Branża motoryzacyjna szykuje się na odcięcie gazu z Rosji

23 kraje Unii Europejskiej postanowiły nie płacić rublami za dostawy gazu i w ten sposób wzmacniać kurs rosyjskiej waluty. Wśród nich są Niemcy i Polska.

Publikacja: 29.04.2022 07:52

Branża motoryzacyjna szykuje się na odcięcie gazu z Rosji

Foto: Bloomberg

Polska już teraz nie otrzymuje gazu z Rosji. Natomiast niemiecka branża motoryzacyjna szykuje się na ewentualność, że zabraknie gazu, który jest głównym źródłem energii do produkcji, a dostawy tego surowca energetycznego z Rosji zabezpieczały w I kwartale 2022 40 proc. całego niemieckiego importu. Jednocześnie jednak Niemcy coraz bardziej intensywnie poszukują dostaw energii ze źródeł alternatywnych, w tym z wiatru i słońca. Tym bardziej, że w sytuacji kiedy na wschodzie Europy wybuchła wojna, dostawy gazu stają się nie tylko problematyczne, a jego ceny wystrzeliły w górę. Po odcięciu dostaw do Polski i Bułgarii wzrosły one aż o 20 proc. Więc różnica między energią zieloną, a tą pozyskiwaną z paliw kopalnych gwałtownie się zmniejsza.

Niemieckie władze już zaapelowały do krajowego przemysłu motoryzacyjnego, który jest największym użytkownikiem tego źródła energii, żeby postarał się jak najbardziej oszczędzać gaz. I zastrzegły się, że możliwość racjonowania gazu jest bardzo prawdopodobna, a przemysł będzie pierwszy, który ucierpi z tego powodu. - Nieustannie poszukujemy możliwości oszczędzania energii , zwłaszcza w obecnej sytuacji - zapewnił „Automotive News Europe” rzecznik Mercedes-Benz Group. Widać to najlepiej po fabryce Mercedesa w Jaworze, która już teraz zdecydowaną większość energii odzyskuje ze źródeł odnawialnych i jest jedną z 30 fabryk koncernu, która w możliwie krótkim czasie ma stać się bezemisyjna.

Czytaj więcej

Mercedes EQXX: Rekordowy zasięg na jednym ładowaniu

Teraz jednak rzecznik Mercedesa wskazał, że gaz jest nadal kluczowym źródłem energii dla przemysłu motoryzacyjnego i zapewnia tak ogrzewanie, jak i ciągłość procesu produkcyjnego. „Nieustannie monitorujemy sytuację i jesteśmy w bliskim kontakcie z niemieckim rządem. Ale jeśli rzeczywiście dostawy gazu zostaną odcięte, to ucierpi większość naszej gospodarki” - napisał Mercedes w oświadczeniu. W BMW nie obawiają się zwyżki cen, bo dla przewidywalności produkcji firma wykupiła długoterminowe ubezpieczenie od wzrostu cen gazu i to korzystając z różnych opcji na taką transakcję. - Oczywiście cały czas przyglądamy się sytuacji, która dynamicznie się zmienia i jesteśmy w nieustannym kontakcie z rządem. Ale w przypadku energii zużywanej do produkcji, to w tej chwili już 80 proc. pochodzi ze źródeł odnawialnych. Docelowo oczywiście ma to być „zero” - powiedziała moto.rp.pl Kerstin Meerwaldt odpowiedzialna w BMW za zrównoważoną produkcję .

Podobnie jest w Volkswagen Group, gdzie zarząd jest nie tylko w kontakcie z władzami, ale także z operatorami przesyłu energii, oraz jej dostawcami. Wszystko po to, aby w razie jakichkolwiek problemów móc odpowiednio wcześnie zareagować. „W tej chwili dostawy gazu dla Volkswagen AG i wszystkich marek wchodzących w skład Grupy VW są w Niemczech bezpieczne. Volkswagen otrzymuje dostawy gazu ze wspólnej sieci i nie ma z nimi jakiegokolwiek problemu. Według naszych informacji dlatego też dostawy gazu do naszych fabryk, tak samo jak i do gospodarstw domowych są zagwarantowane do odwołania. I to do dostawców należy decyzja skąd będą otrzymywać gaz ziemny” — napisał Volkswagen w komunikacie.

Czytaj więcej

Volkswagen zmniejszy znacznie liczbę modeli i skupi się na rynku premium

W energetycznym mikście wykorzystywanym w produkcji firmy Bosch gaz ma 20-procentowy udział. Jednocześnie Bosch przyznaje, że inna sytuacja jest w przypadku jego kooperantów, przede wszystkim producentów półprzewodników. I tam mogą pojawić się problemy. - W tej chwili w każdym razie nie mamy jakichkolwiek problemów z dostarczaniem gazu dla naszych fabryk i centrów operacyjnych. Jest tak dzięki sprawdzonej strategii w polityce zakupów i wprowadzonym zasadom oszczędzania energii. Dzięki temu Bosch Group już w 2020 roku stała się producentem neutralnym dla środowiska - mówi rzecznik niemieckiej grupy. Nie ukrywa jednak, że jego firma nieustannie monitoruje rynki energetyczne, zwłaszcza dotyczy to elektryczności i gazu i szykuje się na podjęcie odpowiednich działań, gdyby jednak okazały się one niezbędne.

- Przygotowani jesteśmy w tej chwili na różne scenariusze i podejmiemy wszystkie niezbędne środki, aby zminimalizować potencjalny niekorzystny wpływ sytuacji na rynku na naszą działalność. Możemy na przykład zmienić źródła energii, na przykład wykorzystywać do ogrzewania olej opałowy, gdyby zabrakło gazu - tłumaczy rzecznik Boscha. Podobnie odpowiedział na pytania o reakcję na potencjalne problemy z rosyjskim gazem niemiecki producent opon Continental. Producent komponentów motoryzacyjnych ZF Friedrichshafen, zapytany jak sobie zamierza radzić w sytuacji, kiedy rosyjskiego gazu zabraknie zapewnia, że zawsze stara się wyprzedzać problemy, a nie dopiero borykać się z nimi, kiedy już się pojawią. I tak robi również dzisiaj. Firma jednak kategorycznie odmawia odpowiedzi na pytania o rosyjski gaz, bo „są to spekulacje polityczne”.

Polska już teraz nie otrzymuje gazu z Rosji. Natomiast niemiecka branża motoryzacyjna szykuje się na ewentualność, że zabraknie gazu, który jest głównym źródłem energii do produkcji, a dostawy tego surowca energetycznego z Rosji zabezpieczały w I kwartale 2022 40 proc. całego niemieckiego importu. Jednocześnie jednak Niemcy coraz bardziej intensywnie poszukują dostaw energii ze źródeł alternatywnych, w tym z wiatru i słońca. Tym bardziej, że w sytuacji kiedy na wschodzie Europy wybuchła wojna, dostawy gazu stają się nie tylko problematyczne, a jego ceny wystrzeliły w górę. Po odcięciu dostaw do Polski i Bułgarii wzrosły one aż o 20 proc. Więc różnica między energią zieloną, a tą pozyskiwaną z paliw kopalnych gwałtownie się zmniejsza.

Pozostało 85% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny
Producenci
Sprawdzamy ile zarabiają pracownicy w fabrykach Volkswagena. Prezes dostaje fortunę
Producenci
Kryzys w branży motoryzacyjnej. Kolejna niemiecka marka zwalnia tysiące pracowników
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Producenci
Pracę straci ponad 3 tys. osób. Brak inwestorów dla fabryki Audi w Brukseli
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni