Koniec z cichą jazdą aut elektrycznych. Aby chronić pieszych, wszystkie homologowane auta elektryczne i hybrydowe muszą być wyposażone w emiter dźwięku, który działa do prędkości 20 km/h.

Póki co rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 540/2014, które obowiązuje od 1 lipca, dotyczy wyłącznie samochodów, które na terenie UE ubiegają się o homologację. Za dwa lata ten paragraf będzie dotyczył wszystkich nowo rejestrowanych aut. W USA podobny wymóg ma obowiązywać już od 2020 roku.

Za dwa lata wszystkie nowo rejestrowane auta elektryczne będą musiały być wyposażone w emiter dźwięku.

Załącznik VIII rozporządzenia nie tylko reguluje datę, od której pojazdy muszą być wyposażone w emitujący dźwięk system AVAS, ale wymienia także wymagania, jakie on musi spełniać. I tak AVAS musi automatycznie generować ciągły sygnał dźwiękowy od rozruchu do prędkości około 20 km/h oraz podczas cofania. Dlaczego tylko do 20 km/h? Ponieważ uznano, że przy wyższych prędkości hałas toczenia opon zagłusza rzeczywisty dźwięk silnika nawet w nowoczesnych pojazdach spalinowych. Każdy z wyznaczonych aut musi mieć zamontowany łatwo dostępny przełącznik, który umożliwia aktywację lub dezaktywację AVAS.

System AVAS emitować będzie dźwięk podobny do tego jaki jest w modelach z silnikami spalinowymi.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

W rozporządzeniu opisany jest również dźwięk emitowany przez system – musi być podobny do auta spalinowego tej samej klasy. Czyli np. nie spełni się życzenie kierowcy elektrycznego Fiata 500, który chciałby żeby jego maluch brzmiał jak auto z silnikiem V8. Jako dźwięk silnika nie mogą być używane również utwory muzyczne. Propozycje dźwięków systemu AVAS będą różnić się w zależności od producenta. Tak więc w przyszłości elektryczne BMW będzie brzmieć inaczej niż Mercedes czy Porsche.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Mercedes prezentuje swoją elektryczną przyszłość podczas IAA we Frankfurcie

IAA 2019 | Ekologiczny szturm

Czy czasy salonów samochodowych odchodzą do przeszłości? Na tegorocznych targach IAA we Frankfurcie rzeczywiście ...

IAA 2019: Pożegnanie z Frankfurtem

Czy się to komuś podoba, czy nie, zmienia się nie tylko oblicze motoryzacji, ale ...

Rekordowa KIA e-Niro: prawie 500 km zasięgu

Nowa elektryczna KIA e-Niro ma mieć 485 km zasięgu w cyklu mieszanym i 615 ...

Ferrari lub Williams. Przyszłość Kubicy rozstrzygnie się w najbliższych dwóch tygodniach

Robert Kubica jest jednym z czterech kierowców, którzy otrzymają drugi bolid w teamie Williamsa. ...

Galeria | Mercedes GLE: Komfort, elegancja i wielozadaniowość

Jakiego Mercedesa GLE wybrać? Dopasuj ofertę do własnych preferencji. GLE to pionier segmentu luksusowych ...

Porsche Macan: Komfort w sportowym wydaniu

Ten SUV Porsche ma nie tylko sportowe geny. Dzięki adaptacyjnemu zawieszeniu i wielu innym ...