Nie tylko samochody mają być ekologiczne: przyjazna dla środowiska stają się także ich fabryki. Coraz więcej energii do produkcji aut pochodzi bowiem ze źródeł odnawialnych. W Polsce prąd dostarczają już wiatraki, z kolei Czesi sięgają po energię słoneczną.

Volkswagen poinformował, że wszystkie działające w Polsce zakłady produkcyjne oraz spółki należące do koncernu zasilane są wyłącznie energią odnawialną. 3-letnia umowa na jej dostawę została podpisana z Polenergią, która prześle prąd pozyskiwany z farm wiatrowych zarówno do fabryk Volkswagena Poznań jak i zajmującej się sprzedażą samochodów spółki Volkswagen Group Polska. Zieloną energię (ma ona gwarancje pochodzenia wystawioną przez Urząd Regulacji Energetyki) otrzymywać będą także pozostałe firmy Volkswagena w Polsce – Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, Sitech w Polkowicach i Głogowie, Scania Production w Słupsku oraz MAN Truck&Bus w Niepołomicach. Łączna ilość energii, która będzie przesyłana w ciągu roku do spółek Volkswagena w Polsce, przekracza 1.2 TWh. To tyle, ile potrzeba na zaopatrzenie w prąd prawie pół miliona gospodarstw domowych.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes z kolejną fabryką w Polsce

Energia z odnawialnych źródeł zasila także należące do Daimlera zakłady produkcyjne w Jaworze. Dostarcza ją spółka EWG Taczalin / VSB z oddalonego od Jawora o 12 km parku elektrowni wiatrowych. Działająca od 2013 r. farma składa się z 22 turbin wiatrowych firmy Senvion, o mocy znamionowej 2,05 MW każda. Przy rocznej produkcji energii elektrycznej na poziomie około 109 GWh, park Taczalin jest w stanie pokryć całkowite zapotrzebowanie obu fabryk Mercedesa, silników i baterii. Umowa na dostawę energii została podpisana w 2018 r. i była pierwszą umową typu PPA (Power Purchase Agreement – umowa na kupno energii z określonego źródła OZE) – bezpośrednio pomiędzy producentem a dużym odbiorcą prądu w Polsce. Fabryka w Jaworze zaopatruje się także w ekologiczną energię cieplną. Wytwarzana jest z biomasy, czyli zrębków drewna pochodzących w większości z plantacji tzw. wierzby energetycznej.

Coraz większego znaczenia nabierają inwestycje koncernów motoryzacyjnych w systemy fotowoltaiczne. Skoda razem z energetycznym przedsiębiorstwem CEZ zapowiedziała budowę największego w Czechach dachowego systemu fotowoltaicznego w Mlada Boleslav. Pomiędzy tegorocznym latem a jesienią powstanie tam 6 tys. paneli słonecznych najnowszej generacji (mają 2-krotnie większą wydajność niż panele konwencjonalne), które będą rocznie produkować ponad 2,2 tys. MWh energii.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa fabryka felg w Kielcach. Włosi inwestują 100 mln euro

Skoda już teraz czerpie część energii z fotowoltaiki: pod koniec 2019 roku umieściła w swoim Centrum Serwisowym w Kosmonosach instalację dachową zasilaną energią słoneczną. Czeska marka zapowiada, że od drugiej połowy bieżącej dekady energia potrzebna do produkcji pojazdów i komponentów w czeskich fabrykach Skody będzie w całości pochodzić z odnawialnych źródeł. Energię słoneczną będzie wykorzystywać również Mitsubishi Motors. Firma uruchamia w fabryce Laemchabang w Tajlandii dachowy system zasilania o mocy 5 megawatów. W połączeniu z systemem fotowoltaicznym o mocy 2 MW, który ma zostać wdrożony w najbliższej przyszłości, Mitsubishi w Tajlandii chce zredukować pochodzącą z produkcji samochodów emisję CO2 o ponad 6,1 tys. ton rocznie.

Kluczowe znaczenie ma także oszczędność energii. Przykładowo zakłady Opla w Gliwicach od czasu uruchomienia produkcji w 1998 r. do momentu jej podwojenia i rozbudowy o 30 proc. nie zwiększyły poboru energii, a wręcz zmniejszyły ją o 10 proc. Energia jest także odzyskiwana: np. z pieców lakierniczych, gdzie gorące spaliny ogrzewają wodę. Odzyskiwane jest także ciepło z układów wentylacji. FCA w Tychach już 4 lata temu informowało, że w ciągu 15 lat zużycie energii w przeliczeniu na produkowanych samochód zmalało o ponad jedną trzecią. A gdy w 2016 r. uruchamiano fabrykę Craftera we Wrześni, zastosowano m.in. rekuperatory energii cieplnej, dzięki którym udaje się ponownie wykorzystać 75 proc. ciepła technologicznego.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowe drogi: „Zakopianka” ruszyła!

W sobotę przed południem do ruchu włączony został nowy, przeszło 6-kilometrowy fragment zakopianki. Odcinek ...

Peugeot bacznie przygląda się fabryce w Gliwicach

W czwartek, 17 stycznia do gliwickiej fabryki Opla przyjedzie Carlos Tavares, prezes Grupy PSA. ...

Czy autostrada A2 między Warszawą a Łodzią pozostanie bezpłatna?

Kiedy cała autostrada będzie autostradą płatną? Takie pytanie zadał poseł PO Cezary Grabarczyk. Odpowiedział ...

Bentley pod kreską. Rodziny Porsche i Piëch niezadowolone

Rodziny Porsche i Piëch, które są większościowymi właścicielami grupy Volkswagena są niezadowoleni z rozwoju ...

Porsche 911 Cabrio: Niebo nad głową za 70 tysięcy zł

Kiedyś znowu będzie lato, a wtedy będzie można się przesiąść do nowego Porsche 911 ...

Volkswagen ID. Space Vizzion: Elektryczna przyszłość Passata Kombi

Volkswagen zaprezentuje na salonie samochodowym w Los Angeles koncepcyjny model o nazwie ID. Space ...