Wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem ma mnóstwo czynników. Do najważniejszych należy dobre samopoczucie kierowcy czy wysoki poziom koncentracji. Jeśli jednak któryś z tych elementów szwankuje, pałeczkę w podbramkowej sytuacji przejmuje samochód.

""

Porsche Macan jest jednym z najbezpieczniejszych modeli w swojej klasie.

moto.rp.pl

Właściwości jezdne

Odpowiednio zestrojony układ jezdny odpowiada za właściwą trakcję na suchym, jak i mokrym asfalcie o ograniczonej przyczepności. Zawieszenie w Porsche Macanie nie pozostawia wiele do życzenia już w standardowej konfiguracji. Warto jednak przyjrzeć się i zainwestować w pneumatyczne zawieszenie.

Kierowca ma do wyboru trzy wysokości prześwitu. Dodatkowo, podczas załadunku zakupów lub większych gabarytowo przedmiotów, można zmniejszyć odległość tylnej osi względem podłoża. W czasie jazdy sportowej, auto opuszcza się o 10 milimetrów. Po kliknięciu ikonki Off-Road, auto podnosi się aż o 4 centymetry. W zależności od wybranego modułu, zmienia się też charakterystyka tłumienia nierówności, siła wspomagania układu kierowniczego, a także reakcja na operowanie pedałem akceleratora. To opcja, która zadowoli nie tylko miłośników dynamicznej jazdy, lecz również użytkowników w tempie defiladowym pokonujących kolejne kilometry podziurawionych dróg.

""

Jeśli trzeba Macan poradzi sobie również poza asfaltem.

moto.rp.pl

Elastyczny silnik

Poza zawieszeniem, istotną rolę, zwłaszcza w trasie odgrywa jednostka napędowa. Niedobory mocy pogarszają dynamikę i generują niepotrzebne trudności podczas wyprzedzania, co może wywoływać u kierowcy wręcz frustrację. W Porsche nie ma tego problemu. Już podstawowy silnik 2.0 rozwija 252 koni mechanicznych i 370 Nm dostępnych w przedziale 1600-4500 obr./min. Mimo masy własnej na poziomie 1770 kilogramów, osiągi niemieckiego SUV-a dorównują sportowym autom kompaktowym. Sprint do pierwszej setki trwa zaledwie 6,7 sekundy. Po wyposażeniu samochodu w pakiet Sport Chrono, rozpędzanie do 100 km/h zajmuje 6,5 sekundy. To zasługa procedury startu, napędu na cztery koła i korzystnego rozkładu mas.

ZOBACZ TAKŻE: Porsche Macan: Jeden do wszystkiego

Kolejne dwie jednostki mają 6 cylindrów i pojemność trzech litrów. Wsparte doładowaniem oraz napędem na cztery koła zapewniają świetną dynamikę. Macan S ma  340 koni mechanicznych i 460 Nm. Do setki przyspiesza w 5,4 sekundy i zapędza wskazówkę prędkościomierza do 254 km/h. Jeszcze szybszy jest GTS. Tutaj mamy do dyspozycji 360 KM i 500 Nm w przedziale 1650-4000 obr./min. Podwójnie doładowane V6 wyposażono w sportowy wydech pieszczący uszy pasażerów w każdym trybie. GTS pokonuje granicę 100 km/h w równe 5 sekund, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 256 km/h. Ostatni z silników nosi oznaczenie Turbo. Kryje się pod nim motor 3.6 V6 – 400 koni mechanicznych i 550 Nm. Usztywnione i lekko obniżone auto zdaje się ignorować prawa fizyki. Do setki przyspiesza w 4,8 sekundy i rozpędza do 266 km/h.

""

Silnik Macana Turbo osiąga moc 400 KM.

moto.rp.pl

Skrzynia biegów

Macana można kupić tylko z dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią. PDK z zaawansowanym oprogramowaniem elektronicznym błyskawicznie żongluje poszczególnymi przełożeniami, dzięki czemu pod nogą nie brakuje niutonometrów. To szczególnie ważne podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Z pomocą przychodzi też tryb sekwencyjny lewarka skrzyni oraz łopatki przytwierdzone do kierownicy. O bezpieczeństwo w ciasnych łukach dba również aktywny napęd na cztery koła przekazujący do 80% momentu obrotowego na tylną oś. W razie zmiany warunków pogodowych i przyczepności nawierzchni, komputer błyskawicznie przerzuca siłę napędową na różne koła, by optymalizować trakcję. Dodatkowo, warto uzbroić auto w elektroniczną blokadę dyferencjału, która sprawia, że jazda w ostrych łukach na granicy praw fizyki dostarcza mnóstwo emocji. Równie dużo, co wprowadzanie samochodu w kontrolowane poślizgi.

ZOBACZ TAKŻE: Marcin Gortat ambasadorem Porsche

Progresywny układ kierowniczy

To opcja. Progresywny układ kierowniczy wymaga dopłaty w wysokości 1171 złotych. Przy małych prędkościach zwiększa siłę wspomagania, zmniejszając tym samym opór na kierownicy. Wraz ze zwiększaniem szybkości, koło sterowe pracuje z coraz większym oporem, zwiększając precyzję działania i podnosząc pewność kierowcy podczas dynamicznych manewrów.

""

Zawieszenie i układ kierowniczy znakomicie radzą sobie w zakrętach.

moto.rp.pl

LDW i aktywny tempomat

Częste podróżowanie w trasie potrafi nużyć. W związku z tym warto korzystać z dobrodziejstwa rozmaitych systemów elektronicznych. Jednym z nim jest układ ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu. Wizualnie i dźwiękowo ostrzeże kierowcę o przekroczeniu wymalowanej na jezdni linii, co pozwoli uniknąć bliskiego spotkania z innym pojazdem. Kolejne udogodnienie stanowi aktywny tempomat. Potrafi utrzymać prędkość i odległość względem poprzedzającego pojazdu. Zachowa bezpieczny odstęp, a w razie wykrycia przeszkody na drodze, w trybie awaryjnym uruchomi hamulce.

ZOBACZ TAKŻE: Porsche Macan: Komfort w sportowym wydaniu

Wzmocniona konstrukcja

Przy ewentualny zderzaniu producent zastosował elementy pochłaniające energię w drzwiach. Za plastikową osłoną zderzaków zabudowano wzmocnienia z poprzecznych belek i dwóch odkształcalnych paneli. W każdym przewidziano gwintowane mocowanie do montażu uchwytu haka lub ucha holowniczego.

""

Porsche Macan.

moto.rp.pl

Pasażerowie mają zaś do dyspozycji napinacze z ogranicznikami naprężenia (z przodu), ręczną regulacją wysokości pasa i sygnalizacji niezapięcia. Zestaw bezpieczeństwa uzupełniają pełnowymiarowe poduszki powietrze kierowcy i pasażera, boczne poduszki zintegrowane w fotelach, a także kurtyny powietrzne wzdłuż całej ramy dachu i bocznych szyb od słupka A do słupka C. W razie dachowania, czujnik wykrywający zagrożenie pozwala na wcześniejsze uruchomienie kurtyn powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa, co minimalizuje obrażenia pasażerów. Dobrze mieć świadomość obecności takich zabezpieczeń, ale nie warto nigdy z nich korzystać.