Zmiany głównie są po to żeby doprecyzować procedury działania policji, ale również nadać nowe uprawnienia. Nowe zapisy precyzują np. miejsce postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie samej kontroli. Czyli gdzie policja może ustawić radiowóz podczas kontroli, a gdzie nie. Według nowego zapisu podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Być może dzięki temu skończy się zatrzymywanie na pasach awaryjnych autostrad i dróg szybkiego ruchu (dotyczy głównie grupy Speed) lub w innych kompletnie do tego nie przeznaczonych i bardzo niebezpiecznych miejscach.
Nowością za to będzie fakt, że policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna czy Służby Celno-Skarbowe, podczas kontroli drogowej, będą mogły sprawdzić przebieg zatrzymanego do kontroli pojazdu, ale również pojazdu przewożonego np. na lawecie. Rozszerzone zostają również możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Funkcjonariusz będzie mógł również to zrobić, jeśli kierowca zechce zapłacić mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego.
MSWiA kładzie większy nacisk na eliminowanie z użytkowania niesprawnych samochodów i pozwala organom kontrolującym w szerszym zakresie, w przypadku zastrzeżeń technicznych do pojazdu skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Ma to dotyczyć głównie samochodów ciężarowych i autobusów. Podczas przeprowadzania akcji testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować kierowcy. Inną nowością są również regulacje dotyczące zrywania plomb w przypadku np. kontroli przewożonych odpadów. Jeśli organ kontrolujący będzie miał jakiekolwiek wątpliwości co do przewożonego ładunku będzie mógł zerwać plombę zabezpieczającą. Część przepisów wejdzie w życie od nowego roku.