Jeszcze w tym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wypłaci podwykonawcom Salini ok. 22,5 mln zł za wcześniej wykonane roboty. Potem jeszcze 8 mln zł za bieżące prace i usługi. Porozumienie w tej sprawie podpisano z Włochami w końcu marca. Nie rozwiązuje to jednak kolejnych płatności za przyszłe prace. GDDKiA chciałaby bezpośrednio rozliczać się z podwykonawcami do zakończenia realizacji inwestycji.
Źródło: GDDKiA
– Takie rozwiązanie byłoby chyba najlepsze w obecnej sytuacji. Mielibyśmy kontrolę nad tym, co się dzieje na budowie – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Jednak Salini, przynajmniej jak na razie, nie chce się na to zgodzić. Co prawda, wyjściem może być aneksowanie porozumienia dla kolejnych płatności. – Rozwiązanie to będzie mogło być wykorzystywane, o ile generalny wykonawca wyrazi na to zgodę – informuje GDDKiA. Nie rozwiązuje to jednak problemu w sposób systemowy.
CZYTAJ TAKŻE: Włoski kryzys na polskich drogach
Zwłaszcza że impas na budowie strategicznego odcinka A1, domykającego obwodnicę Częstochowy trwa, bo włoskie konsorcjum nie podjęło w pełnym wymiarze prac po zakończonej w połowie marca zimowej przerwie.Według GDDKiA na terenie budowy praktycznie nic się nie dzieje. Dyrekcja już dwa tygodnie temu zagroziła zerwaniem kontraktu i zażądała od Włochów przystąpienia do robót z określoną liczbą pracowników przez sześć dni w tygodniu po 16 godzin dziennie. Bez skutku. Jak dotąd zaawansowanie prac nie przekracza 50 proc. Tymczasem Salini miało czas na zrealizowanie inwestycji do 10 kwietnia 2019 r.,przy tym kontrakt miał zostać przedłużony jeszcze o trzy miesiące.