Nazwana została „inteligentną autostradą”, wyłożona jest panelami słonecznymi i specjalnie skonstruowanymi czujnikami. Zdaniem ekspertów – pisze Bloomberg— takie rozwiązanie znacząco przyspieszy transformację w globalnym transporcie. Testowa droga ma dzisiaj długość nieco ponad kilometra (1080 metrów) i znajduje się w mieście Jinan na wschodzie Chin. Dziennie przejeżdża tamtędy 45 tys. pojazdów, a panele słoneczne są w stanie wygenerować energię elektryczną, która zasila nie tylko oświetlenie drogi, ale i 800 domów – poinformowała chińska firma Qilu Transportation Development Group Co. Dodatkowo panele słoneczne zapewniają, że powierzchnia drogi zawsze będzie wolna od śniegu i lodu.
Qilu Transportation ma jednak większe ambicje. Jej inżynierowie uważają, że w przyszłości drogi powinny być tak samo „inteligentne”, jak pojazdy które po nich jeżdżą i pracują już nad rozwiązaniami 2. i 3. generacji. — Na razie mamy w transporcie rozwiązania pierwszej generacji, czyli po prostu pojazdy jeżdżą po drogach. I to wszystko. My pracujemy już nad przeszczepieniem na drogi „umysłów i systemów nerwowych” – tłumaczy obrazowo Zhou Yong, prezes Qilu Transportation.
Projekt Qilu Transportation wpisuje się w chińskie aspiracje. Rząd wyznaczył swoim firmom rok 2030, jako datę kiedy Chiny mają stać się światowym liderem w rozwoju sztucznej inteligencji i innowacji. Częścią tego programu jest również budowa inteligentnego systemu transportowego. —Ministerstwo transportu jest gotowe do pomocy w budowaniu inteligentnych dróg dla inteligentnych aut – zapewnia Yuan Peng, chiński wiceminister transportu.
Qilu Transportation ma większe ambicje. Jej inżynierowie uważają, że w przyszłości drogi powinny być tak samo „inteligentne”, jak pojazdy które po nich jeżdżą
Pierwszym etapem szeroko zakrojonego projektu Qilu będzie zbudowanie obwodnicy Jinan zamieszkałego przez 7 mln ludzi. Mieszczą się tam między innymi China National Heavy Duty Truck Group (Sinotruk), w którym udziałowcem jest należący do Grupy Volkswagena MAN oraz fabryka Zhejiang Geely Holding, właściciela szwedzkiego Volvo.