fot. AdobeStock

Rośnie prywatny import używanych samochodów. I to coraz starszych. Średnia ich wieku zbliża się już do 12 lat.

Od stycznia do końca sierpnia sprowadzono do Polski 682,3 tys. używanych aut. Jak podaje Instytut Samar, po raz trzeci w historii skumulowany ośmiomiesięczny wynik przekroczył 680 tys. Statystycznie przywożone auto miało 11 lat i 8 miesięcy, a najpopularniejszym rocznikiem okazał się 2008 r. Głównym rynkiem napływu były Niemcy, skąd pochodzi prawie 58 proc. tegorocznego importu – blisko 400 tys. aut. Kolejne kraje, ale już o zdecydowanie mniejszym znaczeniu, to Francja, Belgia i Holandia.

fot. AdobeStock

Duży udział w imporcie miały samochody z silnikami diesla – w sierpniu było to 44,1 proc. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. udział diesli zwiększył się do 44,4 proc. z 43,8 proc. w podobnym okresie rok wcześniej. Zarazem udział samochodów z silnikiem benzynowym zmalał z 53 do 52,1 proc. Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że sprowadzane używane diesle są młodsze od samochodów z silnikami benzynowymi. Mocno niepokojący jest za to wzrost udziału w prywatnym imporcie najstarszych samochodów. Z danych PZPM wynika, że jeśli w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku auta liczące więcej niż dziesięć lat stanowiły 54,7 proc. wszystkich sprowadzonych, to w roku obecnym już 55,5 proc. W dodatku to starzenie się prywatnego importu jest już długofalowym, mocno widocznym trendem. Z danych Służby Celnej wynika, że w 2014 r. odsetek przeszło dziesięcioletnich sprowadzanych samochodów wynosił 48,3 proc. Cztery lata wcześniej był o 5,3 pkt proc. niższy.

CZYTAJ TAKŻE: Milion nowych aut na prąd w UE w 2020 r.

Wysoki wiek sprowadzanych prywatnymi kanałami samochodów jest problemem w całej Europie Środkowej. Dla przykładu w I kwartale 2019 roku w Czechach ponad 50 proc. sprowadzanych używanych aut miało więcej niż dziesięć lat, podczas gdy te w wieku do trzech lat stanowiły tylko 8 proc. Szacuje się, że liczba używanych samochodów, jakie w tym roku zostaną wwiezione do Polski, sięgnie miliona. Najchętniej sprowadzanym modelem jest Audi A4, następnie Volkswagen Golf i Opel Astra. [G]

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polska premiera najważniejszego modelu Volkswagena

Elektryczny Volkswagen ID.3 zadebiutował podczas kongresu Impact Mobility rEVolution’19 w Katowicach. To najważniejszy model ...

W przyszłości Volkswagen GTI będzie miał napęd elektryczny

Volkswagen nie chce wyłącznie koncentrować się na mobilności elektrycznej w produkcji masowej. Należąca do ...

Do Polski jadą stare diesle

Mocno rośnie import używanych samochodów. Co gorsza, są one bardzo stare i mają pod ...

Top 30 | Najchętniej kupowane SUV-y w Polsce

SUV-y cieszą się rosnącym powodzniem. IBRM Samar obliczył, które modele miały największe wzięcie na ...

Elektryczne limonki zaleją Warszawę

Lime (z ang. limonka) – startup z Kalifornii, za którym stoją Google i Uber ...

TOP 10 | Najmniej awaryjne, używane SUV-y. Raport TÜV 2019

Który z używanych SUV-ów najmniej się psuje? Oto najnowszy raport Niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego ...