Produkcja aut na energię słoneczną

Nie tylko samochody mają być ekologiczne: przyjazna dla środowiska stają się także ich fabryki. Coraz więcej energii do produkcji aut pochodzi bowiem ze źródeł odnawialnych. W Polsce prąd dostarczają już wiatraki, z kolei Czesi sięgają po energię słoneczną.

Publikacja: 04.03.2021 10:58

Produkcja aut na energię słoneczną

Foto: moto.rp.pl

Volkswagen poinformował, że wszystkie działające w Polsce zakłady produkcyjne oraz spółki należące do koncernu zasilane są wyłącznie energią odnawialną. 3-letnia umowa na jej dostawę została podpisana z Polenergią, która prześle prąd pozyskiwany z farm wiatrowych zarówno do fabryk Volkswagena Poznań jak i zajmującej się sprzedażą samochodów spółki Volkswagen Group Polska. Zieloną energię (ma ona gwarancje pochodzenia wystawioną przez Urząd Regulacji Energetyki) otrzymywać będą także pozostałe firmy Volkswagena w Polsce – Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, Sitech w Polkowicach i Głogowie, Scania Production w Słupsku oraz MAN Truck&Bus w Niepołomicach. Łączna ilość energii, która będzie przesyłana w ciągu roku do spółek Volkswagena w Polsce, przekracza 1.2 TWh. To tyle, ile potrzeba na zaopatrzenie w prąd prawie pół miliona gospodarstw domowych.

CZYTAJ TAKŻE: Mercedes z kolejną fabryką w Polsce

""

Foto: moto.rp.pl

Energia z odnawialnych źródeł zasila także należące do Daimlera zakłady produkcyjne w Jaworze. Dostarcza ją spółka EWG Taczalin / VSB z oddalonego od Jawora o 12 km parku elektrowni wiatrowych. Działająca od 2013 r. farma składa się z 22 turbin wiatrowych firmy Senvion, o mocy znamionowej 2,05 MW każda. Przy rocznej produkcji energii elektrycznej na poziomie około 109 GWh, park Taczalin jest w stanie pokryć całkowite zapotrzebowanie obu fabryk Mercedesa, silników i baterii. Umowa na dostawę energii została podpisana w 2018 r. i była pierwszą umową typu PPA (Power Purchase Agreement – umowa na kupno energii z określonego źródła OZE) – bezpośrednio pomiędzy producentem a dużym odbiorcą prądu w Polsce. Fabryka w Jaworze zaopatruje się także w ekologiczną energię cieplną. Wytwarzana jest z biomasy, czyli zrębków drewna pochodzących w większości z plantacji tzw. wierzby energetycznej.

""

Foto: moto.rp.pl

Coraz większego znaczenia nabierają inwestycje koncernów motoryzacyjnych w systemy fotowoltaiczne. Skoda razem z energetycznym przedsiębiorstwem CEZ zapowiedziała budowę największego w Czechach dachowego systemu fotowoltaicznego w Mlada Boleslav. Pomiędzy tegorocznym latem a jesienią powstanie tam 6 tys. paneli słonecznych najnowszej generacji (mają 2-krotnie większą wydajność niż panele konwencjonalne), które będą rocznie produkować ponad 2,2 tys. MWh energii.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa fabryka felg w Kielcach. Włosi inwestują 100 mln euro

Skoda już teraz czerpie część energii z fotowoltaiki: pod koniec 2019 roku umieściła w swoim Centrum Serwisowym w Kosmonosach instalację dachową zasilaną energią słoneczną. Czeska marka zapowiada, że od drugiej połowy bieżącej dekady energia potrzebna do produkcji pojazdów i komponentów w czeskich fabrykach Skody będzie w całości pochodzić z odnawialnych źródeł. Energię słoneczną będzie wykorzystywać również Mitsubishi Motors. Firma uruchamia w fabryce Laemchabang w Tajlandii dachowy system zasilania o mocy 5 megawatów. W połączeniu z systemem fotowoltaicznym o mocy 2 MW, który ma zostać wdrożony w najbliższej przyszłości, Mitsubishi w Tajlandii chce zredukować pochodzącą z produkcji samochodów emisję CO2 o ponad 6,1 tys. ton rocznie.

""

Foto: moto.rp.pl

Kluczowe znaczenie ma także oszczędność energii. Przykładowo zakłady Opla w Gliwicach od czasu uruchomienia produkcji w 1998 r. do momentu jej podwojenia i rozbudowy o 30 proc. nie zwiększyły poboru energii, a wręcz zmniejszyły ją o 10 proc. Energia jest także odzyskiwana: np. z pieców lakierniczych, gdzie gorące spaliny ogrzewają wodę. Odzyskiwane jest także ciepło z układów wentylacji. FCA w Tychach już 4 lata temu informowało, że w ciągu 15 lat zużycie energii w przeliczeniu na produkowanych samochód zmalało o ponad jedną trzecią. A gdy w 2016 r. uruchamiano fabrykę Craftera we Wrześni, zastosowano m.in. rekuperatory energii cieplnej, dzięki którym udaje się ponownie wykorzystać 75 proc. ciepła technologicznego.

Volkswagen poinformował, że wszystkie działające w Polsce zakłady produkcyjne oraz spółki należące do koncernu zasilane są wyłącznie energią odnawialną. 3-letnia umowa na jej dostawę została podpisana z Polenergią, która prześle prąd pozyskiwany z farm wiatrowych zarówno do fabryk Volkswagena Poznań jak i zajmującej się sprzedażą samochodów spółki Volkswagen Group Polska. Zieloną energię (ma ona gwarancje pochodzenia wystawioną przez Urząd Regulacji Energetyki) otrzymywać będą także pozostałe firmy Volkswagena w Polsce – Volkswagen Motor Polska w Polkowicach, Sitech w Polkowicach i Głogowie, Scania Production w Słupsku oraz MAN Truck&Bus w Niepołomicach. Łączna ilość energii, która będzie przesyłana w ciągu roku do spółek Volkswagena w Polsce, przekracza 1.2 TWh. To tyle, ile potrzeba na zaopatrzenie w prąd prawie pół miliona gospodarstw domowych.

Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Promocyjny
Historyczny sukces opon całorocznych: ADAC przyznaje pierwszą ocenę „dobrą”.