Nie tak dawne zmiany w przepisach umożliwiające kierowcom co najmniej od 3 lat posiadającym prawo jazdy kategorii B, spowodowały wzrost zainteresowania motocyklami z silnikami o pojemności 125 cm3 (z mocą nieprzekraczającą 15KM i stosunkiem mocy do masy własnej mniejszym od 0,1kW/kg).  

Nic w tym więc dziwnego, że wiele z osób, które do tej pory nie brały pod uwagę takiego rozwiązania, przesiadło się właśnie na dwukołowy środek transportu. Podstawowe zalety? Oprócz możliwości skorzystania już z posiadających uprawnień kategorii B? Szybkość i wygoda w przemieszczaniu się w ruchu miejskim. A co więcej? Wzrost przyjemności z jazdy! Jaki więc wybrać  odpowiedni jeśli każdy z nich posiada wspomniane 3 zalety? 

Naked bike

Kategorii i typów jednośladów jest wiele, warto zatem dokonując wyboru zastanowić się na czym zależeć będzie nam najbardziej. Wygoda w prowadzeniu, sportowe osiągi, uniwersalność, wielkość (czy zamierzamy podróżować z pasażerem), styl. Obecnie najpopularniejsze motocykle to tzw. „naked bike”. „Naked” w tłumaczeniu z języka angielskiego znaczy po prostu „nagi”. W przypadku motocykli nagość określa pojazd bez żadnych owiewek, przedniej szyby. Jest to jeden z najbardziej wszechstronnych rodzajów pojazdów tego typu, stąd najbardziej popularny i chyba najlepszy dla osób początkujących. Trzeba jednak pamiętać, że „naked bike” to motocykle szosowe więc wyjazd nimi w teren nie będzie zbyt dobrym pomysłem.

Ścigacze

Kolejną grupą tego rodzaju będą powszechnie nazywane „ścigacze” („superbike”) czyli motocykle sportowe. Ich opływowy kształt pozwala na zmniejszenie oporu powietrza podczas jazdy. Sprowadza się to do jeszcze większych osiągnięć, wykorzystania mocy i tak potężnego już silnika. Charakteryzują się twardym zawieszeniem i mocnym, wrażliwym hamulcem. Idealne na tory wyścigowe, ale częściej wybierane na polskie drogi. Stąd warto przy zakupie tego rodzaju motocykla zastanowić się nad swoimi umiejętnościami. Takie jednoślady to wymagające maszyny.

Moc turystyka

Co w przypadku kiedy marzy nam się sportowa jazda na co dzień, ale możliwość wyjazdu również i na dalszą trasę? Co kiedy chcielibyśmy usiąść nieco wygodniej, ale nie zrezygnować ze sportowego ducha? Idealnym rozwiązaniem takich potrzeb są motocykle z grupy „sportowo-turystycznych”. Nieco cięższe i wygodniejsze, przeznaczone już na pokonywanie naprawdę dalekich odległości, bez kompromisu co do wagi są motocykle „turystyczne”. Duża pojemność zbiornika na paliwo, możliwość montażu licznych akcesoriów – sakw turystycznych, owiewek chroniących kierowcę, szyby są tylko na plus jeśli chodzi o komfort jazdy.

Off-road

Enduro i crossy to motocykle typowo off-roadowe. Z tą różnicą, że pierwsza grupa ma możliwość homologacji, czyli możliwości poruszania się nie tylko w terenie, torze ale i na drodze. Motocykle crossowe nie posiadają na przykład świateł, lusterek. Oprócz „cross’a” należy więc zaopatrzyć się w także i w lawetę do przewozu tego rodzaju jednośladu. W obu przypadkach jazda na tego rodzaju motocyklach jest niebezpieczna, wysiłkowa i wymaga dużej wprawy. 

Oldschoole?

Cruisery i customy to ostatnia z grup, o której należy pamiętać. Pierwsze z nich to oldschoolowe krążowniki, często nawiązujące stylem do amerykańskiego ducha motoryzacji. Ciężkie, masywne pojazdy, które raczej skłaniają kierowcę do pozycji odchylonej nieco w tył. A ostatnie to nic innego jak motocykle wykonywane na indywidualne zamówienie. Swoim wyglądem nawiązujące do  motocykli lat 60 – cafe racerów, czy motocykli historycznych, albo… po prostu ukazujące wyobraźnię właściciela pojazdu.

W przypadku mowy o jednośladach, warto nie zapominać o bliskich kuzynach motocykli, czyli skuterach. Ekonomiczny i tany jednoślad jakim jest skuter to często propozycja dla miłośników krótkich dystansów, miejskich kierowców, którzy cenią sobie wygodę i zwinność w prowadzeniu. Przykład masowego użycia tego typu pojazdów możemy zobaczyć u naszych włoskich sąsiadów. Skutery są tam wszędzie, co tylko potwierdza ich funkcjonalność przede wszystkim w zatłoczonych miastach. 

Materiał Promocyjny