Takata upadła i trafiła do Amerykanów

Japoński producent airbagów, sprawca gigantycznej akcji naprawczej na świecie wystąpił do sądów o ochronę przed wierzycielami zgodnie z ustawą o bankructwach w Japonii i USA oraz podał, że przejmie go amerykański producent podzespołów Key Safety Systems za 1,6 mld dolarów (1,4 mld euro)

Publikacja: 26.06.2017 18:13

Takata

Takata

Foto: Bloomberg

Takata, której bankructwo jest największe w historii japońskiej gospodarki ma wśród swych pasywów kilkadziesiąt miliardów dolarów zobowiązań i kosztów związanych z trwającą od prawie 10 lat wymianą jej produktów w samochodach na świecie i z procesami. Od 10 lat wymieniono 100 mln poduszek powietrznych, bo wadliwe generatory gazu w nich doprowadziły do śmierci co najmniej 17 osób i obrażeń u ponad 180.

Amerykańska filia Takaty, TH Holdings zwróciła się 25 czerwca do sadu w Delaware o zastosowani art. 11 amerykańskiego kodeksu handlowego o ochronie przed wierzycielami, bo ma od 10 do 50 mld dolarów pasywów. Firma matka zrobiła to samo 26 czerwca w sadzie w Tokio.

Firma Tokyo Shoko Research ocenia jej łączne pasywa na 1,7 bln jenowi (13,4 mld euro). Ich ostateczna wielkość będzie zależeć od wyniku rozmów z firmami samochodowymi, które poniosły większość kosztów wymiany wadliwych elementów lub poduszek.

MOŻLIWY RATUNEK

Uruchomiona procedura pozwala teraz na udzielenie pomocy finansowej przez Key Safety Systems (KSS) z Michigan należącej do chińskiej Ningbo Joyson Electronic Corp. Amerykanie podali 25 czerwca, że po 16 miesiącach rozmów z Takatą doszli do porozumienia o odkupieniu zdrowych działów tej firmy za ok.175 mld jenów (1,4 mld euro); pozostałe zostaną zreorganizowane, aby mogły nadal produkować generatory do wymiany w poduszkach.. KSS zachowa niemal w całości załogę Takaty liczącą 60 tys. ludzi w 23 krajach i jej zakłady w Japonii. Takata otrzyma ponadto pożyczkę 227 mln dolarów od Sumitomo Mitsui Banking Corp.

Umowa z KSS oznacza, że Takata będzie mogła nadal funkcjonować bez przerw w produkcji, z minimalnymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Obie strony liczą na podpisanie definitywnego porozumienia w najbliższych tygodniach i wyjścia z procedury podwójnej upadłości w I kwartale 2018 r.

Akcje Takaty założonej w 1933 r. została wycofane z giełdy w Tokio 27 lipca, ich notowania zawieszono 26 czerwca.

„Uważamy, że podjęcie takich działań w Japonii i USA jest najlepsza drogą załatwienia kosztów i zobowiązany związanych z kwestią generatorów gazu w pewny i zorganizowany sposób” – oświadczył w komunikacie prezes Takaty, Shigehisa Takada. Poinformował, że on i kierownictwo ustąpią, kiedy zostanie ustalony harmonogram restrukturyzacji. Jego rodzina kontrolująca firmę nie będzie zapewne udziałowcami.

Ogłoszone działania nie rozwiązały jednak wszystkich wątpliwości, Takata musi porozumieć się z producentami pojazdów co do kosztów wymiany poduszek. Honda, kiedyś jeden z jej dużych klientów, stwierdziła, że nie uzgodniono jeszcze odpowiedzialności za akcje naprawcze.

Japoński minister handlu, Hiroshige Seko oświadczył, że ogłoszenie bankructwa i wnioski o ochronę przed wierzycielami były nieuchronne ze względu na rozmiary akcji z wadliwymi elementami. Poinformował przy okazji, że zwrócił się do swych podwładnych o opracowanie mechanizmu, który zagwarantuje w 100 procentach pożyczki małym firmom, dotkniętych bankructwem Takaty. Zamierza ponadto monitorować płynność i warunki zasilania małych firm, które współpracowały z producentem poduszek.

TROCHĘ HISTORII

Takatę założył w 1933 r. Takezo Takada jako firmę produkującą spadochrony. W 1960 r. zaczęła wypuszczać dwupunktowe (biodrowe) pasy bezpieczeństwa, w 1987 r. pojawił się pierwszy moduł poduszki po stronie kierowcy.

W końcu lat. 90 Takata opracowała poduszki aktywowane azotanem amonowym (saletrą), na początku pierwszej dekady 2000 r. pojawiły się informacje o wadliwym funkcjonowaniu generatorów gazu.

Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad
Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą
Producenci
Cupra zaliczyła najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii