Koniec z cichą jazdą aut elektrycznych. Aby chronić pieszych, wszystkie homologowane auta elektryczne i hybrydowe muszą być wyposażone w emiter dźwięku, który działa do prędkości 20 km/h.

Póki co rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 540/2014, które obowiązuje od 1 lipca, dotyczy wyłącznie samochodów, które na terenie UE ubiegają się o homologację. Za dwa lata ten paragraf będzie dotyczył wszystkich nowo rejestrowanych aut. W USA podobny wymóg ma obowiązywać już od 2020 roku.

Za dwa lata wszystkie nowo rejestrowane auta elektryczne będą musiały być wyposażone w emiter dźwięku.

Załącznik VIII rozporządzenia nie tylko reguluje datę, od której pojazdy muszą być wyposażone w emitujący dźwięk system AVAS, ale wymienia także wymagania, jakie on musi spełniać. I tak AVAS musi automatycznie generować ciągły sygnał dźwiękowy od rozruchu do prędkości około 20 km/h oraz podczas cofania. Dlaczego tylko do 20 km/h? Ponieważ uznano, że przy wyższych prędkości hałas toczenia opon zagłusza rzeczywisty dźwięk silnika nawet w nowoczesnych pojazdach spalinowych. Każdy z wyznaczonych aut musi mieć zamontowany łatwo dostępny przełącznik, który umożliwia aktywację lub dezaktywację AVAS.

System AVAS emitować będzie dźwięk podobny do tego jaki jest w modelach z silnikami spalinowymi.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

W rozporządzeniu opisany jest również dźwięk emitowany przez system – musi być podobny do auta spalinowego tej samej klasy. Czyli np. nie spełni się życzenie kierowcy elektrycznego Fiata 500, który chciałby żeby jego maluch brzmiał jak auto z silnikiem V8. Jako dźwięk silnika nie mogą być używane również utwory muzyczne. Propozycje dźwięków systemu AVAS będą różnić się w zależności od producenta. Tak więc w przyszłości elektryczne BMW będzie brzmieć inaczej niż Mercedes czy Porsche.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Skoda Scala | Łatwe pożegnanie

Skoda żegna się z modelem Rapid. Następca nazywa się Scala i w sprzedaży pojawi ...

Wszystko o elektrycznym Porsche Taycan: ceny, zasięg, dane techniczne

Porsche zaprezentowało swój pierwszy elektryczny samochód. Żeby nieco się wyróżnić z tłumu nowości, jego ...

Audi A6, jedna z najpopularniejszych limuzyn polskich prezesów

Czym jeżdżą prezesi polskich firm

Szefowie działających w Polsce firm najczęściej wybierają samochody marki Audi, na kolejnych pozycjach jest ...

Autonomiczne ciężarówki wyjadą na drogi już za 10 lat

Podległa Daimlerowi firma Autonomous Technology Group chce wdrożyć autonomiczne ciężarówki do 2029 roku. W ...

Nadchodzi zmierzch dealerów. Auta będziemy kupować online

Motoryzacja się zmienia. W niedalekiej przyszłości nie będzie w ofercie silników spalinowych, ale również ...

Volkswagen rezygnuje z salonu w Paryżu

Volkswagen nie będzie mieć swego stoiska na październikowym salonie samochodowym w Paryżu, po raz ...