fot. AdobeStock

Najwięksi producenci samochodów postanowili instalować w niemal wszystkich pojazdach w Stanach od roku modelowego 2025 układy przypominające kierowcom o pasażerach, zwłaszcza dzieciach, zostawianych na tylnych siedzeniach, aby nie dochodziło do tragedii z powodu przegrzania.

Porozumienie dotyczy 20 firm, m.in. GM, Forda, Volkswagena, Toyoty, Hondy i Hyundaia, na które przypada prawie 98 proc. pojazdów sprzedawanych w USA. Koncerny zobowiązały się instalować ostrzeżenia dźwiękowe o dziecku znajdującym się w samochodzie w pojazdach oferowanych od roku modelowego 2025 (lub rok później w wersjach po liftingu). Fiat Chrysler (FCA) ogłosił, że docelowo wprowadzi taki układ we wszystkich pojazdach na świecie. Z kolei Hyundai podał już w lipcu, że taki układ znajdzie się w podstawowym wyposażeniu w większości aut amerykańskich od 2022 r. GM już od 2016 r. w niektórych swoich modelach ma już system, który nadaje ostrzeżenie dźwiękowe i przypomina obrazkiem na desce rozdzielczej, by sprawdzić przed zamknięciem pojazdu, czy nie siedzi w nim dziecko.

fot. AdobeStock

Nowa inicjatywa producentów pojazdów pojawiła się w czasie, gdy w Kongresie trwa debata nad ustaleniem wymogów bezpieczeństwa dla nowych samochodów. Kongresmani twierdzą, że w ciągu ostatnich 20 lat w wyniku przegrzania zmarło w USA co najmniej 800 dzieci pozostawionych w zaparkowanym samochodzie, z czego w ubiegłym roku aż 53. Stąd w lipcu senacka komisja handlu zatwierdziła przepis o docelowym obowiązku montowania w nowych pojazdach systemów ostrzegawczych. Jej przewodniczący, republikanin Roger Wicker stwierdził, że dobrowolne porozumienie czyni ustawę w tej sprawie zbędną. Zgodnie z rozważanym projektem, krajowy urząd bezpieczeństwa transportu drogowego NHTSA opracowałby przepisy, a firmy miałyby dwa lata na ich wdrożenie. – To dałoby nam wszystko czego, chcieliśmy i to szybciej. To ogromny sukces – stwierdził Wicker.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec z cichymi hybrydami i elektrykami

NHTSA zakłada podwojenie nakładów na doroczną kampanię ostrzegania o skutkach przegrzania „Gdzie jest dziecko” (Where’s Baby), zamierza też zaprosić na spotkanie na szczycie we wrześniu producentów pojazdów, wyrobów dla dzieci i firmy technologiczne. Republikanin Frank Pallone demokrata Jan Schakowsky z Izby Reprezentantów, szefowie paneli od kwestii samochodowych, uznali we wspólnym komunikacie, że ta inicjatywa jest „dużym krokiem we właściwym kierunku”, ale „dobrowolne zobowiązania nie zawsze prowadzą do istotnych działań”. Ich zdaniem, Kongres powinien kontynuować przyjmowanie ustaw, które będą wymagać od tych firm podejmowania niezbędnych kroków w ochronie dzieci i czynić te firmy odpowiedzialnymi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

East General Motors Boulevard w Detroit

Pogrom w General Motors

Sześć fabryk w Stanach Zjednoczonych do zamknięcia. 14 tysięcy pracowników do zwolnienia. Tym informacjom ...

Historia motoryzacji | Suzuki Jimny: Długowieczny

Każda z generacji Suzuki Jimny była produkowana bez większych zmian przez długie lata. To ...

Bentley Bentayga Hybrid: Początek elektryfikacji

Bentley do 2025 roku zelektryfikuje wszystkie swoje modele. Bantayga jest pierwszym. Bentayga Hybrid to ...

Jednak dokończą autostradę A1 pod Częstochową

Znalazły się pieniądze na dokończenie po włoskim Salini budowy autostrady A1 pod Częstochową. W ...

Skoda Kamiq: Tak wygląda następca Yeti

Skoda zaprezentuje swój trzeci model SUV. Premiera odbędzie się na salonie samochodowym w Genewie. ...

Carlos Ghosn może wyjść na święta

Sąd w Tokio nie przedłużył aresztu dla byłego szefa Nissana i nadal prezesa francuskiego ...