Gil Penalosa, organizacja Cities for Everyone: Mobilność przyszłości powinna być dostępna dla każdego

Obecna koncepcja miast musi ulec zmianie. Konieczne jest otworzenie ulic na mieszkańców i umożliwienie im spędzania czasu bez zgiełku i zanieczyszczeń z szeroko pojętego transportu- mówi Gil Penalosa, urbanista, założyciel kanadyjskiej organizacji non-profit 8 80 Cities oraz założyciel Cities for Everyone.

Publikacja: 22.09.2024 12:07

Gil Penalosa, urbanista, założyciel kanadyjskiej organizacji non-profit 8 80 Cities oraz założyciel

Gil Penalosa, urbanista, założyciel kanadyjskiej organizacji non-profit 8 80 Cities oraz założyciel Cities for Everyone.

Foto: mat. prasowe

Jak będzie wyglądać miasto przyszłości, które efektywnie odpowiada na potrzeby swoich mieszkańców?

Mobilność zmienia się nie tylko ze względu na postęp technologiczny, ale również w wyniku pandemii COVID-19. Pokazała ona, że chcemy spędzać więcej czasu razem, a ochrona zdrowia staje się coraz ważniejsza. Z tego względu mobilność przyszłości powinna być dostępna dla każdego, niezależnie od wieku, umiejętności czy pochodzenia.

Jedną z Pana najbardziej znanych inicjatyw w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest Ciclovia. Czy mógłby Pan zdradzić co inspiracją do tego projektu?

Największą część przestrzeni publicznej stanowią ulice. Najlepiej to widać z lotu ptaka, gdyż wtedy okazuje się, że zajmują one około 25-30% powierzchni miasta. Stworzyłem ten projekt Ciclovia, który ma na celu otwarcie ulic dla ludzi i zamknięcie ich dla samochodów, aby ludzie w każdym wieku, o różnych umiejętnościach i pochodzeniu, mogli spotkać się jak równy z równym jeżdżąc na rowerze, chodząc, biegać, uprawiać jogę, aerobik czy po prostu słuchać muzyki i dobrze się bawić. I właśnie tak działa Ciclovia. Zacząłem od kilku kilometrów, które później przekształciły się w setki. Każdej niedzieli ponad milion osób wychodzi na spacer, jeździ na rowerze, deskorolce lub biega, ale przede wszystkim cieszy się swoją obecnością. Projekt odnosi sukcesy zarówno w małych, jak i dużych miastach, w klimacie zimowym i łagodniejszym. Wykorzystując ulice, które są częścią przestrzeni publicznej, stanowiącej własność każdego z nas, zapewniamy, że mogą one mieć różne zastosowania, w zależności od pory dnia, dnia tygodnia bądź tygodnia w roku.

Czy koncepcja Ciclovii może być powielona w każdym mieście, czy do jej wdrożenia są potrzebne specyficzne warunki?

Ciclovia to wspaniały projekt, ponieważ można go wdrożyć w każdym mieście na świecie. Koszty są niewielkie, ryzyko jest minimalne, a korzyści są fantastyczne – zarówno dla zdrowia psychicznego i fizycznego, jak i dla środowiska oraz rozwoju gospodarczego. Każde miasto może to zrobić. Nawet w chłodniejszym klimacie, jak np. w Polsce, można wprowadzić to rozwiązanie od maja do września lub października, na przykład w każdą sobotę. Nie ma tu żadnego ryzyka. Jeśli nie zadziała, zawsze można zrezygnować. Ale jeśli odniesie sukces, promujcie to i rozszerzcie na całe miasto – wtedy przyniesie najlepsze rezultaty.

Zima to też dobry czas, aby wdrażać koncepcję Ciclovii?

Musimy zadbać o to, aby ludzie wychodzili na zewnątrz i byli aktywni fizycznie zimą, nawet bardziej niż latem, kiedy to częściej spędzają czas na świeżym powietrzu i w otoczeniu natury. Aktywność fizyczna to magiczna pigułka dla zdrowia psychicznego, dobrego samopoczucia, a także kondycji fizycznej. Ciclovia zachęci ludzi do aktywności oraz wspólnego spędzania czasu. To niezwykle ważne, ponieważ pomoże również w walce z samotnością.

Będzie Pan uczestniczył pod koniec września w Kongresie w Łodzi, gdzie opowie Pan o swoich osiągnięciach. Jednak poza tym skąd miasta powinny czerpać inspiracje do transformacji tkanki miejskiej?

Ludzie powinni czerpać inspiracje z różnych źródeł. Dlatego Kongres Nowej Mobilności w którym będę miał zaszczyt uczestniczyć jest tak ważny. Powinniśmy uczyć się zarówno z udanych praktyk – aby je wprowadzać i doskonalić, jak i z niepowodzeń, by unikać porażek. W tym tkwi piękno Kongresu. Miasta powinny hojnie dzielić się swoimi doświadczeniami – to korzystne dla wszystkich. Nie musimy wymyślać niczego od nowa, ponieważ skuteczne inicjatywy są już wdrażane w wielu miejscach, również polskich. Powinniśmy po prostu obserwować, co działa, zaadaptować to i ulepszyć. Oczywiście, każde miasto jest inne, więc nie chodzi o kopiowanie rozwiązań jeden do jeden, a dostosowanie ich do konkretnego przypadku.

Mówienie o konieczności zmian w miastach jest ważne?

Tak zdecydowanie. Dlatego udział w Kongresie jest dla mnie niezwykle ważny, ponieważ daje możliwość czerpania inspiracji i zdobywania cennych spostrzeżeń od ludzi z całego świata. To unikalna okazja do nauki i wymiany doświadczeń, które można wykorzystać lokalnie. Weźmy na przykład Paryż, który w ciągu ostatnich 2-3 lat dokonał radykalnych zmian na swoich ulicach, stawiając na zrównoważoną mobilność. Choć nie jesteśmy Paryżem, wiele z tych rozwiązań można wdrożyć w miastach w Polsce. Podobnie, Kopenhaga, gdzie ponad połowa podróży odbywa się na rowerze, pokazuje, że takie zmiany są możliwe do osiągnięcia w każdym mieście. Kongres jest zatem wyjątkową okazją do przyspieszenia naszych działań i pokonywania barier dzięki wspólnym doświadczeniom i sprawdzonym praktykom. Uczestnictwo w nim pozwala nie tylko poszerzyć horyzonty, ale także znaleźć konkretne rozwiązania, które możemy zastosować, aby poprawić jakość życia w naszych miastach.

Czytaj więcej

Maciej Mazur, dyr. zarządzający PSPA: Elektromobilność to nie tylko zielone tablice

Jak będzie wyglądać miasto przyszłości, które efektywnie odpowiada na potrzeby swoich mieszkańców?

Mobilność zmienia się nie tylko ze względu na postęp technologiczny, ale również w wyniku pandemii COVID-19. Pokazała ona, że chcemy spędzać więcej czasu razem, a ochrona zdrowia staje się coraz ważniejsza. Z tego względu mobilność przyszłości powinna być dostępna dla każdego, niezależnie od wieku, umiejętności czy pochodzenia.

Pozostało 91% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland: Mamy rekordowy rok i dwa nowe flagowe modele
Rozmowa MOTO.RP.PL
Agnieszka Czajka, General Manager Otomoto: Musimy obalać mity rosnące wokół elektromobilności
Rozmowa MOTO.RP.PL
Wojciech Grzegorski, dyr. zarządzający Porsche Polska: Przenosimy siedzibę do Warszawy
Rozmowa MOTO.RP.PL
Grzegorz Zalewski, dyr. gen. Stellantis Polska: Będziemy zwiększać nasz udział w rynku
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rozmowa MOTO.RP.PL
Urszula Fryz, Finance&Insurance Inchcape JLR Poland: Najpopularniejszy jest leasing operacyjny