fot. AdobeStock

Stellantis, czyli połączone grupy PSA i FCA, poinformowały o swoich planach inwestycji w technologię ogniw paliwowych. Zgodnie z zapewnieniami, w pierwszej kolejności ten napęd ma być wykorzystany w średniej wielkości samochodach dostawczych.

Ich dostawy mają wystartować w Europie do końca 2021 roku. Francuska grupa PSA (Citroen, Opel, Peugeot, DS Automobiles) oraz FCA (Fiat, Chrysler, Dodge, Alfa Romeo, Lancia, Abarth I inni) po zrzeszeniu się w Stellantis, nie zwalnia prac rozwojowych. Według doniesień Reutersa, do końca tego roku mają zostać zaprezentowane i wprowadzone na europejskie rynki (zapewne wybrane) auta dostawcze wyposażone w ogniwa paliwowe zasilane wodorem. To rozwiązanie ma zagościć w autach od Peugeota, Citroena i Opla. W przypadku modeli osobowych, ma to nastąpić w późniejszym czasie.

CZYTAJ TAKŻE: FSO Syrena pracuje na autem dostawczym z napędem wodorowym

Dostawcze bliźniaki, a raczej trojaczki – Peugeot Expert, Citroen Jumpy oraz Opel Vivaro z silnikami spalinowymi, montowane są we francuskich zakładach w Valenciennes. W 2020 roku udało się grupie na całym świecie sprzedać blisko 130 tysięcy średniej wielkości samochodów dostawczych. Modele napędzane ogniwami paliwowymi będą montowane w Russelsheim w Niemczech. Wykorzystana zostanie do tego technologia opracowana przez Symbio, spółkę joint venture Michelin i Faurecia – podał Reuters.

Opel Vivaro-e

Póki co wiele koncernów nie upatruje przyszłości w ogniwach paliwowych. Przynajmniej w sektorze aut osobowych. Z technicznego punktu widzenia dzięki reakcji wodoru z tlenem dochodzi powstania energii elektrycznej oraz wody jako środka ubocznego. Tak napędzane furgonetki mają mieć około 400 km zasięgu, a proces napełniania zbiornika wodorem będzie zajmować około trzech minut. Problemem póki co jest brak odpowiednio rozbudowanej infrastruktury tankowania wodoru. W Niemczech takich punktów jest 90. We Francji 25. Jest to o wiele za mało, aby pokryć możliwości użytkowania wodorowych pojazdów na terenie całego kraju (czy to w Niemczech czy we Francji). Działania grupy Stellantis może przyniosą przyrost infrastruktury. Jednak ich sukces w dużej mierze zależeć będzie od ceny samych aut i wodoru.

CZYTAJ TAKŻE: Przyszłość motoryzacji – auta zasilane wodorem czy energią elektryczną z akumulatora?

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ceny | Ile kosztuje elektryczny Opel Corsa?

Elektryczna wersja Opla Corsy to jeden z najnowszych modeli samochodów zaprezentowanych przez koncern PSA. ...

Ceny | Skoda Fabia: Nieco więcej za więcej

Skoda Fabia, jeden z najważniejszych samochodów na polskim rynku przechodzi modernizację. Wraz z nią ...

Uwaga na nowy mandat za podróż w niebezpiecznych warunkach

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadziło nowy zapis do kodeksu wykroczeń. Dotyczy mandatu za ...

Niemcy nadal kupują mało aut elektrycznych. Jakie wybierają najchętniej

5 001 rejestracji nowych samochodów elektrycznych w miesiącu to jak na niemiecki rynek niewiele. ...

Nowe obostrzenia dla kierowców, ale i pieszych

W nocy w mieście tylko 50 km/h, koniec z jazdą „na zderzaku”, piesi z ...

Najszybciej i najwolniej sprzedające się auta używane w Polsce

42 dni na sprzedaż auta. Najszybciej nowego właściciela znajdzie używany Fiat Seicento, a najdłużej ...