Koniec z cichą jazdą aut elektrycznych. Aby chronić pieszych, wszystkie homologowane auta elektryczne i hybrydowe muszą być wyposażone w emiter dźwięku, który działa do prędkości 20 km/h.

Póki co rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 540/2014, które obowiązuje od 1 lipca, dotyczy wyłącznie samochodów, które na terenie UE ubiegają się o homologację. Za dwa lata ten paragraf będzie dotyczył wszystkich nowo rejestrowanych aut. W USA podobny wymóg ma obowiązywać już od 2020 roku.

Za dwa lata wszystkie nowo rejestrowane auta elektryczne będą musiały być wyposażone w emiter dźwięku.

Załącznik VIII rozporządzenia nie tylko reguluje datę, od której pojazdy muszą być wyposażone w emitujący dźwięk system AVAS, ale wymienia także wymagania, jakie on musi spełniać. I tak AVAS musi automatycznie generować ciągły sygnał dźwiękowy od rozruchu do prędkości około 20 km/h oraz podczas cofania. Dlaczego tylko do 20 km/h? Ponieważ uznano, że przy wyższych prędkości hałas toczenia opon zagłusza rzeczywisty dźwięk silnika nawet w nowoczesnych pojazdach spalinowych. Każdy z wyznaczonych aut musi mieć zamontowany łatwo dostępny przełącznik, który umożliwia aktywację lub dezaktywację AVAS.

System AVAS emitować będzie dźwięk podobny do tego jaki jest w modelach z silnikami spalinowymi.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

W rozporządzeniu opisany jest również dźwięk emitowany przez system – musi być podobny do auta spalinowego tej samej klasy. Czyli np. nie spełni się życzenie kierowcy elektrycznego Fiata 500, który chciałby żeby jego maluch brzmiał jak auto z silnikiem V8. Jako dźwięk silnika nie mogą być używane również utwory muzyczne. Propozycje dźwięków systemu AVAS będą różnić się w zależności od producenta. Tak więc w przyszłości elektryczne BMW będzie brzmieć inaczej niż Mercedes czy Porsche.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niemcy znów stresują polskich dostawców części

Huśtawka na najważniejszych motoryzacyjnych rynkach Unii Europejskiej przyprawia o wzrost tętna polskich poddostawców eksportujących ...

Genewa 2019 | VW Touareg V8 TDI: Nowa moc diesla

Volkswagen rozszerza ofertę silników Touarega o nowego, ośmiocylindrowego diesla. V8 TDI ma 421 KM ...

Moment tuż przed eksplozją Tesli

Tesla spłonęła na parkingu w Szanghaju

Tesla bada wideo na którym widać, jak Model S zaczyna się palić i eksploduje ...

Lee Iacocca: Wymyślił Forda Mustanga i minivana

Do historii Lee Iacocca przejdzie jako jedna z najsilniejszych osobowości światowej motoryzacji. Showman, biznesmen, ...

WakeGP 2018 Mikołajki

Nie tylko samochodami człowiek żyje. Najlepsi wakesurferzy z tej części Europy będą walczyć o ...

Silniki spalinowe: Już nie takie straszne, jak mogłoby się wydawać

Na naszych oczach diametralnie zmienia się podejście do napędu pojazdów – miejsce silników spalinowych ...