fot. AdobeStock

Rośnie prywatny import używanych samochodów. I to coraz starszych. Średnia ich wieku zbliża się już do 12 lat.

Od stycznia do końca sierpnia sprowadzono do Polski 682,3 tys. używanych aut. Jak podaje Instytut Samar, po raz trzeci w historii skumulowany ośmiomiesięczny wynik przekroczył 680 tys. Statystycznie przywożone auto miało 11 lat i 8 miesięcy, a najpopularniejszym rocznikiem okazał się 2008 r. Głównym rynkiem napływu były Niemcy, skąd pochodzi prawie 58 proc. tegorocznego importu – blisko 400 tys. aut. Kolejne kraje, ale już o zdecydowanie mniejszym znaczeniu, to Francja, Belgia i Holandia.

fot. AdobeStock

Duży udział w imporcie miały samochody z silnikami diesla – w sierpniu było to 44,1 proc. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w pierwszych ośmiu miesiącach 2019 r. udział diesli zwiększył się do 44,4 proc. z 43,8 proc. w podobnym okresie rok wcześniej. Zarazem udział samochodów z silnikiem benzynowym zmalał z 53 do 52,1 proc. Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że sprowadzane używane diesle są młodsze od samochodów z silnikami benzynowymi. Mocno niepokojący jest za to wzrost udziału w prywatnym imporcie najstarszych samochodów. Z danych PZPM wynika, że jeśli w pierwszych ośmiu miesiącach ubiegłego roku auta liczące więcej niż dziesięć lat stanowiły 54,7 proc. wszystkich sprowadzonych, to w roku obecnym już 55,5 proc. W dodatku to starzenie się prywatnego importu jest już długofalowym, mocno widocznym trendem. Z danych Służby Celnej wynika, że w 2014 r. odsetek przeszło dziesięcioletnich sprowadzanych samochodów wynosił 48,3 proc. Cztery lata wcześniej był o 5,3 pkt proc. niższy.

CZYTAJ TAKŻE: Milion nowych aut na prąd w UE w 2020 r.

Wysoki wiek sprowadzanych prywatnymi kanałami samochodów jest problemem w całej Europie Środkowej. Dla przykładu w I kwartale 2019 roku w Czechach ponad 50 proc. sprowadzanych używanych aut miało więcej niż dziesięć lat, podczas gdy te w wieku do trzech lat stanowiły tylko 8 proc. Szacuje się, że liczba używanych samochodów, jakie w tym roku zostaną wwiezione do Polski, sięgnie miliona. Najchętniej sprowadzanym modelem jest Audi A4, następnie Volkswagen Golf i Opel Astra. [G]

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ford Kuga: Czas na życzliwsze spojrzenie

Ford nie bierze udziału w wyścigu na szybkość wprowadzania na rynek kolejnych generacji swoich ...

Peugeot Boxer - tej wielkości dostawczak będzie produkowany w Gliwicach. Czy będzie to nowy model, czy następca Boxera lub Citroena Jumpera, nie wiadomo

Nawet miliard złotych na nowe auto z Gliwic

Polska motoryzacja może zyskać nową specjalizację: produkcję samochodów dostawczych. Pomoże nam decyzja PSA, że ...

Fuzja PSA z Fiatem to ból głowy polskich fabryk

Fiat Chrysler Automobiles i Grupa PSA postanowiły połączyć siły. W nowej firmie będą miały ...

Póki co lepiej OC i dowód rejestracyjny wozić z sobą. Kolejny problem

Od 01 października kierowcy mogą jeździć bez polisy OC i dowodu rejestracyjnego. Jednak póki ...

Ceny | Mercedes GLS: Luksus w formacie SUV

Mercedes wprowadził do oferty nowy model swojego największego SUV-a GLS. GLS to Klasa S ...

Volkswagen Poznań wykłada 2 mld zł, ale szykuje zwolnienia

Polska fabryka Volkswagena mocno zwiększy automatyzację produkcji, ale zredukuje przez to zatrudnienie. Niemiecki koncern ...