fot. GDDKiA

Drogi ekspresowe mają być lepiej oznakowane. Dzięki temu prowadzenie samochodu ma być nie tylko wygodniejsze, ale także bardziej bezpieczne.

Zapamiętywanie zjazdów mają ułatwić numery i nazwy węzłów, natomiast strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi znajdującymi się bezpośrednio nad pasami ruchu usprawnią właściwy ich wybór. W ramach nowego projektu oznakowania wprowadzanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zostały m.in. wyznaczone i oznakowane na stałe objazdy prowadzące kierowcę od jednego do kolejnego węzła. Przewidziano ujednolicenie zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na trasach szybkiego ruchu, co pomoże w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, m.in. dotyczących działań dla rozładowywania zatorów spowodowanych wypadkami. GDDKiA przygotowała także „księgę objazdów” – zestawienie stałych objazdów dla wszystkich dróg ekspresowych i autostrad. Ma ułatwić opuszczenie miejsc, w których z powodu niespodziewanych wydarzeń utworzyły się korki.

Naukowcy badają znaki

Projekt zmian w oznakowaniu mający nie tylko ułatwić jazdę kierowcom, ale także zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, przygotowało konsorcjum firm pod kierownictwem Politechniki Krakowskiej. Część elementów nowego systemu została już zastosowana. Cały projekt jest już w końcowej fazie uzgodnień m.in. z Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA.

fot. GDDKiA

Wprowadzone już oznakowanie na nowych odcinkach tras poddano badaniom naukowym w ramach projektu „Rozwój innowacji drogowych”, który GDDKiA realizuje wspólnie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. – Wyniki pomogą wybrać rozwiązania najbardziej efektywne oraz intuicyjne dla kierowców i bezpieczeństwa ruchu – informuje Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

CZYTAJ TAKŻE: Czy rząd dopłaci do drogowych kontraktów

Nowe oznakowanie dróg ekspresowych będzie powiązane z powstającym Krajowym Systemem Zarządzania Ruchem (KSZR). Jego elementem są m.in. elektroniczne tablice umieszczone nad jezdniami. Wyświetlają informacje m.in. o wprowadzanych ograniczeniach prędkości lub utrudnieniach w ruchu, a także przypominają o zasadach bezpiecznej jazdy, np. związanych z zachowaniem odstępu pomiędzy pojazdami lub zapinaniem pasów bezpieczeństwa.

Drogi pod lupą

Plany budowy KSZR zakładają, że do końca 2020 roku na prawie 1,2 tys. kilometrów autostrad i dróg ekspresowych zostaną zamontowane setki urządzeń pomiarowych, wyświetlaczy, sygnalizatorów i kamer. Wszystkie informacje z elementów systemu będą spływać w czasie rzeczywistym do Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem i centrów regionalnych. Ich komputery pomogą w podjęciu błyskawicznych decyzji np. o zamknięciu lub otwarciu wybranego pasa ruchu, przekierowaniu samochodów na objazdy, wprowadzaniu ograniczeń prędkości na poszczególnych pasach czy ograniczeń w wyprzedzaniu, np. dla samochodów ciężarowych.

CZYTAJ TAKŻE: Turyści pojadą w Austrii tylko autostradą. Objazdy będą zamknięte

W pierwszym etapie system ma objąć jedną trzecią dróg, które wchodzą w skład europejskiej sieci TEN-T. Będą to drogi S6 i S7 od Gdyni do Warszawy, autostrada A2 od Warszawy do Łodzi, A1 od Łodzi do granicy w Gorzyczkach, droga ekspresowa S1 od portu lotniczego w Pyrzowicach do granicy w Zwardoniu, autostrada A4 Katowice–Wrocław, a także autostradowa obwodnica Wrocławia. Gorzej będzie z drogami o mniej ważnym statusie. W 2014 r. NIK przeprowadził na nich kontrolę oznakowania i organizacji ruchu. Stwierdzono m.in. oznakowania niezgodne z organizacją ruchu, nadmiar znaków utrudniający ich rozpoznanie, niewłaściwie oznakowane roboty, znaki poziome słabo widoczne lub nieczytelne, a pionowe – zasłaniane przez reklamy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Honda i Mazda cierpią przez mocnego jena

Honda i Mazda spodziewają się zmniejszenia zysku operacyjnego z powodu wzrostu wartości jena. To ...

Niemcy coraz bardziej obawiają się diesli. Berlin z zakazem

Za naszą zachodnią granicą właściciele starszych diesli zaczynają być coraz bardziej niespokojni. Po Hamburgu, ...

Połączenie FCA i Renault: Fuzji nie będzie…

Problemy polityczne we Francji i odmowa wsparcia ze strony prezesa Nissana Hiroto Saikawy były ...

Bardzo duże straty Tesli

W drugim kwartale 2019 roku Tesla po raz kolejny przyniosła straty. Choć Elon Musk ...

Tesla w kłopotach finansowych? Zaskakująca rezygnacja z olbrzymiej inwestycji

Gigafactory 1 w amerykańskim stanie Nevada jest nadal w budowie. Nie wiadomo kiedy i ...

Odświeżone Suzuki Vitara wjeżdża do salonów

Suzuki rozpoczyna sprzedaż nowej Vitary na polskim rynku. W 30. rocznicę wprowadzenia modelu na ...