Po wymuszeniu na producentach samochodów obowiązkowego systemu ESP, monitorowania ciśnienia w oponach oraz planowanym limiterze prędkości w nowych samochodach, czas na kolejną nowość od Unii Europejskej. Tym razem chodzi o ujednolicony system wczesnego ostrzegania.

W Europie kładzie się duży nacisk na bezpieczeństwo. Z tego względu w nowych pojazdach standardowo znajduje się m.in. system antypoślizgowy ESP, czujniki ciśnienia w oponach czy układ ratunkowy e-call. Włodarze w Unii Europejskiej stwierdzili jednak, że to nadal za mało. Dlatego opracowywany jest system SRTI, czyli Safety-Related Trafic Information. Pod tą tajemniczą nazwą kryje się złożony ekosystem, który ma zunifikować m.in. informacje upowszechniane przez producentów pojazdów, jak też te od zarządców dróg. Innymi słowy oznacza to, przekazywanie informacji wszystkim użytkownikom posiadającym możliwość odbioru danych o np. ewentualnej śliskiej nawierzchni, a w przypadku awarii samochodu, o jego lokalizacji. Wszystko po to, aby było wiadomo w którym miejscu trzeba zachować wyjątkową ostrożność.

CZYTAJ TAKŻE: Unia Europejska chce monitorować twoje zużycie paliwa

Podobne systemy były już testowane. Jednak do tej pory były to działania w obrębie jednej marki. Dobrowolna inicjatywa na rzecz SRTI zrzeszyła takie koncerny jak m.in. Mercedes, Ford, Audi, BMW, Volvo oraz TomTom. Po około roku testów tego systemu udało się wyodrębnić 8 rodzajów zagrożeń (race oparto na 28 milionach wiadomości wysyłanych przez pojazdy), które zostały posortowane w podgrupy takie jak: zagrożenie natychmiastowe (np. niebezpieczny wypadek), wymagające potwierdzenia (np. oblodzona nawierzchnia) oraz trudne w obecnej chwili do potwierdzenia (np. blokada drogi). Przedstawiciele Unii Europejskiej uważają, że takie rozwiązanie jak SRTI jest potrzebne. Według nich ok. 90 proc. informacji z systemu będzie pochodzić z dróg lokalnych, gdzie współczesne nawigacje otrzymują dane z opóźnieniem. Kolejnym plusem tego rozwiązania ma być skrócenie o ok. 20 proc. czasu usuwania skutków wypadków, właśnie przez szybszy przekaz informacji.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bugatti Chiron: Nowy rekord świata! Prawie 500 km/h

Lekko zmodyfikowany Bugatti Chiron po raz pierwszy raz przekroczył barierę 300 mil na godzinę. ...

Samochód roku 2020: Peugeot 208 to najlepsze auto w Europie

Międzynarodowe dziennikarskie jury z 23 krajów europejskich wybrało najlepszy europejski samochód roku. Zdecydowaną większością ...

Ceny | Suzuki Vitara: Tylko z turbodoładowaniem

Suzuki podało ceny zmodernizowanej Vitary. To najchętniej kupowany w Polsce model japońskiego producenta. Ostatnia ...

Jeep pokazał nową generację flagowego Grand Cherokee

Oto nowa generacja Jeepa Grand Cherokee. Nowy model będzie dostępny w wersji „L”, która ...

Coraz częściej sięgamy po polisy autocasco

Rośnie kwota, którą Polacy wydają co roku na polisy AC swoich pojazdów. Byłoby zapewne ...

Polska europejskim centrum baterii do e-aut

Polska może stać się europejskim hubem produkcji baterii do e-samochodów. Pierwszą z trzech linii ...