Koniec z cichą jazdą aut elektrycznych. Aby chronić pieszych, wszystkie homologowane auta elektryczne i hybrydowe muszą być wyposażone w emiter dźwięku, który działa do prędkości 20 km/h.

Póki co rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 540/2014, które obowiązuje od 1 lipca, dotyczy wyłącznie samochodów, które na terenie UE ubiegają się o homologację. Za dwa lata ten paragraf będzie dotyczył wszystkich nowo rejestrowanych aut. W USA podobny wymóg ma obowiązywać już od 2020 roku.

Za dwa lata wszystkie nowo rejestrowane auta elektryczne będą musiały być wyposażone w emiter dźwięku.

Załącznik VIII rozporządzenia nie tylko reguluje datę, od której pojazdy muszą być wyposażone w emitujący dźwięk system AVAS, ale wymienia także wymagania, jakie on musi spełniać. I tak AVAS musi automatycznie generować ciągły sygnał dźwiękowy od rozruchu do prędkości około 20 km/h oraz podczas cofania. Dlaczego tylko do 20 km/h? Ponieważ uznano, że przy wyższych prędkości hałas toczenia opon zagłusza rzeczywisty dźwięk silnika nawet w nowoczesnych pojazdach spalinowych. Każdy z wyznaczonych aut musi mieć zamontowany łatwo dostępny przełącznik, który umożliwia aktywację lub dezaktywację AVAS.

System AVAS emitować będzie dźwięk podobny do tego jaki jest w modelach z silnikami spalinowymi.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

W rozporządzeniu opisany jest również dźwięk emitowany przez system – musi być podobny do auta spalinowego tej samej klasy. Czyli np. nie spełni się życzenie kierowcy elektrycznego Fiata 500, który chciałby żeby jego maluch brzmiał jak auto z silnikiem V8. Jako dźwięk silnika nie mogą być używane również utwory muzyczne. Propozycje dźwięków systemu AVAS będą różnić się w zależności od producenta. Tak więc w przyszłości elektryczne BMW będzie brzmieć inaczej niż Mercedes czy Porsche.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Związek Polskiego Leasingu podsumował 2019 rok

Po raz kolejny okazało się, że leasing pozostaje najbardziej istotnym instrumentem finansowym dla sektora ...

Połączenie FCA i Renault: Fuzji nie będzie…

Problemy polityczne we Francji i odmowa wsparcia ze strony prezesa Nissana Hiroto Saikawy były ...

Dźwięk bez głośników. Rewolucja samochodowych systemów audio.

Continental i Sennheiser wspólnie zaprezentowały system audio do wnętrza samochodów pozbawiony głośników. Unikalne rozwiązanie ...

Volkswagen: Kurs na czystą mobilność

Volkswagen opracowuje jednolitą koncepcję zastosowania w przyszłości napędu elektrycznego. Jeśli spojrzeć na dane Goddard ...

Piotr Jędrach, Lamborghini Warszawa: Moglibyśmy sprzedać więcej Urusa

Jeżeli ktoś decyduje się na Lamborghini, to kupuje dokładnie takie, jakie chce. Swoje wymarzone ...

Toyota Hilux Dakar 2019: Kochaj to, czego (zwykle) nienawidzisz

Lubię klekot diesla Toyoty o poranku… Przyznaję, napawam się tym zdaniem wiedząc, jak bardzo ...