Perspektywy na 2023 r. są jeszcze bardziej ponure - 27 proc. spodziewa się straty. Obawy odzwierciedlają ogólne nastroje dotyczące przyszłości: 70 proc. respondentów zgłasza negatywne perspektywy. Jesienią 2018 roku podobnych głosów było tylko 18 proc. Jak wskazuje Benjamin Krieger, Sekretarz Generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA), badanie Pulse Check przeprowadzone już po raz 12 przez CLEPA wyraźnie dokumentuje presję, z jaką borykają się producenci części motoryzacyjnych, która może pogorszyć się w okresie zimowym. Przy zysku operacyjnym EBIT na poziomie poniżej 5 proc., notowanym przez prawie 70 proc. z nich, finansowanie rewolucji ekologicznej i cyfrowej staje się ogromnym wyzwaniem. Jak dodaje producenci części motoryzacyjnych nadal utrzymują poziom zaangażowania w wydatki na badania i innowacje, ale bez przystępnej cenowo energii w Unii Europejskiej i sprawiedliwego podziału obciążeń spowodowanych inflacją w całym łańcuchu dostaw, konkurencyjność i szybkość innowacji w tym sektorze zmniejszy się.
Ta perspektywa wynika z bieżących trudności w połączeniu z nadchodzącymi zagrożeniami: 96 proc. producentów części motoryzacyjnych zgłasza znaczny wpływ kosztów energii i potencjalnych niedoborów na ich rentowność. Wzrost cen surowców dotyka 85 proc. producentów części motoryzacyjnych, podczas gdy niedobory półprzewodników nadal mają znaczący wpływ na marże 65 proc. ankietowanych firm. Około 80 proc. producentów części nie otrzymuje żadnego lub też jedynie ograniczone odszkodowania od producentów pojazdów za rosnące koszty energii i frachtu lub zakłócenia w łańcuchu dostaw, podczas gdy 42 proc. ma trudności z uzyskaniem rekompensaty za koszty surowców.
Czytaj więcej
Fabryki motoryzacyjne umiejscowione w Polsce przez wojnę na Ukrainie ucierpiały bardziej niż̇ w innych krajach. Ale motoryzacyjny biznes, który jest lub był na terenie Ukrainy lub Rosji może przenieść się do Polski.
Ograniczona zdolność dostawców części do przerzucania dominujących wzrostów kosztów produkcji jest dla wielu bardzo krytyczna – niektórzy nawet obawiają się bankructwa mniejszych poddostawców lub poddostawców przenoszących się do sąsiednich branż. Pomimo finansowej presji 85 proc. respondentów nie ograniczy inwestycji w badania naukowe i innowacje. Pozostaje pytanie – jak długo to będzie trwało – biorąc pod uwagę obecne perspektywy gospodarcze, a ograniczenie inwestycji w innowacje poważnie osłabi przejście na transformację mobilności, a także długoterminową konkurencyjność i wzrost tego sektora.
- Producenci części motoryzacyjnych przeznaczonych na pierwszy montaż są silnie zależni od sytuacji producentów pojazdów oraz ich decyzji, a w przeciwieństwie do nich nie ma na kogo przerzucić kosztów. Rynek wtórny, co obserwowaliśmy podczas kryzysu w 2009 r. czy sytuacja pandemiczna radzi sobie lepiej. Widać więc, że potrzeba europejskich i krajowych programów wsparcia tej gałęzi przemysłu, o co zabiegamy – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), Członek Zarządu CLEPA.