Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Chińczycy jako pierwsi zbudowali testową drogą dla aut z e-napędem, która doładuje pojazd w ruchu.

Nazwana została „inteligentną autostradą”, wyłożona jest panelami słonecznymi i specjalnie skonstruowanymi czujnikami. Zdaniem ekspertów – pisze Bloomberg— takie rozwiązanie znacząco przyspieszy transformację w globalnym transporcie. Testowa droga ma dzisiaj długość nieco ponad kilometra (1080 metrów) i znajduje się w mieście Jinan na wschodzie Chin. Dziennie przejeżdża tamtędy 45 tys. pojazdów, a panele słoneczne są w stanie wygenerować energię elektryczną, która zasila nie tylko oświetlenie drogi, ale i 800 domów – poinformowała chińska firma Qilu Transportation Development Group Co. Dodatkowo panele słoneczne zapewniają, że powierzchnia drogi zawsze będzie wolna od śniegu i lodu.

Qilu Transportation ma jednak większe ambicje. Jej inżynierowie uważają, że w przyszłości drogi powinny być tak samo „inteligentne”, jak pojazdy które po nich jeżdżą i pracują już nad rozwiązaniami 2. i 3. generacji. — Na razie mamy w transporcie rozwiązania pierwszej generacji, czyli po prostu pojazdy jeżdżą po drogach. I to wszystko. My pracujemy już nad przeszczepieniem na drogi „umysłów i systemów nerwowych” – tłumaczy obrazowo Zhou Yong, prezes Qilu Transportation.

Projekt Qilu Transportation wpisuje się w chińskie aspiracje. Rząd wyznaczył swoim firmom rok 2030, jako datę kiedy Chiny mają stać się światowym liderem w rozwoju sztucznej inteligencji i innowacji. Częścią tego programu jest również budowa inteligentnego systemu transportowego. —Ministerstwo transportu jest gotowe do pomocy w budowaniu inteligentnych dróg dla inteligentnych aut – zapewnia Yuan Peng, chiński wiceminister transportu.

Qilu Transportation ma większe ambicje. Jej inżynierowie uważają, że w przyszłości drogi powinny być tak samo „inteligentne”, jak pojazdy które po nich jeżdżą

Pierwszym etapem szeroko zakrojonego projektu Qilu będzie zbudowanie obwodnicy Jinan zamieszkałego przez 7 mln ludzi. Mieszczą się tam między innymi China National Heavy Duty Truck Group (Sinotruk), w którym udziałowcem jest należący do Grupy Volkswagena MAN oraz fabryka Zhejiang Geely Holding, właściciela szwedzkiego Volvo.

„Inteligentna droga” koło Jinan pokryta jest trzema warstwami tworzywa, z których ostatnia jest przezroczysta, co pozwala słońcu ładować znajdujące się pod nią baterie, które z kolei przez indukcję ładowałyby baterie aut. Natomiast zamontowane czujniki monitorują temperaturę, natężenie ruchu oraz wagę ładunków. Baterie słoneczne są umieszczone wzdłuż dwóch pasów ruchu, a dla kierowcy jazda tą drogą w odczuciach nie różni się niczym od przemieszczania się po zwyczajnej autostradzie. Jak na razie jeszcze testowy odcinek drogi jest zbyt krótki, aby można do pełna ładować baterii przejeżdżających pojazdów. —Ale technologicznie jest to w pełni możliwe już w tej chwili – zapewnia Zhou.

Qily Transportation nie podało jeszcze daty, kiedy gotowa będzie cała infrastruktura czujników umożliwiająca ładowanie baterii w autach. Wiadomo jedynie, że firma daje gwarancję trwałości nawierzchni na 15 lat, czyli tyle, ile dzisiaj wytrzymują drogi asfaltowe. Zdaniem analityków „autostrady słoneczne”, to przełom technologiczny i z pewnością zostaną entuzjastycznie przyjęte przez rynek. Pytają jednak o koszty i niezawodność, oraz czas,kiedy rzeczywiście mogłyby zostać oddane do eksploatacji.

Pracujemy nad przeszczepieniem na drogi „umysłów i systemów nerwowych”

Wybudowanie metra kwadratowego słonecznej drogi wokół miasta Jinan będzie kosztowało ok 41 mln juanów (6,5 mln dol.), czyli 7 tys. juanów za metr. Ale – jak zapewnia Zhou— koszty spadną wraz z rosnącą produkcją komponentów.

Chińczycy ze swoim projektem nie są pierwsi. Pionierami byli Francuzi z należącej do Bouygues firmy Colas Group, którzy testowali Wattway – również kilometrowy odcinek wyłożone panelami słonecznymi drogi w Normandii. Francuzi przyznali wtedy, że celem ich eksperymentu jest próba dostarczenia energii z alternatywnego źródła i nikt nie mówił o ładowaniu samochodów. Colas zamierza rozpocząć komercjalizację swojego wynalazku w przyszłym roku i reklamuje go jako ekologiczny sposób na oświetlanie terenów, gdzie dostęp do światła słonecznego nie jest blokowany, takich jak stacje ładowania, czy parkingi.

Qilu Transportation jest firmą publiczną, jej właścicielem jest rząd prowincji Szandong, na terenie której położony jest Jinan. Prace nad tymi przełomowymi rozwiązaniami rozpoczęto 10 lat temu, a zbudowanie kilometrowego odcinka drogi trwało 55 dni.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki Swift 1.2 Hybrid: Smak landrynek

Swift to światowy samochód. Model, który spotkasz praktycznie w każdym miejscu na kuli ziemskiej. ...

TOP 20 | Najchętniej kupowany samochód elektryczny w Europie

W styczniu 2020 roku najchętniej wybieranym samochodem wśród elektryków i hybryd plug-in był Renault ...

Volkswagen T-Roc Cabriolet: SUV otwarty na wszystko

Lato w pełni, więc to dobry moment na promocję najnowszego kabrioletu. Ale tym razem ...

Jak wyglądają dopłaty do samochodów elektrycznych w Austrii?

Austrii udało się znacznie ograniczyć emisje dwutlenku węgla w energetyce, a ostatnio także w ...

Produkt niezalecany – Tesla z kolejną negatywną oceną

Po raz kolejny Consumer Reports wypowiedział się na temat Tesli i ponownie wynik nie ...

Budowa najdłuższej ekspresówki w Polsce się rozkręca

Prawie 830 mln zł na kolejny fragment najdłuższej drogi ekspresowej w Polsce. Rusza budowa ...