Teraz przewaga leży po stronie benzynowych i hybrydowych jednostek, ale nie możemy zapominać, że diesel ma wiele zalet w określonych warunkach. Jak się spisuje w najmocniejszym wydaniu z wsparciem miękkiej hybrydy? Jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić dużego SUV-a z napędem innym, niż wysokoprężny. Około 75-80 procent polskich klientów decydowało się na wysokoprężną odmianę Volvo XC90. Diesel pasuje do dużego samochodu z napędem na cztery koła. Gwarantuje rozsądne zużycie paliwa, niezłą kulturę pracy i zasięg na baku przekraczający nierzadko 800 kilometrów. Do tego dochodzi potężny moment obrotowy ułatwiający holowanie przyczepy czy jazdę po nieutwardzonych szlakach.
W przypadku flagowego SUV-a Volvo, odmiana B5 Diesel nadal cieszy się sporą popularnością wśród polskich klientów. Mimo wyższej ceny tego paliwa względem benzyny, wyraźne oszczędności dostrzeżemy w trasie. Kolejny argument stanowi dostępność aut i parametry. XC90 B5 ma 235 KM i 480 Nm dostępnych już od 1750 obr./min. W standardzie dostajemy również system elektryczny. Kryje się pod nim wsparcie miękkiej hybrydy i dodatkowy zastrzyk 14 koni mechanicznych oraz 40 Nm. Instalacja 48 V odzyskuje energię podczas hamowania. Trafia do niewielkiego akumulatora, by powrócić do obiegu chociażby na postoju. Podtrzymuje wówczas pracę urządzeń pokładowych i korzystnie wpływa na zużycie paliwa. Wspomaga także SUV-a podczas przyspieszania i niweluje efekt tak zwanej „turbodziury”. Musimy przyznać, że szwedzkim dieslem jeździ się wyjątkowo przyjemnie.
Czterocylindrowa jednostka o pojemności dwóch litrów została świetnie wyważona, a dodatkowa izolacja akustyczna sprawia, że w kabinie właściwie nie czuć drgań, nawet podczas zimnego rozruchu. Wysokoprężny motor sprawnie napędza dużego SUV-a i nie wykazuje oznak zadyszki także przy prędkościach autostradowych. Sprint do setki zajmuje przyzwoite 7,6 sekundy. O dobór odpowiednich przełożeń dba 8-stopniowa, pancerna przekładnia hydrokinetyczna. Biegami żongluje żwawo i ochoczo reaguje na kickdown. Wyprzedzanie kolumny ciężarówek stanie się przyjemnością. Szybkość działania skrzyni biegów można poprawić dokupując fabryczny program optymalizacyjny Polestar. Kolejny mocny element Volvo to zawieszenie. Dzięki opcjonalnej pneumatyce, możemy zmieniać prześwit w zakresie 19-26 centymetrów. Adaptacyjne rozwiązanie okazuje się skuteczne nie tylko na równych, lecz również podziurawionych nawierzchniach. Na 20, a nawet 22-calowych obręczach, komfort jest wysoki. XC90 po królewsku rozprawia się z ubytkami w asfalcie i zapewnia stabilność w szybkich łukach. Wtóruje mu precyzyjny układ kierowniczy. Ale nie oszukujmy się. Nikt nie kupuje 7-osobowego SUV-a, by igrać z prawami fizyki. Szwedzkie auto zostało stworzone do majestatycznych, bezpiecznych podróży. Szwedzi zadbali, by za kierownicą czuć się wygodnie i pewnie.