorobie. Śmierć legendy Formuły 1 potwierdziła jego żona. Był jednym z najlepszych brytyjskich kierowców wyścigowych w historii.

Dożył 90 lat. Chociaż nigdy nie zdobył tytułu mistrza świata Formuły, Moss jest uważany za jednego z najwybitniejszych kierowców w historii tych wyścigów. Angielskie media wyliczają, że jego wszechstronność pozwoliła mu na start w aż 529 wyścigach i wygrał 212 z nich. Zakończył aktywną karierę w 2011 roku. Z powodu pogarszającego się stanu zdrowia Moss wycofał się z życia publicznego w 2018 roku.

Stirling Moss

Stirling Moss urodził się w rodzinie kochającej sporty motorowe. Jego ojciec Alfred Moss, pierwotnie dentysta, brał udział w wyścigach w Brooklands, przed II wojną światową, oraz w Indianapolis, gdzie ukończył wyścig w 1924 roku na dystansie 500 mil na szesnastym miejscu. Jego matka Aileen Moss również się ścigała, a młodsza siostra Pat Moss (1934-2008, wyszła za mąż za Erika Carlssona, legendę wyścigowych Saabów) również z powodzeniem startowała w wyścigach i rajdach samochodów sportowych w latach 50. i 60. XX wieku.

Rok 1954. Stirling Moss w Maserati-250F.

Swoją wyścigową karierę rozpoczął w 1948 r. w samochodzie Formuły 3. Już rok później świętował swoje pierwsze międzynarodowe sukcesy na wyścigach F3 w Zandvoort. W latach 1951–1953 Moss ścigał się w autach różnych klas, od Formuły 2 aż do Formuły 1. Jego patriotyzm pozwolił mu zasiadać wyłącznie w brytyjskich bolidach. Jego pierwszy występ w F1 zakończył się ósmym miejscem podczas Grand Prix Szwajcarii w 1951 r. W sezonie 1954 przełamał się i przeszedł do ekipy Maserati. Nie odniósł w nim spektakularnych wyników, ale dzięki wyjątkowej jeździe zauważył go Alfred Neubauer, dyrektor wyścigów Mercedesa i zaprosił do rozmów.

Moss w bolidzie Mercedesa.

Alfred Neubauer bardzo starannie przygotował się do negocjacji, zbadał całą karierę Mossa, zaoferował bardzo dobre wynagrodzenie. W 1954 roku podczas jazd próbnych na torze w Hockenheim Moss ostatecznie zdecydował się na przejście do ekipy Mercedesa. Niemiecka marka miała wówczas najlepszy wyścigowy bolid z całek stawki. Wraz z Juanem Manuelem Fangio stworzyli najlepszy wyścigowy duet i zdominowali Mistrzostwa Świata w 1955 roku. Mossowi przypadło jednak tylko jedno zwycięstwo (Grand Prix Wielkiej Brytanii) i wicemistrzostwo świata. Bardziej do historii przeszło jego zwycięstwa w Mille Miglia, gdzie ustanowił rekord trasy oraz w równie legendarnym Targa Florio.

Stirling Moss w Mercedesie 300-SLR podczas wyścigu Mille Miglia w1955 roku.
Moss chwilę po wyścigu Mille Miglia w 1955 roku.

Pod koniec 1955 roku Mercedes ogłosił wycofanie się ze sportów motorowych, a Moss wrócił do Maserati. Dwa zwycięstwa (Monako, Włochy) przyniosły mu drugie miejsce w Mistrzostwach Świata w 1956 roku. Znowu przed nim był Fangio. W sezonach 1957 i 1958 Moss trafił do brytyjskiego zespołu Vanwall – brytyjski zespół Formuły 1. Trzy zwycięstwa w sezonie w 1957 roku (Wielka Brytania, Pescara i Włochy) zapewniłymu po raz kolejny drugie miejsce za Fangio.

Stirling Moss w brytyjskim bolidzie Vanwall w 1956 roku.

W sezonie 1959 Stirling Moss wrócił do teamu Coopera, który zrewolucjonizował Formułę 1 dzięki koncepcji zastosowania centralnego silnika. Nie był jednak w stanie nadążyć za kolegą z drużyny Jackiem Brabhamem, dwa zwycięstwa (Portugalia, Włochy) wystarczyły na trzecie miejsce w Pucharze Świata. Moss został wybrany Sportowcem Roku w Wielkiej Brytanii w 1961 roku.

Tak wyglądał bolid po wypadku Stirlinga Mossa w Goodwood.

23 kwietnia 1962 r. kariera Stirlinga Mossa zakończyła się wypadkiem w Goodwood. Na Glover Trophy, krajowym wyścigu Formuły 1, zajmował czwarte miejsce i miał problemy ze skrzynią biegów. To nie był powód żeby Moss się wycofał. Zawsze jechał na granicy. Niestety wypadł z toru i uderzył w ścianę ziemi. Przyczyny wypadku nigdy nie zostały wyjaśnione, a sam Moss nie pamiętał wypadku. Miał złamane kości i uraz mózgu, był w śpiączce i początkowo sparaliżowany z jednej strony. Dojście do siebie zajęło mu ponad rok. W maju 1963 roku wrócił do Goodwood i chociaż na testach osiągnął konkurencyjne czasy okrążeń, ogłosił swoją emeryturę.

Po karierze wyścigowej Stirling Moss stał się odnoszącym sukcesy biznesmenem. Został maklerem nieruchomości. Wybrał ten kierunek zarabiania pieniędzy bo jak stwierdził: „nie musisz nic umieć żeby to robić”. Często można go było można spotkać na historycznych wyścigach i różnych imprezach motorowych. W 1999 r. otrzymał tytuł honorowy Sir nadany przez królową Elżbietę II. Moss został również mianowany Oficerem Zakonu Imperium Brytyjskiego. Sir Stirling Moss zaliczał się do najlepszych kierowców wyścigowych stulecia, którzy byli w stanie jeździć samochodami wyścigowymi różnych klas. Wygrywał wyścigi Formuły 1 w pięciu różnych markach (Mercedes-Benz, Maserati, Vanwall, Cooper, Lotus), a także w licznych wyścigach samochodów turystycznych.

Odrestaurowany Mercedes 300 SLR 722 z wyścigu Mille Miglia. Za kierownicą Stirling Moss, na miejscu pasażera siedzi Jochen Mass.

W 2009 roku Mercedes dla uczczenia współpracy z Mossem wypuścił wyjątkowy model SLR-a, który był ochrzczony jego imieniem i nazwiskiem. SLR Stirling Moss nie ma dachu ani też przedniej szyby. Auto jest wyposażone w silnik V8 o pojemności 5,5 litra i mocy 650 KM (0-100 km/h 3,5 sekundy, V-max 350 km/h). Wyprodukowano tylko 75 egzemplarzy tego modelu.

Sir Stirling Moss zmarł w niedzielę wielkanocną w wieku 90 lat w swoim domu w Londynie.

Mercedes McLaren SLR Stirling Moss.

Mogą Ci się również spodobać

W Gdyni autobusy pojadą pod prąd

W Gdyni powstał pierwszy w Polsce kontrapas czyli pas, którym jedzie się… pod prąd. ...

Autobusy idą na wojnę

Do Polski wjeżdża BlaBlaBus, co zapowiada ostrą francusko-niemiecką walkę o nasz rynek przewozów autobusowych. ...

Stolicą unijnej motoryzacji jest Luksemburg

Największa w UE liczba samochodów osobowych jeździ w Niemczech, najstarszymi autami poruszają się Litwini, ...

Renault Nissan Mitsubishi jest największy

Ze sprzedażą wielkości 10,61 mln samochodów francusko-japońska grupa Renault Nissan Mitsubishi okazała się największym ...

Autonomiczny Chrysler Pacifica należący do Waymo w Chandle w stanie Arizona

Fala ataków na autonomiczne auta. W ruch poszły broń palna, noże i kamienie

Współcześni luddyści opanowali Arizonę. Na cel wzięli innowacyjne samochody, w tym Teslę. Ich ofiarami ...

Taxi przyszłości. Boeing testuje pasażerskiego drona

Amerykański koncern lotniczy Boeing przeprowadził testy drona, który ma służyć jako powietrzna taksówka. Dron ...