Urszula Fryz, Finance&Insurance Inchcape JLR Poland: Najpopularniejszy jest leasing operacyjny

Klienci kładą większy nacisk na niską miesięczną ratę niż całkowity koszt finansowania – mówi Urszula Fryz, dyrektor w Inchcape JLR Poland.

Publikacja: 28.06.2024 11:28

Urszula Fryz, Finance&Insurance Inchcape JLR Poland

Urszula Fryz, Finance&Insurance Inchcape JLR Poland

Foto: mat. prasowe

Jak Polacy finansują zakup nowych samochodów? Z jakich narzędzi i z jakich źródeł finansowania najczęściej korzystają?

W badaniu „Sytuacja na rynku consumer finance” za IV kwartał 2023 roku przeprowadzonym przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce zauważono kolejny wzrost zainteresowania finansowaniem zakupu nowych samochodów. Możemy skoncentrować się na rynku aut luksusowych, który obecnie stanowi nasze główne pole działania. W tej przestrzeni widzimy, że około 80 proc. transakcji opiera się na leasingu operacyjnym. Następnie mamy około 10 proc. zakupów gotówkowych, a kolejne 10 proc. to kredyty, które są zazwyczaj kojarzone z klientami indywidualnymi. Warto zauważyć, że wśród klientów decydujących się na leasing przeważają klienci biznesowi.

Czy to oznacza, że na zakup luksusowych samochodów, takich, jakie oferuje JLR, decydują się głównie firmy i przedsiębiorstwa?

Tak. Przy czym mówiąc o kliencie biznesowym, mam tu na myśli wszystkie podmioty, od „selfemployment”, czyli od jednoosobowych działalności gospodarczych, po duże firmy. Czyli wszyscy ci, którym zależy na dostępie do samochodów luksusowych na swoje potrzeby przy jednoczesnej możliwości odliczenia kosztów. Leasing operacyjny stał się najdostępniejszą i najelastyczniejszą formą finansowania, dlatego stanowi sporą przewagę. Korzyści podatkowe oraz ta elastyczność finansowa pozwalają firmom efektywnie zarządzać swoją mobilnością i flotą pojazdów, jednocześnie spełniając ich potrzeby biznesowe i reprezentacyjne.

Range Rover to luksus. Cena najdroższej wersji startuje od kwoty 1 465 000 zł

Range Rover to luksus. Cena najdroższej wersji startuje od kwoty 1 465 000 zł

mat. prasowe

Rozumiem, że klienci kupujący auta luksusowe bardziej skupiają się na użytkowaniu i czerpaniu przyjemności z jazdy niż na posiadaniu samochodu. Jakie różnice w narzędziach finansowania można zaobserwować w tym segmencie?

W przypadku produktów luksusowych najpopularniejszy jest leasing operacyjny. Myślę, że mają na to wpływ dwa czynniki. Pierwszy to taki, że nasze produkty luksusowe są zaprojektowane z myślą o najwyższym komforcie klienta. I żeby dać klientowi możliwość użytkowania wciąż nowego samochodu, może on skorzystać z rozwiązań opartych na wysokiej wartości końcowej. Klienci coraz częściej kładą większy nacisk na niską miesięczną ratę niż na całkowity koszt finansowania, co sprawia, że pakiety ubezpieczeniowe i serwisowe w jednej racie zyskują na popularności.

Statystycznie wystarcza już tylko jedna wizyta w salonie, aby klient podjął decyzję o zakupie

Urszula Fryz, Finance&Insurance Inchcape JLR Poland

Czy klienci segmentu aut luksusowych rzeczywiście preferują niższe miesięczne raty leasingu i wyższy wykup? Czy preferencje różnią się w zależności od wartości samochodu?

Zgodnie z naszymi danymi nasi klienci znacznie częściej decydują się na wybór opcji wysokiego wykupu końcowego, co jest związane z preferencją dla niższej miesięcznej raty. Kampanie oparte na miesięcznej racie są również bardzo dobrze odbierane. Aż 80 proc. naszych klientów decyduje się na finansowanie, w tym głównie poprzez leasing i wynajem z wyższym wykupem końcowym. To zjawisko może być związane z różnymi czynnikami, np. regulacjami podatkowymi. Warto zauważyć, że klientom zależy na niższych miesięcznych kosztach, co może być jednym z czynników determinujących wybór leasingu z wyższym wykupem. Jednak niski wykup na końcu umowy może stanowić dodatkowe obciążenie, szczególnie jeśli klient chciałby wymienić pojazd na nowy.

Czy klienci korzystają z kompleksowej oferty, która obejmuje finansowanie zakupu pojazdu i ubezpieczenie?

W dzisiejszych czasach większość marek stara się zapewnić kompleksową obsługę, dbając o otoczenie zakupu. Nasze dane wskazują, że około 90 proc. klientów korzysta z produktów finansowych, a ubezpieczenia komunikacyjne wybiera prawie każdy klient. Ponadto ponad połowa klientów decyduje się na dodatkowe ubezpieczenia, takie jak ubezpieczenie kosztów napraw czy GAP. Jeszcze w poprzedniej dekadzie klienci częściej odwiedzali salony, zazwyczaj aż cztery razy, zanim doszło do finalizacji zakupu. Obecnie wstępne decyzje zapadają online i statystycznie wystarcza już tylko jedna wizyta w salonie, aby klient podjął decyzję o zakupie. Marki, które oferują takie kompleksowe rozwiązania, w których klient może nabyć nie tylko samochód, ale także propozycję rozwiązań finansowych i ubezpieczeniowych, zyskują przewagę konkurencyjną.

Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Dembiński, prezes Volvo Car Poland: Mamy rekordowy rok i dwa nowe flagowe modele
Rozmowa MOTO.RP.PL
Agnieszka Czajka, General Manager Otomoto: Musimy obalać mity rosnące wokół elektromobilności
Rozmowa MOTO.RP.PL
Gil Penalosa, organizacja Cities for Everyone: Mobilność przyszłości powinna być dostępna dla każdego
Rozmowa MOTO.RP.PL
Wojciech Grzegorski, dyr. zarządzający Porsche Polska: Przenosimy siedzibę do Warszawy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rozmowa MOTO.RP.PL
Grzegorz Zalewski, dyr. gen. Stellantis Polska: Będziemy zwiększać nasz udział w rynku