Koniec z cichą jazdą aut elektrycznych. Aby chronić pieszych, wszystkie homologowane auta elektryczne i hybrydowe muszą być wyposażone w emiter dźwięku, który działa do prędkości 20 km/h.

Póki co rozporządzenie Parlamentu Europejskiego nr 540/2014, które obowiązuje od 1 lipca, dotyczy wyłącznie samochodów, które na terenie UE ubiegają się o homologację. Za dwa lata ten paragraf będzie dotyczył wszystkich nowo rejestrowanych aut. W USA podobny wymóg ma obowiązywać już od 2020 roku.

Za dwa lata wszystkie nowo rejestrowane auta elektryczne będą musiały być wyposażone w emiter dźwięku.

Załącznik VIII rozporządzenia nie tylko reguluje datę, od której pojazdy muszą być wyposażone w emitujący dźwięk system AVAS, ale wymienia także wymagania, jakie on musi spełniać. I tak AVAS musi automatycznie generować ciągły sygnał dźwiękowy od rozruchu do prędkości około 20 km/h oraz podczas cofania. Dlaczego tylko do 20 km/h? Ponieważ uznano, że przy wyższych prędkości hałas toczenia opon zagłusza rzeczywisty dźwięk silnika nawet w nowoczesnych pojazdach spalinowych. Każdy z wyznaczonych aut musi mieć zamontowany łatwo dostępny przełącznik, który umożliwia aktywację lub dezaktywację AVAS.

System AVAS emitować będzie dźwięk podobny do tego jaki jest w modelach z silnikami spalinowymi.

ZOBACZ TAKŻE: W którym kraju jest najwięcej dopłat i ulg na samochody elektryczne?

W rozporządzeniu opisany jest również dźwięk emitowany przez system – musi być podobny do auta spalinowego tej samej klasy. Czyli np. nie spełni się życzenie kierowcy elektrycznego Fiata 500, który chciałby żeby jego maluch brzmiał jak auto z silnikiem V8. Jako dźwięk silnika nie mogą być używane również utwory muzyczne. Propozycje dźwięków systemu AVAS będą różnić się w zależności od producenta. Tak więc w przyszłości elektryczne BMW będzie brzmieć inaczej niż Mercedes czy Porsche.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Mercedes Klasy X: Koniec produkcji już po trzech latach

Koniec produkcji Mercedesa Klasy X. Pickup został wprowadzony na rynek w 2017 roku. Dawno ...

Progi zwalniające do likwidacji. Jest interpelacja

Józef Lassota, poseł Platformy Obywatelskiej proponuje pozbyć się progów zwalniających i zastąpić je innymi, ...

Chiny są kluczowym krajem w strategii Seata

Seat chce zawojować rynek chiński. To kolejny krok w kierunku realizacji globalnej strategii rozwoju ...

Toyota RAV4 hybrid: Jak się wyróżnić

Samochód to nie tylko osiągi i emocje. To także forma sztuki, której podkreśleniu służą ...

Panda i Fiat 500 bez diesli?

Fiat Chrysler Automobiles przestał od 1 września produkować miejskie auta Panda z silnikami diesla - ...

Milion e-aut w Polsce dopiero za 125 lat

Opóźnienia we wprowadzeniu dopłat do zakupu elektrycznych samochodów mocno opóźnia rozwój elektromobilności w Polsce. ...