""

moto.rp.pl

Modelem C-X75 Jaguar świętował swoje 75 urodziny podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2010 roku. Showcar C-X75 miał cztery elektryczne silniki i dwie małe turbiny gazowe, które służyły do przedłużenia zasięgu. Całkowita moc miała wynosić 780 KM, a przyspieszenie od zera do 100 km/h trwać około trzech sekund.

""

moto.rp.pl

Początkowo planowano nawet przy współpracy z Williams Advanced Engineering, działem rozwojowym zespołu Formuły 1, wypuścić niewielką serię 250 sztuk tego samochodu. Niestety trudności ekonomiczne Jaguara nie pozwoliły zrealizować tego projektu. Zamiast tego C-X75 stał się gwiazdą filmową. W przygodach Jamesa Bonda, w filmie „Spectre” z 2015 roku auto zagrało w pościgu przez Rzym. Jaguar znalazł się w rękach złoczyńcy Hinxa (Dave Bautista) próbującego złapać agenta 007 (Daniel Craig) jadącego w Aston Martinie DB10.

Williams zbudował na potrzeby filmu sześć kopii C-X75: cztery samochody kaskaderskie i dwie „standardowe kopie”. Jedna z nich wkrótce zostanie sprzedana na aukcji podczas finału sezonu Formuły 1 w Abu Zabi 30 listopada 2019 roku. Szacunkowa cena jeszcze póki co nie jest podana, ale biorąc pod uwagę historię tego egzotycznego samochodu z pewnością można liczyć się z wysoką kwotą.

""

moto.rp.pl

Ktokolwiek auto zlicytuje powinien wiedzieć, że samochody kaskaderskie nie mają technologi modelu zaprezentowanego w Paryżu. Zamiast tego za napęd służy doładowany silnik V8 pochodzący z Jaguara F Type, który normalnie zapewnia moc 550 KM i maksymalny moment obrotowy 680 Nm. W samochodzie kaskaderskim moc została częściowo ograniczona po to, żeby kierowcy kaskader mógł łatwiej opanować auto. Napęd przenoszony jest na tylne koła i wspomagany jest przez mechaniczny mechanizm różnicowy.

""

moto.rp.pl

Filmowe Jaguary mają manualną sześciobiegową skrzynię biegów z wyjątkowo krótkimi zmianami biegów od Ricardo. Jest też hydrauliczny hamulec ręczny, który pozwala dryftować do efektownych scen kaskaderskich. Ponadto budowa Jaguara opiera się na rurowej ramie z wyjątkowo grubymi stalowymi rurami i ma wzmocnione podwozie, oparte na doświadczeniach Williamsa z WRC.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec flagowej limuzyny Jaguara. Następcy nie będzie

""

moto.rp.pl

C-X75 z numerem podwozia 24001 jest wyraźnie w lepszej formie niż trzy pozostałe samochody kaskaderskie. Egzemplarz używany był głównie do nagrywania bliskich kadrów. Aktor jadący Jaguarem nie prowadził samochodu sam, tylko kaskader, który siedział w specjalnym bagażniku zamontowanym na dachu samochodu. W tej konfiguracji Jaguar nie mógł być prowadzony tak dynamicznie jak inne egzemplarze. Samochód pochodzi z prywatnej kolekcji.

""

moto.rp.pl

""

moto.rp.pl