Volvo przedstawia kompaktowego, w pełni elektrycznego SUV-a XC40. Dodatkowe oznaczenie nowego modelu brzmi – „Recharge“ czyli „naładuj”. Auto trafi na rynek w 2020 roku. Niestety, na razie nie będzie oferowane w Polsce.

Volvo XC40 Recharge.

Do tej pory 250 KM stanowiło górną granicę mocy dla modelu XC40. Po pojawieniu się elektrycznego modelu moc wzrośnie do 408 KM. W ciągu najbliższych pięciu lat Szwedzi co rok wprowadzą na rynek elektryczny model. Wszystkie będą miały dodatkową nazwę „Recharge“.

XC40 będzie oferowany również jako model częściowo zelektryfikowany – 1,5 litrowy silnik benzynowy zostanie połączony z jednostką elektryczną. Tu energię magazynuje akumulator litowo-jonowy o pojemności 9,7 kWh. Trzycylindrowy silnik spalinowy ma moc 180 KM, elektryczny – 82 KM. Kompaktowy SUV w wersji plug-in hybrid powinien przejechać na prądzie około 50 kilometrów. Volvo chce w 2025 roku zarabiać w połowie z aut elektrycznych, druga część przychodów ma być generowana z modeli hybrydowych.

Aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i integralność akumulatora w razie zderzenia, Volvo opracowało nową strukturę bezpieczeństwa dla całkowicie elektrycznego Volvo XC40. Akumulator jest chroniony przez klatkę bezpieczeństwa wykonaną z wytłaczanej aluminiowej ramy osadzonej pośrodku konstrukcji nadwozia. Tworzy to strefę zgniotu wokół akumulatora. Jednocześnie Volvo wzmocniło również strukturę nadwozia pojazdu. Elektryczny układ napędowy został zintegrowany ze strukturą nadwozia, aby lepiej kierować siły związane z wypadkiem z dala od kabiny.

Platforma CMA (Compact Modular Architecture) obsługuje nie tylko elektrycznego Polestara 2 i elektryczne XC40, ale także XC40 z konwencjonalnymi napędami. Ponadto używana jest też przy produkcji chińskich modeli Lynk & Co 01, 02 i 03 oraz w SUV-ie Geely F11.

ZOBACZ TAKŻE: Volvo XC90: Dwie nowe wersje hybrydowe

XC40 jako model BEV (Battery Electric Vehicle) otrzymuje układ napędowy Polestar, który osiąga moc 300 kW (408 KM) i 600 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie do 100 km/h potrwa około pięć sekund. Silniki elektryczne są dwa, po jednym na oś. Polestar ma zasięg WLTP 500 kilometrów i kosztuje na rynku niemieckim od 39 900 euro. Szacuje się, że elektryczne XC40 powinien kosztować podobnie, czyli nieco mniej niż 40 000 euro. Póki co elektryczny SUV, podobnie jak Polestar, nie będzie oferowany na polskim rynku.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Kto będzie nowym szefem Renault? Lista trzech kandydatów

Pełniąca obowiązki dyrektora generalnego Renaulta Clotilde Delbos, zgłosiła się do objęcia tego stanowiska na ...

Sens życia i inne poważne kwestie, o których możesz porozmawiać ze swoim samochodem

Samochody coraz więcej rzeczy chcą robić same. Rozzuchwalają się tak bardzo, że próbują też ...

Polska premiera kasków Vozz Helmets

Kaski Vozz różnią się od tych klasycznych, przede wszystkim innowacyjnym systemem zdejmowania i zakładania ...

Moment tuż przed eksplozją Tesli

Tesla spłonęła na parkingu w Szanghaju

Tesla bada wideo na którym widać, jak Model S zaczyna się palić i eksploduje ...

Chevrolet Silverado z klocków Lego

Wyścig na klocki. Chevy w pogoni za Bugatti

Hej, Bugatti, nie jesteś jedyny – wydają się mówić z dumą przedstawiciela Chevroleta. Zbudowali ...

Unia chce za szybko nacisnąć na hamulec

Unia Europejska wszelkimi sposobami stara się ograniczyć liczbę wypadków na drogach. Jednym z pomysłów ...