Jakie auta kupują klienci na trzecim co do wielkości europejskim rynku samochodowym

Nastroje zakupowe w Wielkiej Brytanii, trzecim co do wielkości europejskim rynku samochodowym w 2023 roku znacząco się poprawiły. Rynek motoryzacyjny zanotował o 17,9 proc. więcej w porównaniu do 2022 roku rejestracji aut.

Publikacja: 11.02.2024 11:03

Numerem jeden w Wielkiej Brytanii został Ford Puma

Numerem jeden w Wielkiej Brytanii został Ford Puma

Foto: mat. prasowe

W 2023 r. zarejestrowano 1 903 054 samochody w Wielkiej Brytanii, która od początku 2020 r. nie jest już częścią UE. Dla porównania w roku poprzednim było to "tylko" 1 614 063 nowych rejestracji, w 2021 r. – 1 647 181. Wahania polityczne wokół wyjścia z Unii Europejskiej i transformacji w kierunku elektromobilności spowodowały, że od 2017 roku chęć zakupów w Wielkiej Brytanii z roku na rok spadła. Pandemia dobiła brytyjski rynek, odnotowano najniższą ilość nowych rejestracji w ciągu 18 lat – zaledwie 1,59 mln rejestracji nowych aut. Teraz rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii zaczyna się odbijać od dna.

Czytaj więcej

Jakie auta kupują Norwegowie. Top 10 w 2023 roku

Sprzedaż aut elektrycznych (BEV) osiągnął rekordowy poziom – 314 687 nowych rejestracji i wzrost o prawie 50 000 sztuk. W 2023 r. na drogi wyjechało więcej elektryków niż w latach 2020 i 2021 razem wziętych. Rząd brytyjski ustalił stały limit pojazdów o zerowej emisji (ZEV) na rok 2024. Zasada ta stanowi, że 22 procent wszystkich nowych samochodów osobowych i 10 procent wszystkich nowych samochodów dostawczych musi być bezemisyjnych. Wskaźnik ten będzie stopniowo zwiększany, aż w 2030 r. osiągnie poziom 80 proc., zanim w 2035 r. wszystkie sprzedawane nowe samochody będą musiały być bezemisyjne.

Ford Puma strącił z podium Nissana Qashqaia

W 2023 r. odsetek aut z silnikiem diesla spadł drastycznie z 82 981 zarejestrowanych samochodów do 71 501 sztuk (-13,8 procent). Wzrosła za liczba rejestracji samochodów napędzanych benzyną. Z 682 472 egz. do 774 484 sztuk (+13,5 proc.). W pierwszej dziesiątce zestawienia w 2023 roku nie jest już liderem Nissan Qashqai. Japoński SUV musiał ustąpić czołowego miejsca Fordowi Pumie. Trzeci w grupie jest Opel, a raczej Vauxhall Corsa. Marce udało się również umieścić na dziesiątym miejscu inny model – Mokkę. Audi A3 zajęło 9. miejsce, za to VW Golf wypadł z pierwszej dziesiątki. Wśród elektryków króluje Tesla Model Y, ale przebojem okazał się nowicjusz - MG4, który od razu zajął drugie miejsce. Numerem trzy wśród modeli elektrycznych na wyspach jest Audi Q4 E-Tron.

Miejsce 10. Vauxhall Mokka - 29 984 egz.

Vauxhall Mokka

Vauxhall Mokka

Foto: mat. prasowe

Miejsce 9. Audi A3 — 30 159 egz.

Audi A3

Audi A3

Foto: mat. prasowe

Miejsce 8. Nissan Juke - 31 745 egz.

Nissan Juke

Nissan Juke

Foto: mat. prasowe

Miejsce 7. Mini Cooper - 33 385 egz.

Mini Cooper

Mini Cooper

Foto: mat. prasowe

Miejsce 6. Hyundai Tucson mit 34 469 egz.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson

Foto: mat. prasowe

Miejsce 5. Tesla Model Y 35 899 egz.

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Foto: mat. prasowe

Miejsce 4. Kia Sportage mit 36 135 egz.

Kia Sportage

Kia Sportage

Foto: mat. prasowe

Miejsce 3. Vauxhall Corsa mit 40 816 egz.

Vauxhall Corsa

Vauxhall Corsa

Foto: mat. prasowe

Miejsce 2. Nissan Qashqai mit 43 321 egz.

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

Foto: mat. prasowe

Miejsce 1. Ford Puma mit 49 591 egz.

Ford Puma

Ford Puma

Foto: mat. prasowe

W 2023 r. zarejestrowano 1 903 054 samochody w Wielkiej Brytanii, która od początku 2020 r. nie jest już częścią UE. Dla porównania w roku poprzednim było to "tylko" 1 614 063 nowych rejestracji, w 2021 r. – 1 647 181. Wahania polityczne wokół wyjścia z Unii Europejskiej i transformacji w kierunku elektromobilności spowodowały, że od 2017 roku chęć zakupów w Wielkiej Brytanii z roku na rok spadła. Pandemia dobiła brytyjski rynek, odnotowano najniższą ilość nowych rejestracji w ciągu 18 lat – zaledwie 1,59 mln rejestracji nowych aut. Teraz rynek motoryzacyjny w Wielkiej Brytanii zaczyna się odbijać od dna.

Pozostało 80% artykułu
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Po Drodze
Był jednym z najmocniejszych SUV-ów na rynku. Teraz żegna się wersją specjalną
Po Drodze
Miał zostać wycofany z oferty, a zostaje na kolejne lata. SUV Volvo po modernizacji
Po Drodze
Mercedes pokazał w Warszawie swoją wizję przyszłości
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Po Drodze
Garaż Taylor Swift robi wrażenie. Sprawdzamy, jakimi samochodami jeździ supergwiazda