Kontrola przebiegu, radiowóz na zakazie i inne nowości w przepisach

Jak poinformowało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji 07 listopada wchodzi w życie rozporządzenie, które nakłada zarówno na kierowców jak i kontrolujących dodatkowe obowiązki i uprawnienia.

Publikacja: 28.10.2019 07:41

Kontrola przebiegu, radiowóz na zakazie i inne nowości w przepisach

Foto: moto.rp.pl

Zmiany głównie są po to żeby doprecyzować procedury działania policji, ale również nadać nowe uprawnienia. Nowe zapisy precyzują np. miejsce postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie samej kontroli. Czyli gdzie policja może ustawić radiowóz podczas kontroli, a gdzie nie. Według nowego zapisu podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Być może dzięki temu skończy się zatrzymywanie na pasach awaryjnych autostrad i dróg szybkiego ruchu (dotyczy głównie grupy Speed) lub w innych kompletnie do tego nie przeznaczonych i bardzo niebezpiecznych miejscach.

""

Foto: moto.rp.pl

Nowością za to będzie fakt, że policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna czy Służby Celno-Skarbowe, podczas kontroli drogowej, będą mogły sprawdzić przebieg zatrzymanego do kontroli pojazdu, ale również pojazdu przewożonego np. na lawecie. Rozszerzone zostają również możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Funkcjonariusz będzie mógł również to zrobić, jeśli kierowca zechce zapłacić mandatu za pomocą karty płatniczej lub innego instrumentu płatniczego.

""

Foto: moto.rp.pl

MSWiA kładzie większy nacisk na eliminowanie z użytkowania niesprawnych samochodów i pozwala organom kontrolującym w szerszym zakresie, w przypadku zastrzeżeń technicznych do pojazdu skierowania go na bardziej szczegółowe badania. Ma to dotyczyć głównie samochodów ciężarowych i autobusów. Podczas przeprowadzania akcji testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować kierowcy. Inną nowością są również regulacje dotyczące zrywania plomb w przypadku np. kontroli przewożonych odpadów. Jeśli organ kontrolujący będzie miał jakiekolwiek wątpliwości co do przewożonego ładunku będzie mógł zerwać plombę zabezpieczającą. Część przepisów wejdzie w życie od nowego roku.

Zmiany głównie są po to żeby doprecyzować procedury działania policji, ale również nadać nowe uprawnienia. Nowe zapisy precyzują np. miejsce postoju pojazdów organów kontroli ruchu drogowego w czasie samej kontroli. Czyli gdzie policja może ustawić radiowóz podczas kontroli, a gdzie nie. Według nowego zapisu podczas prowadzenia działań kontrolnych dopuszcza się postój radiowozu w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Być może dzięki temu skończy się zatrzymywanie na pasach awaryjnych autostrad i dróg szybkiego ruchu (dotyczy głównie grupy Speed) lub w innych kompletnie do tego nie przeznaczonych i bardzo niebezpiecznych miejscach.

Tu i Teraz
Jest taki sam na całym świecie. Dlaczego znak "Stop" jest ośmiokątem?
Tu i Teraz
Niemiecka motoryzacja pogrąża się w depresji
Tu i Teraz
Czy Tesla musi wymienić komputery w 4 mln aut? Są zbyt słabe dla autonomicznej jazdy
Tu i Teraz
Chiński producent chwali się 60 letnim doświadczeniem w branży moto
Tu i Teraz
Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego
Tu i Teraz
Rynek wynajmu długoterminowego aut rośnie, wypożyczalnie tracą
Tu i Teraz
Stellantis ma nowego szefa. To będzie jedno z trudniejszych zadań w branży moto