Takata upadła i trafiła do Amerykanów

Japoński producent airbagów, sprawca gigantycznej akcji naprawczej na świecie wystąpił do sądów o ochronę przed wierzycielami zgodnie z ustawą o bankructwach w Japonii i USA oraz podał, że przejmie go amerykański producent podzespołów Key Safety Systems za 1,6 mld dolarów (1,4 mld euro)

Publikacja: 26.06.2017 18:13

Takata

Takata

Foto: Bloomberg

Takata, której bankructwo jest największe w historii japońskiej gospodarki ma wśród swych pasywów kilkadziesiąt miliardów dolarów zobowiązań i kosztów związanych z trwającą od prawie 10 lat wymianą jej produktów w samochodach na świecie i z procesami. Od 10 lat wymieniono 100 mln poduszek powietrznych, bo wadliwe generatory gazu w nich doprowadziły do śmierci co najmniej 17 osób i obrażeń u ponad 180.

Amerykańska filia Takaty, TH Holdings zwróciła się 25 czerwca do sadu w Delaware o zastosowani art. 11 amerykańskiego kodeksu handlowego o ochronie przed wierzycielami, bo ma od 10 do 50 mld dolarów pasywów. Firma matka zrobiła to samo 26 czerwca w sadzie w Tokio.

Firma Tokyo Shoko Research ocenia jej łączne pasywa na 1,7 bln jenowi (13,4 mld euro). Ich ostateczna wielkość będzie zależeć od wyniku rozmów z firmami samochodowymi, które poniosły większość kosztów wymiany wadliwych elementów lub poduszek.

MOŻLIWY RATUNEK

Uruchomiona procedura pozwala teraz na udzielenie pomocy finansowej przez Key Safety Systems (KSS) z Michigan należącej do chińskiej Ningbo Joyson Electronic Corp. Amerykanie podali 25 czerwca, że po 16 miesiącach rozmów z Takatą doszli do porozumienia o odkupieniu zdrowych działów tej firmy za ok.175 mld jenów (1,4 mld euro); pozostałe zostaną zreorganizowane, aby mogły nadal produkować generatory do wymiany w poduszkach.. KSS zachowa niemal w całości załogę Takaty liczącą 60 tys. ludzi w 23 krajach i jej zakłady w Japonii. Takata otrzyma ponadto pożyczkę 227 mln dolarów od Sumitomo Mitsui Banking Corp.

Umowa z KSS oznacza, że Takata będzie mogła nadal funkcjonować bez przerw w produkcji, z minimalnymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Obie strony liczą na podpisanie definitywnego porozumienia w najbliższych tygodniach i wyjścia z procedury podwójnej upadłości w I kwartale 2018 r.

Akcje Takaty założonej w 1933 r. została wycofane z giełdy w Tokio 27 lipca, ich notowania zawieszono 26 czerwca.

„Uważamy, że podjęcie takich działań w Japonii i USA jest najlepsza drogą załatwienia kosztów i zobowiązany związanych z kwestią generatorów gazu w pewny i zorganizowany sposób” – oświadczył w komunikacie prezes Takaty, Shigehisa Takada. Poinformował, że on i kierownictwo ustąpią, kiedy zostanie ustalony harmonogram restrukturyzacji. Jego rodzina kontrolująca firmę nie będzie zapewne udziałowcami.

Ogłoszone działania nie rozwiązały jednak wszystkich wątpliwości, Takata musi porozumieć się z producentami pojazdów co do kosztów wymiany poduszek. Honda, kiedyś jeden z jej dużych klientów, stwierdziła, że nie uzgodniono jeszcze odpowiedzialności za akcje naprawcze.

Japoński minister handlu, Hiroshige Seko oświadczył, że ogłoszenie bankructwa i wnioski o ochronę przed wierzycielami były nieuchronne ze względu na rozmiary akcji z wadliwymi elementami. Poinformował przy okazji, że zwrócił się do swych podwładnych o opracowanie mechanizmu, który zagwarantuje w 100 procentach pożyczki małym firmom, dotkniętych bankructwem Takaty. Zamierza ponadto monitorować płynność i warunki zasilania małych firm, które współpracowały z producentem poduszek.

TROCHĘ HISTORII

Takatę założył w 1933 r. Takezo Takada jako firmę produkującą spadochrony. W 1960 r. zaczęła wypuszczać dwupunktowe (biodrowe) pasy bezpieczeństwa, w 1987 r. pojawił się pierwszy moduł poduszki po stronie kierowcy.

W końcu lat. 90 Takata opracowała poduszki aktywowane azotanem amonowym (saletrą), na początku pierwszej dekady 2000 r. pojawiły się informacje o wadliwym funkcjonowaniu generatorów gazu.

Producenci
Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką