Wybieramy siedem najlepszych modeli na 70. lecie marki Land Rover.

Mało która marka zmieniała tak często właścicieli, jak Land Rover. Na początku, w 1948 roku należała do Rovera, który w 1966 roku przekształcił się w British Leyland. Dwanaście lat później wykształciła się odrębna grupa Jaguar-Rover-Triumph. W 1994 firmę przejęło BMW. Zanim w marcu 2008 roku firma trafiła w ręce Tata Motors należała jeszcze do Forda. Mimo to Land Roverowi udało się coś unikatowego na skalę rynku motoryzacyjnego. Praktycznie każdy model, który był czy jest produkowany, stał się kultowym bądź też rynkowym przebojem. Wybieramy siedem najlepszych.

1
Land Rover Series

Dobry pomysł jest prosty. Tak najkrócej można by odpowiedzieć na pytanie o sukces Land Rovera.

Historia Land Rovera zaczęła się w 1948 roku od modelu Series I. Pomysł samochodu oparty był na koncepcji Jeepa Willisa z tą różnicą, że Series I miał być skrzyżowaniem lekkiego samochodu terenowego z ciągnikiem rolniczym. Coś na kształt Unimoga skonstruowanego w podobnym okresie w Niemczech. Pierwszy prototyp z zamontowaną kierownicą jak w traktorach, po środku kabiny osadzony był na ramie Jeepa. W okresie powojennym stal była ściśle racjonowana więc nadwozie wykonano z aluminium. Niemal wszystkie początkowe modele miały zielony kolor nadwozia, a to dlatego, że farba pochodziła z nadwyżek dla wojska. W modelu seryjnym zrezygnowano z podzespołów Jeepa i umieszczonej centralnie pozycji kierowcy. Series I produkowany był przez 10 lat (1948-1958).

Popularność Land Rovera przyszła wraz z serią II i IIA (1958-1971). 70 procent produkcji sprzedawało się za granicę. Terenówki zaczęto używać przy organizowaniu ekspedycji czy kręceniu filmów przyrodniczych. Model był liderem segmentu 4x4 w wielu zakątkach świata jak w Afryce, na Bliskim Wschodzie czy w Australii. Trzecia, najpopularniejsza seria (440 tys. sprzedanych egzemplarzy) pojawiła się w 1971 roku i produkowana była do 1985 roku. Łącznie, wszystkich trzech generacji wyprodukowano milion sztuk.

2
Land Rover Defender

Jest niezawodny i poradzi sobie wszędzie. Przez lata Defender wyrobił sobie taką opinię. Stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów na świecie.

Produkowany w latach 1983 – 2016 Defender doczekał się trzech generacji. Samochód niemal przez cały okres produkowano w niezmienionej formie. Oferowany był z trzema rozstawami osi podawanymi w calach - 90, 110 i 130, które służyły przy okazji jako oznaczenie modelu. Defendery chętnie używane były w różnego rodzaju służbach jak i w wojsku, leśnictwie czy przez straż graniczną.

3
Range Rover

Synonim luksusu w każdej sytuacji. Idealnie nadaje się na wiejską drogę, ale można nim podjechać w garniturze pod operę. Przez wielu uznawany za najbardziej komfortowy SUV na świecie.

Prekursor klasy SUV wprowadzony na rynek latem 1970 roku. Co ciekawe pierwsze prototypy Range Rovera nosiły nazwę Velar, co oznacza Land Rover z silnikiem V8 - Vee Eight LAnd Rover. Aż do roku 1981 oferowany był wyłącznie z nadwoziem trzydrzwiowym. Ta wersja utrzymana była w ofercie do 1996 roku pod nazwą Range Rover Clasic. Pięciodrzwiowa wersja stała się modelem celującym w luksus i komfort przy zachowaniu znakomitych własności terenowych.

Trzecia generacja (2002-2012) otrzymała samonośną karoserię i pneumatyczne, niezależne zawieszenie wszystkich kół. W ofercie pojawiła się wersja V8 Supercharged o mocy 510 KM. Czwarty, obecny model jest na rynku od 2012 roku. Aktualny Range Rover ma dla obniżenia masy własnej karoserię zbudowaną z aluminium. Dzięki temu i kilku innym zabiegom auto jest lżejsze od poprzednika o 420 kg.

4
Range Rover Evoque

Pierwszy Range, na którego było stać również tych mniej zamożnych. Pierwszy Range z przednim napędem. Pierwszy Range oferowany oficjalnie jako kabriolet.

Na rynku pojawił się w 2011 roku. Poza wersją 5-drzwiową i wspomnianym kabrioletem oferowany jest również model z 3-drzwiowym nadwoziem. Evoque dzięki odważnemu designowi, który niewiele różni się od wersji koncepcyjnej zyskał przychylność nie tylko kupujących, ale i otrzymał wiele nagród m.in. World Design Car of the Year 2012.

5
Range Rover Velar

Dowód na to, że duże też może być piękne.

Velar pozycjonowany jest pomiędzy modelem Evoque a Range Rover Sport. Zaprezentowany w 2017 roku model zbudowany jest na wspólnej platformie z Jaguarem F-Pace. Nazwa modelu zainspirowana jest oznaczeniem pierwszego prototypu Range Rovera z 1960 roku.

6
Range Rover Sport SVR

Moc zawsze zasługuje na wyróżnienie.

Najmocniejszy i najbardziej sportowy model marki. Sport SVR napędzany jest 5 litrowym silnikiem V8 o mocy 557 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 280 km/h.  Auto pobiło rekord dla samochodów SUV na torze Nurburgring. Jeśli chcesz Range Rovera na sportowo to wyłącznie tego.

7
Range Rover SV Coupe

Dla wybranych. Ekskluzywność i wyrafinowanie zyskało zupełnie nowy wymiar.

Powstanie tylko 999 sztuk. Wielu okrzyknęło go najładniejszym samochodem na tegorocznym salonie w Genewie. Zdecydowanie najbardziej luksusowy Range Rover. 23 calowe felgi, do wyboru ponad sto kolorów nadwozia w tym lakier Liquesence o strukturze ciekłego metalu. Cena zdecydowanie ponad milion złotych.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Toyota zainwestuje kolejne miliardy w Polsce

Polska fabryka Toyoty w Wałbrzychu podwoi produkcję elektrycznych napędów do hybryd. W 2021 roku ...

Koenigsegg Jesko Absolut: Pretendent do tytułu najszybszego auta na świecie

Już w 2019 roku Koenigsegg zapowiedział, że jego nowy model Jesko będzie w stanie ...

Test | Lexus UX 250h: Debiut z przytupem

Oficjalnie na polskich drogach pojawił się w połowie zeszłego roku. To pierwszy kompaktowy model ...

Rozgrzebany fragment autostrady A1 pod Częstochową

GDDKiA wkracza do gry na budowie autostrady A1

Firmy budujące autostradę A1 pod Częstochową będą dostawać zapłatę bezpośrednio od GDDKiA, z pominięciem ...

Do Polski jadą stare diesle

Mocno rośnie import używanych samochodów. Co gorsza, są one bardzo stare i mają pod ...

W przyszłym roku rekordowe kary za jazdę bez OC

Według Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) aż w 40 procentach przypadków brak obowiązkowego OC spowodowane ...