Jakie auta kupują klienci na trzecim co do wielkości europejskim rynku samochodowym

Nastroje zakupowe w Wielkiej Brytanii, trzecim co do wielkości europejskim rynku samochodowym w 2023 roku znacząco się poprawiły. Rynek motoryzacyjny zanotował o 17,9 proc. więcej w porównaniu do 2022 roku rejestracji aut.

Publikacja: 11.02.2024 11:03

Numerem jeden w Wielkiej Brytanii został Ford Puma

Numerem jeden w Wielkiej Brytanii został Ford Puma

Foto: mat. prasowe

W 2023 r. zarejestrowano 1 903 054 samochody w Wielkiej Brytanii, która od początku 2020 r. nie jest już częścią UE. Dla porównania w roku poprzednim było to "tylko" 1 614 063 nowych rejestracji, w 2021 r. – 1 647 181. Wahania polityczne wokół wyjścia z Unii Europejskiej i transformacji w kierunku elektromobilności spowodowały, że od 2017 roku chęć zakupów w Wielkiej Brytanii z roku na rok spadła. Pandemia dobiła brytyjski rynek, odnotowano najniższą ilość nowych rejestracji w ciągu 18 lat – zaledwie 1,59 mln rejestracji nowych aut. Teraz rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii zaczyna się odbijać od dna.

Czytaj więcej

Jakie auta kupują Norwegowie. Top 10 w 2023 roku

Sprzedaż aut elektrycznych (BEV) osiągnął rekordowy poziom – 314 687 nowych rejestracji i wzrost o prawie 50 000 sztuk. W 2023 r. na drogi wyjechało więcej elektryków niż w latach 2020 i 2021 razem wziętych. Rząd brytyjski ustalił stały limit pojazdów o zerowej emisji (ZEV) na rok 2024. Zasada ta stanowi, że 22 procent wszystkich nowych samochodów osobowych i 10 procent wszystkich nowych samochodów dostawczych musi być bezemisyjnych. Wskaźnik ten będzie stopniowo zwiększany, aż w 2030 r. osiągnie poziom 80 proc., zanim w 2035 r. wszystkie sprzedawane nowe samochody będą musiały być bezemisyjne.

Ford Puma strącił z podium Nissana Qashqaia

W 2023 r. odsetek aut z silnikiem diesla spadł drastycznie z 82 981 zarejestrowanych samochodów do 71 501 sztuk (-13,8 procent). Wzrosła za liczba rejestracji samochodów napędzanych benzyną. Z 682 472 egz. do 774 484 sztuk (+13,5 proc.). W pierwszej dziesiątce zestawienia w 2023 roku nie jest już liderem Nissan Qashqai. Japoński SUV musiał ustąpić czołowego miejsca Fordowi Pumie. Trzeci w grupie jest Opel, a raczej Vauxhall Corsa. Marce udało się również umieścić na dziesiątym miejscu inny model – Mokkę. Audi A3 zajęło 9. miejsce, za to VW Golf wypadł z pierwszej dziesiątki. Wśród elektryków króluje Tesla Model Y, ale przebojem okazał się nowicjusz - MG4, który od razu zajął drugie miejsce. Numerem trzy wśród modeli elektrycznych na wyspach jest Audi Q4 E-Tron.

Miejsce 10. Vauxhall Mokka - 29 984 egz.

Vauxhall Mokka

Vauxhall Mokka

mat. prasowe

Miejsce 9. Audi A3 — 30 159 egz.

Audi A3

Audi A3

mat. prasowe

Miejsce 8. Nissan Juke - 31 745 egz.

Nissan Juke

Nissan Juke

mat. prasowe

Miejsce 7. Mini Cooper - 33 385 egz.

Mini Cooper

Mini Cooper

mat. prasowe

Miejsce 6. Hyundai Tucson mit 34 469 egz.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson

mat. prasowe

Miejsce 5. Tesla Model Y 35 899 egz.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

mat. prasowe

Miejsce 4. Kia Sportage mit 36 135 egz.

Kia Sportage

Kia Sportage

mat. prasowe

Miejsce 3. Vauxhall Corsa mit 40 816 egz.

Vauxhall Corsa

Vauxhall Corsa

mat. prasowe

Miejsce 2. Nissan Qashqai mit 43 321 egz.

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

mat. prasowe

Miejsce 1. Ford Puma mit 49 591 egz.

Ford Puma

Ford Puma

mat. prasowe

W 2023 r. zarejestrowano 1 903 054 samochody w Wielkiej Brytanii, która od początku 2020 r. nie jest już częścią UE. Dla porównania w roku poprzednim było to "tylko" 1 614 063 nowych rejestracji, w 2021 r. – 1 647 181. Wahania polityczne wokół wyjścia z Unii Europejskiej i transformacji w kierunku elektromobilności spowodowały, że od 2017 roku chęć zakupów w Wielkiej Brytanii z roku na rok spadła. Pandemia dobiła brytyjski rynek, odnotowano najniższą ilość nowych rejestracji w ciągu 18 lat – zaledwie 1,59 mln rejestracji nowych aut. Teraz rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii zaczyna się odbijać od dna.

Pozostało 80% artykułu
Po Drodze
Najwolniejsze Ferrari na świecie ma silnik V12 i moc 780 KM. Rozpędza się do 24 km/h
Po Drodze
Przez UE Dacia musi zmodenizować modele Sandero, Sandero Stepway, Jogger i Logan
Po Drodze
Z tymi modelami musimy się pożegnać. Maserati Levante: Koniec pierwszego SUV-a
Po Drodze
Najmniej awaryjne SUV-y według rankingu ADAC. Na szczycie trzy niemieckie marki
Po Drodze
Renault Scenic zdobył tytuł Car of the Year 2024