Ile straci branża motoryzacyjna w Polsce?

Polski sektor motoryzacyjny może utracić nawet 7,5 mld PLN potencjalnej wartości dodanej w 2020 roku.

Publikacja: 31.03.2020 22:31

Ile straci branża motoryzacyjna w Polsce?

Foto: moto.rp.pl

Wpływ epidemii koronawirusa na branżę motoryzacyjną spowoduje utratę potencjalnej wartości dodanej sektora między 1,4 mld PLN a 7,5 mld PLN – wynika z analiz przeprowadzonych przez EY Polska (firma świadcząca usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne). Wielkość strat zależna będzie od scenariusza rozprzestrzeniania się koronawirusa w Polsce oraz skuteczności podjętych działań zaradczych. Wstępne kalkulacje oparte zostały na danych i obserwacjach w ciągu pierwszych 3 tygodni rozwoju COVID-19 w Polsce. Eksperci EY oszacowali, że wartość dodana sektora motoryzacyjnego dla gospodarki w 2020 roku, w scenariuszu bazowym wynosiłaby 113,8 mld zł. Po aktualizacji wartości dodanej poszczególnych sektorów dokonanej w oparciu o zrewidowane prognozy wzrostu PKB na 2020 rok oszacowano, że – w zależności od tempa wzrostu gospodarczego – wartość dodana w sektorze motoryzacyjnym może wynieść od 106,3 mld zł do 112,4 mld zł.

""

Foto: moto.rp.pl

– Ze względu na zmniejszenie popytu na samochody wśród odbiorców końcowych oraz braki dostaw części motoryzacyjnych produkowanych w rejonach najmocniej dotkniętych epidemią koronawirusa (Chiny, Włochy), międzynarodowi producenci pojazdów działający w Polsce już w pierwszej połowie marca ograniczyli lub wstrzymali pracę swoich fabryk. Równocześnie działania te pociągnęły za sobą decyzje o czasowym zawieszeniu pracy w zakładach produkujących podzespoły dla zamkniętych fabryk. Co więcej, ponad 70 proc. polskiej wartości dodanej z produkcji samochodów, naczep i przyczep oraz części absorbowane jest na rynkach zagranicznych – głównie w Niemczech i Włoszech – mówi Michał Lesiuk, Partner EY, Lider Działu Doradztwa dla Branży Motoryzacyjnej w Polsce.

""

Foto: moto.rp.pl

Dotknięte epidemią koronawirusa Chiny – odpowiadające obecnie za 28 procent światowej produkcji samochodów i 20 procent światowej produkcji części samochodowych – zamknęły swoje fabryki na początku roku, powodując poważne reperkusje wśród producentów motoryzacyjnych w Europie, którzy opierają zarządzanie dostawami na zasadzie just-in-time. – Dla niewielkiej grupy przedsiębiorców z sektora motoryzacyjnego, epidemia koronawirusa może stwarzać szansę na zastąpienie dotychczasowych dostawców w globalnych łańcuchach dostaw. Już teraz jeden z producentów przeniósł produkcję części do swoich samochodów z zakładu w Chinach do Meksyku, by uniknąć konieczności zatrzymania linii produkcyjnych. W kolejnych latach trend przenoszenia produkcji z Chin do innych krajów może być jeszcze bardziej widoczny, na czym skorzystać mogą polskie przedsiębiorstwa – mówi Mikołaj Matuszko, Menedżer w Dziale Strategii i Operacji EY.

CZYTAJ TAKŻE: Branża moto walczy z koronawirusem. Dostawa auta pod dom za darmo

""

Foto: moto.rp.pl

Skutki epidemii koronawirusa dotykają nie tylko producentów samochodów, ale również sektora handlu i napraw pojazdów. Zgodnie z informacjami pozyskanymi przez EY od 6 wiodących dealerów, ruch klientów w salonach samochodowych w trzecim tygodniu marca był znikomy, a z usług serwisowych korzystało o ok. 40-50 procent klientów mniej niż zwyczajowo w tym samym okresie. Nie oznacza to jednak, że brak sprzedaży w kilku tygodniach marca i kwietnia proporcjonalnie wpłynie na spadek sprzedaży w całym roku – w pewnym stopniu może nastąpić przesunięcie popytu na kolejne miesiące. Nierealizowanie planów sprzedażowych przez dealerów oraz brak klientów w serwisach w krótkim czasie mogą spowodować problemy z płynnością finansową oraz redukcję zatrudnienia.

""

Foto: moto.rp.pl

– Branża dealerów samochodowych aktywnie reaguje na skutki epidemii na wielu płaszczyznach przygotowując szereg krótkookresowych działań zaradczych. Prowadzone są negocjacje z importerami między innymi na temat wydłużenia okresów płatności czy zmian w planach sprzedażowych. Przygotowywany jest katalog „dobrych praktyk” w zakresie bezpieczeństwa pracowników i klientów oraz działań umożliwiających stabilne funkcjonowanie firm dealerskich w czasach kryzysu wywołanego koronawirusem.

CZYTAJ TAKŻE: Bosch wynalazł szybki test na koronawirusa. Wynik w 2,5 godziny

Sektor motoryzacyjny odpowiada za ok. 4,9 procent polskiego PKB i 2,6 mln miejsc pracy oraz stanowi 5,4 proc. polskiego eksportu. W polskich fabrykach produkowane są samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, przyczepy i naczepy. Polska jest także istotnym wytwórcą części, podzespołów i zespołów dla przemysłu motoryzacyjnego, a w ostatnich latach nasz kraj stał się jednym z ważniejszych producentów komponentów do samochodów elektrycznych.

Wpływ epidemii koronawirusa na branżę motoryzacyjną spowoduje utratę potencjalnej wartości dodanej sektora między 1,4 mld PLN a 7,5 mld PLN – wynika z analiz przeprowadzonych przez EY Polska (firma świadcząca usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne). Wielkość strat zależna będzie od scenariusza rozprzestrzeniania się koronawirusa w Polsce oraz skuteczności podjętych działań zaradczych. Wstępne kalkulacje oparte zostały na danych i obserwacjach w ciągu pierwszych 3 tygodni rozwoju COVID-19 w Polsce. Eksperci EY oszacowali, że wartość dodana sektora motoryzacyjnego dla gospodarki w 2020 roku, w scenariuszu bazowym wynosiłaby 113,8 mld zł. Po aktualizacji wartości dodanej poszczególnych sektorów dokonanej w oparciu o zrewidowane prognozy wzrostu PKB na 2020 rok oszacowano, że – w zależności od tempa wzrostu gospodarczego – wartość dodana w sektorze motoryzacyjnym może wynieść od 106,3 mld zł do 112,4 mld zł.

Pozostało 80% artykułu
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem