Firma Enigma System Ochrony Informacji podpisała z miastem Wrocław aneks do umowy na działalność Miejskiej Wypożyczalni Samochodów Elektrycznych „Vozilla”. Z aneksu wynika, że wypożyczalnia kończy działalność 30 kwietnia 2020 roku. Jak mówi Miłosz Franaszek, szef projektu Vozilla – „W konsekwencji dynamicznych zmian otoczenia oraz sytuacji na rynku projekt w obecnej formie stracił sens swojej kontynuacji. Brak przykładów podobnych wypożyczalni funkcjonujących w zbliżonych uwarunkowaniach sprawia, że System Vozilla można traktować jako eksperyment, z którego zebrana wiedza posłuży całej branży i pozwoli dalej rozwijać ideę „sharing economy” w Polsce”.
Wypożyczalnia pod marką Vozilla rozpoczęła działalność w listopadzie 2017 r. Przedsięwzięcie powstało w efekcie podpisania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym pomiędzy samorządem Wrocławia a warszawską firmą Enigma. Umowa miała obowiązywać przez 5 lat. Spółka kierowana przez Pawła Luksica wcześniej nie zajmowała się jednak carsharingiem. Enigma specjalizuje się bowiem w projektach informatycznych. Stąd fakt, że wygrała przetarg ogłoszony przez miasto na wdrożenie oraz obsługę miejskiej wypożyczalni „elektryków” był wówczas pewnym zaskoczeniem.
Pomysł na krótkoterminowy wynajem ekologicznych samochodów przebojem jednak wdarł się na ulice Wrocławia. Vozilla stała się symbolem rewolucyjnych zmian, które zachodzą w polskich aglomeracjach w zakresie mobilności miejskiej. W ciągu dwóch lat w systemie Vozilli zarejestrowało się ponad 60 tys. użytkowników. Wypożyczyli oni auta blisko 600 tys. razy. Jednak to nie wystarczyło. Najwyraźniej silna konkurencja ze strony innych tego typu firmy (we Wrocławiu obecny jest Panek i Traficar) sprawiła, że Vozilla nie poradziła sobie na rynku. Nissany Leafy, Renault Zoe i Nissany e-NV200, które udostępniano w usłudze, będą już teraz wycofywane z ulic. Proces zwijania się Vozilli z Wrocławia potrwa do końca kwietnia.