W 2022 roku Turcja planuje uruchomić produkcje własnego samochodu elektrycznego o zasięgu 500 km. Oto informacje przekazane na oficjalnej prezentacji.

Prezydent Turcji Tayyip Erdoğan był na oficjalnej prezentacji pierwszym kierowcą SUV-a o nawie TOGG. Model jest już w fazie prototypu i jego produkcja ma zostać uruchomiona pod koniec 2022 r. Pininfarina jest odpowiedzialna za projekt od strony stylistycznej. Włoska firma wygrała z wieloma konkurentami w sześciomiesięcznym konkursie. Na zdjęciach widać, że zamiast lusterek zewnętrznych używane są kamery. Jednak wątpliwe jest, czy ta technologia będzie częścią standardowego wyposażenia. Zapowiedziano nowoczesne wnętrze, w którym ma zmieścić się pięcioosobowa rodzina. Na desce rozdzielczej są instrumenty cyfrowe, a po stronie pasażera znajdują się dodatkowe wyświetlacze. Kształt środkowej konsoli, która ma inny ekran dotykowy i obrotowy przycisk w dolnej części ma przypominać kokpit samolotu.

Według oficjalnych informacji zarówno SUV, jak i sedan oparte są na specjalnie opracowanej platformie, której „prawa własności intelektualnej są w 100 procentach własnością Turcji”. Jest to modułowy zestaw, elastyczny pod względem długości i szerokości i całkowicie zoptymalizowany pod kątem elektrycznego układu napędowego. TOGG chce zaoferować dwie różne opcje akumulatorów litowo-jonowych, które zabudowane są centralnie w podłodze samochodu i na które producent udziela ośmioletniej gwarancji. Pierwszy wariant ma zapewnić wystarczającą ilość energii na pokonanie ponad 300 km, drugi ponad 500 km. Według informacji podanych przez producenta baterie powinny być w stanie naładować się do 80 procent w ciągu pół godziny. Ładowanie z domowego gniazdka trwa dziesięć godzin. Równolegle z wprowadzeniem na rynek SUV-a TOGG, Turcja chce zbudować szeroko zakrojoną infrastrukturę ładowarek.

Poza wyborem wielkości baterii istnieć będą również dwie alternatywy dla mocy silników. W modelu podstawowym z napędem na tylną oś pracuje silnik elektryczny o mocy 203 KM. Drugi silnik ma 400 KM mocy i napęd na wszystkie koła. Bazowy elektryczny SUV przyspiesza od zera do stu w czasie 7,6 s, a szybsza wersja w 4,8 sekundy. Dzięki wentylowanym hamulcom tarczowym, co najmniej siedmiu poduszkom powietrznym oraz sztywnemu i odpornemu na zderzenia podwoziu, TOGG chce uzyskać pięć gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP. Systemy pomocy elektronicznej, takie jak asystent jazdy w korku mają również w tym pomóc. W pierwszym etapie SUV powinien osiągnąć poziom autonomii 2+, a TOGG chce w późniejszym terminie dojśćć do „poziomu 3 i więcej”. Łączność 5G, komunikacja między samochodami i bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania mają uczynić z Tureckiego samochodu model przyszłości.

Tureckie samochody elektryczne mają być konkurencyjne na arenie międzynarodowej i powinny zmienić cały przemysł motoryzacyjny w kraju. Są uważane za sztandarowy projekt technologiczny. Modele nie są opracowywane przez sektor publiczny, ale wyłącznie przez sektor prywatny. Budowane będą w mieście Gebze, w którym znajduje się również turecka dolina IT. W celu powstania i budowy modelu pięć firm (Anadolu Group, BMC, Kıraça Holding, Turkcell i Zorlu Holding) połączyło się w spółkę joint venture o nazwie Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (TOGG). Były niemiecki menedżer Boscha działa jako dyrektor zarządzający. BMC jest wiodącym producentem pojazdów użytkowych w Turcji, Zarlu Holding jest jedną z największych grup przemysłowych i finansowych w Turcji, Turkcell jest największym operatorem komórkowym w Turcji, Kıraça Holding jest również zaangażowany w budowę pojazdów użytkowych, a Grupa Anadolu jest w sektorze motoryzacyjnym z Isuzu, Kia i Honda w sieci. Firmy planują zainwestować około 3 miliardy dolarów w rozwój.

W 2015 r. Turcja osiągnęła porozumienie z NEVS, nowym właścicielem Saaba, w sprawie budowy samochodu zbudowanego na a bazie Saaba 9-3. Wszystko wygląda na to, że teraz to ten model stał się bazą dla nowego, elektrycznego samochodu. Co najmniej 85 procent komponentów ma pochodzić od dostawców tureckich. Planowanych jest w sumie pięć wariantów modeli elektrycznych: po SUV-ie i sedanie pojawi się kombi, kombi i kabriolet.

CZYTAJ TAKŻE: Wnioski po testach Dekry: elektryki tak samo bezpieczne jak auta z silnikiem spalinowym

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Samochody będą dwa razy droższe

Normy emisji spalin spowodowały, że wiele modeli aut znikło z europejskiej oferty. To nie ...

Serwis marzeń – w Lexusie gościnność to za mało

Co nas łączy z Japonią i Japończykami? To bez wątpienia gościnność, którą wszyscy mamy ...

Premiery 2019 | Aston Martin: Przede wszystkim crossover

Aston Martin pozostaje w Polsce w cieniu Ferrari, a niedawno na naszym rynku doszedł ...

Mocno kurczy się unijny rynek aut

Unijny rynek samochodów osobowych skurczył się w lutym o 7,4 proc. do 957 tys. ...

Spada światowa sprzedaż samochodów elektrycznych

Elektryczne auta mają oszczędzać klimat i stać się przyszłością motoryzacji. Jednak póki co ogólnoświatowa ...

Skoda wyprodukowała 2 miliony SUV-ów

Dwumilionowy SUV zjechał z linii produkcyjnej w głównym zakładzie marki w Mladá Boleslav. Ten ...