Amerykanie nie chcą na razie aut bez kierowcy

Droga do autonomicznej jazdy jest długa i kręta. Z najnowszych analiz wynika, że spośród samochodów sprzedanych w USA w III kwartale br., 3 proc. stanowiły pojazdy, które wyposażono w jakiekolwiek funkcje tzw. półautonomicznej jazdy. Tak, tak – tylko 3 proc. Statystka, jaką podaje firma badawcza Canalys, zaskakuje.

Publikacja: 11.12.2018 16:19

Amerykanie nie chcą na razie aut bez kierowcy

Foto: fot. Skoda

Wydawać mogłoby się, że półautomatyczna jazda, rozumiana jako wykorzystanie funkcji asystenta utrzymania pasa ruchu, aktywnego tempomatu i czujnika zachowania odległości, to w wielu autach, zwłaszcza z wyższej półki, już standard. Rzeczywistość jest jednak brutalna i nie pozostawia złudzeń. W III kwartale 2018 r. Amerykanie kupili 132 tys. takich aut. A tzw. technologia self-driving to wciąż pieśń odległej przyszłości.

""

fot. Volkswagen

Foto: moto.rp.pl

Chris Jones, szef działu analiz rynku motoryzacyjnego Canalys, wskazuje na kilka powodów takiego stanu rzeczy. – Po pierwsze, systemy, które utożsamiamy z półautonomiczną jazdą, instalowane są w pojazdach droższych, na które nie stać masowego klienta. Po drugie, działają one sprawnie tylko w określonych warunkach – przy odpowiedniej pogodzie, prędkości i nie na wszystkich drogach – zaznacza. Jak tłumaczy, takie funkcje wciąż wymagają do tego koncentracji ze strony kierowców. – Wiele systemów nie gwarantuje zatem płynnej jazdy i oczekiwanych doznań, co sprawia, że użytkownicy niechętnie z nich korzystają i rzadko je rekomenduje – dodaje Chris Jones.

Analiza Canalys pokazuje, że nie wszyscy inżynierowie pracujący nad autonomicznością w pojazdach mają powód do zmartwień. Otóż spośród tych 3 proc. zakupionych aut aż jedną trzecią stanowiły samochody marki Tesla. Motorem napędowym był oczywiście Model 3, wyposażony w tzw. autopilota. Drugi z producentów, który ma powody do zadowolenia to Nissan (28,7 proc. sprzedanych w III kwartale aut) i jego modele Leaf, Altima i Rogue. Dopiero na dalszych pozycjach znalazły się BMW (14 proc.), Audi (10,1 proc.), czy Volvo (8,9 proc.).

CZYTAJ TAKŻE: Renault-Nissan-Mitsubishi mocniej wchodzi w autonomię aut

Eksperci Canalys zaznaczają, że rynek samochodów z funkcjami jazdy automatycznej rośnie wciąż bardzo ospale. Według nich taka dynamika może utrzymać się jeszcze przez kolejne dwa lata. Oznaki boomu mogą być widoczne dopiero w 2021 r. Wówczas, według prognoz, w Stanach Zjednoczonych sprzedaż samochodów z opcją „semi self-driving” ma stanowić 10 proc. całkowitego zbytu aut. Canalys podkreśla, że wraz ze spadkiem cen takich technologii wykorzystywanych w autonomicznych systemach, jak lidar czy kamery, popyt będzie się zwiększał.

Wydawać mogłoby się, że półautomatyczna jazda, rozumiana jako wykorzystanie funkcji asystenta utrzymania pasa ruchu, aktywnego tempomatu i czujnika zachowania odległości, to w wielu autach, zwłaszcza z wyższej półki, już standard. Rzeczywistość jest jednak brutalna i nie pozostawia złudzeń. W III kwartale 2018 r. Amerykanie kupili 132 tys. takich aut. A tzw. technologia self-driving to wciąż pieśń odległej przyszłości.

Chris Jones, szef działu analiz rynku motoryzacyjnego Canalys, wskazuje na kilka powodów takiego stanu rzeczy. – Po pierwsze, systemy, które utożsamiamy z półautonomiczną jazdą, instalowane są w pojazdach droższych, na które nie stać masowego klienta. Po drugie, działają one sprawnie tylko w określonych warunkach – przy odpowiedniej pogodzie, prędkości i nie na wszystkich drogach – zaznacza. Jak tłumaczy, takie funkcje wciąż wymagają do tego koncentracji ze strony kierowców. – Wiele systemów nie gwarantuje zatem płynnej jazdy i oczekiwanych doznań, co sprawia, że użytkownicy niechętnie z nich korzystają i rzadko je rekomenduje – dodaje Chris Jones.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii