Warszawa walczy ze smogiem. Kierowcy za to słono zapłacą

Prezydent M. St. Warszawa, Rafał Trzaskowski ogłosił plan walki ze smogiem. Aby go zrealizować niezbędne będzie wprowadzenie Stref Czystego Transportu, podniesienie opłat za parkowanie oraz mandatów za brak opłat, jak też rozszerzenie strefy płatnego parkowania. Innymi słowy szczytny plan dotknie portfeli przede wszystkim mieszkańców i przyjezdnych.

Publikacja: 31.10.2019 19:22

Warszawa walczy ze smogiem. Kierowcy za to słono zapłacą

Foto: moto.rp.pl

Warszawa jak co roku walczy ze smogiem w okresie jesienno-zimowym. Rafał Trzaskowski – Prezydent stolicy – ogłosił plan walki z tym zjawiskiem. Przede wszystkim ma zostać wprowadzona pierwsza Strefa Czystego Transportu. Według wstępnych założeń miałaby ona objąć fragmenty Starego Miasta i Powiśla, które już dziś są częściowo zamknięte dla ruchu kołowego. W tej strefie mogłyby się poruszać jedynie pojazdy zeroemisyjne, czyli elektryczne lub zasilane wodorem. Co więcej, ograniczenie dotyczyłoby nawet taksówek. Tym samym, mimo że hybrydy typu plug-in mógłby się poruszać na samym prądzie, nie będą miały możliwości wjazdu.

""

moto.rp.pl

Nisko- i zeroemisyjny transport nie jest przypadkiem. Okazuje się – według danych podanych przez Trzaskowskiego – do stolicy w ciągu doby wjeżdża 500 tysięcy samochodów. Tym samym na 1000 mieszkańców przypadka 859 aut (w to wlicza się też osoby starsze i niemowlaków) – dane z 2015 roku (WBR). Jest to znacząca przewaga nad europejskimi miastami. Dla przykładu w Wiedniu jest 374 pojazdów na 1000 mieszkańców, w Londynie jest to 351, a w Berlinie jedynie 326 aut. Co więcej różnica temperatur pomiędzy wyspami ciepła w Warszawie, a jej przedmieściami wynosi nawet 12 stopni Celsjusza – dane z 2018 roku.

""

moto.rp.pl

Przesiadka z samochodów prywatnych do komunikacji miejskiej zaczyna być coraz bardziej preferowana, gdyż Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) znacząco się zwiększa. Wraz z tym zwiększą się również opłaty za postój auta. W tym momencie godzinna opłata to 3 zł. Ma ona wzrosnąć do 3,9 zł, a w nowej Strefie Śródmiejskiej – ma powstać w 2020 roku – będzie to bagatela 4,9 zł. To nie koniec! Druga godzina postoju z 3,6 zł podrożeje do 4,6 zł, natomiast trzecia godzina to 4,2 zł obecnie, a w nowym taryfikatorze będzie to 5,5 zł (dla Strefy Śródmiejskiej ma to być 7 zł). Z kolei czwarta godzina i każda kolejna kosztuje tyle samo co pierwsza (w tym przypadku nie ma zwyżki dla Strefy Śródmiejskiej). Co więcej rozważane jest wprowadzenie opłat również w weekendy.

""

moto.rp.pl

Należy też wspomnieć, że mandaty za brak biletu parkingowego mają zostać zwiększone z 50 do 250 zł. Miejscy włodarze planują przez pierwszy rok od zmian dać „taryfę ulgową” parkującym w mieście kierowcom i zredukować karę do 100 zł. Z kolei, gdy już wszystko będzie po nowemu, jeżeli ktoś opłaci karę w 7 dni to będzie ona wynosiła 170 zł. Wymienione stawki nie dotyczą samochodów elektrycznych, które parkują za darmo. Interesującym jest też fakt, że w Warszawie mają powstać nowe buspasy. Będą one zlokalizowane na takich ulicach jak: Bitwy Warszawskiej, Radzymińskiej, Puławskiej, Połczyńskiej i Wolskiej oraz na Kasprzaka.

""

moto.rp.pl

To nie koniec. Inne plany miasta to np.: eliminacja parkingu autobusów pod Pałacem Kultury i Nauki, budowa dwóch nowych parkingów P+R (PKP Żerań, PKP Jeziorki), a do końca roku ma zakończyć się budowa parkingów w strefie aglomeracyjnej – w Kobyłce i w Żyrardowie. Miasto zaznaczyło również, że w 2020 roku mają zacząć działać dwie duże stacje monitoringu jakości powietrza. Będą one zlokalizowane przy ulicy Grochowskiej 244a oraz na skwerze przy Muzeum Polin. Dodatkowo zainstalowane zostanie 100 czujników jakości powietrza w Warszawie i 50 w gminach ościennych. Do końca 2019 roku ma zostać posadzonych ponad 115 tys. drzew, powstaną nowe tereny zielone czy skwery.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje parkowanie na polskich lotniskach

Od 23 października 2019 r. obowiązują nowe, bardziej atrakcyjne zasady dotowania wymiany kopciuchów w domach prywatnych, wspólnotach, itp. Według wytycznych miastach w 2019 roku planowana jest przez dzielnicę likwidacja 350 kopciuchów, natomiast faktyczna liczba likwidacji to 529 szt. Z kolei spodziewana likwidacja przez właścicieli prywatnych ma opiewać na liczbę 660 sztuk. W ogólnym rozrachunku ma to być ponad 1000 szt. zlikwidowanych kopciuchów.

Warszawa jak co roku walczy ze smogiem w okresie jesienno-zimowym. Rafał Trzaskowski – Prezydent stolicy – ogłosił plan walki z tym zjawiskiem. Przede wszystkim ma zostać wprowadzona pierwsza Strefa Czystego Transportu. Według wstępnych założeń miałaby ona objąć fragmenty Starego Miasta i Powiśla, które już dziś są częściowo zamknięte dla ruchu kołowego. W tej strefie mogłyby się poruszać jedynie pojazdy zeroemisyjne, czyli elektryczne lub zasilane wodorem. Co więcej, ograniczenie dotyczyłoby nawet taksówek. Tym samym, mimo że hybrydy typu plug-in mógłby się poruszać na samym prądzie, nie będą miały możliwości wjazdu.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
30 rocznica śmierci Ayrtona Senny. Czarny weekend w Imoli
Tu i Teraz
Orlen obniży ceny paliw na majówkę. Promocja tylko dla wybranych klientów
Tu i Teraz
Warszawa tak się rozrosła, że mylą ją z Miami. Wpadka w materiale promocyjnym
Tu i Teraz
Problemy z Teslą Cybertruck. Wstrzymana produkcja przez... mydło
Tu i Teraz
Rolnicy protestują. Na 24 godziny zablokowali trasę S3
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO