Porsche to więcej niż firma, która produkuje samochody. To także biuro konstrukcyjne, które pracuje na zlecenie innych marek, tworząc samochody, silniki i realizując inne pomysły. Oto wycinek z ich portfolio.

Firma, która dziś działa pod nazwą „Porsche Engineering Group” i mieści się w centrum rozwojowym w Weissach, wywodzi się z najstarszego członu dzisiejszego Porsche AG. 25 kwietnia 1931 r. w Stuttgarcie Ferdinand Porsche założył biuro konstrukcyjne  pod nazwą „Dr. Ing. H.c. F. Porsche spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, budowa i doradztwo w zakresie budowy silników i pojazdów „.

Ferdinand Porsche.

Już na początku lat 30. ubiegłego stulecia Ferdinand Porsche stał się wziętym konstruktorem i inżynierem. Już wtedy opracowywał napęd hybrydowy, układ hamulcowy na cztery koła czy napęd 4×4. Jako dyrektor techniczny w firmie Daimler, Ferdinand Porsche odpowiadał za pierwszego Mercedesa z ośmiocylindrowym silnikiem i serię wyścigowych modeli doładowanych kompresorem oznaczonych skrótami „S” (sport), „SS” (super, sport) i „SSK” (super, sport, krótki). W styczniu 1929 r. opuścił firmę Daimler-Benz. Krótko pracował w austriackim Steyerze. Powrócił do Stuttgartu pod koniec 1930 roku i założył własne biuro projektowe przy Kronenstraße 24.

Mercedes SSK.

Już w pierwszym roku Porsche opracowało sedana klasy średniej napędzanego sześciocylindrowy silnikiem dla producenta samochodów Wanderer oraz nową, rzędową jednostkę ośmiocylindrową. Kolejnym projektem był przeznaczony dla ciężarówek chłodzony powietrzem pięciocylindrowy silnik gwiazdowy skonstruowany na zlecenie firmy Zittauer Phänomen. Biuro przygotowało również mały samochód dla marki Zündapp, a w 1931 roku złożyło wniosek o patent na zawieszenie z drążkiem skrętnym.

16 cylindrowy silnik Auto Union.

Wiosną 1933 r. Ferdinand Porsche otrzymał zamówienie od marki Auto Union na opracowanie 16-cylindrowego silnika i samochodu wyścigowego o masie własnej 750 kg. Z kierowcami takimi, jak Bernd Rosemeyer, Hans Stuck czy Tazio Nuvolari, samochód wyścigowy Auto Union, nad którym prace rozwojowe trwały nieprzerwanie od 1934 do 1939 roku, stał się jedną z najbardziej udanych maszyn okresu przedwojennego. W latach 1937 – 1939 Porsche budował także silniki dla Mercedesa, które były montowane w bolidach przeznaczonych do bicia rekordów prędkości.

Resztę prac i projektów Porsche zrobionych na zamówienie innych marek możecie zobaczyć poniżej.

1
Scania

Od 2010 roku Porsche kooperuje ze Scanią i pomaga przy projektowaniu nowych generacji kabin dla ciężarówek.

2
Terex

Ciężki kaliber. Porsche projektuje kabiny do dźwigów samochodowych firmy Terex.

3
Zündapp

Dla firmy Zündapp GmbH biuro projektowe Porsche opracowało mały samochód o oznaczeniu 12.

4
Wanderer

Na zlecenie producenta samochodów Wanderer Porsche skonstruował w latach 1931-1933 model o nazwie Type 7.

5
NSU 32

W 1933 Porsche zbudowało prototyp małego samochodu dla NSU. Typ 32 powstał w biurze projektowym Porsche w Stuttgarcie przy ulicy Kronenstraße 24.

6
Mercedes T80

Rekordowy Mercedes T80, powstał w latach 1937 - 1939. W tym czasie Porsche konstruował silniki dla Mercedesa.

7
Volkswagen Kaffer

Volkswagen Kafer - chyba najbardziej, obok modelu 911, znana konstrukcja Porsche.

8
Cisitalia

Na zlecenie włoskiego przemysłowca Piero Dusio biuro projektowe Porsche opracowało w latach 1947-1949 samochód wyścigowy Grand Prix Type 360 Cisitalia.

9
Porsche 924

Mało kto wie, że Porsche 924, produkowane w latach 1975-1985, było wynikiem niezrealizowanego kontraktu zbudowania sportowego modelu dla Volkswagena.

10
Silnik samolotu PFM 3200

W 1981 roku Porsche wzbiło się w powietrze: chłodzony powietrzem sześciocylindrowy silnik samolotu PFM 3200.

11
Linde

Porsche jest odpowiedzialne za ergonomiczny design wózków widłowych Linde. Na zdjęciu model z 1981 roku.

12
Airbus A310

We współpracy z firmą "Airbus Industrie" inżynierowie Weissach pracowali w latach 1981-1984 nad projektowaniem ergonomicznego układu kokpitu dla samolotów pasażerskich.

13
Audi RS2

W ramach współpracy Audi i Porsche opracowany został w 1993 roku Audi RS2 Avant.

14
Opel Zafira

W biurach projektowych Porsche w Weissach opracowano kompaktowego vana Opel Zafira, który miał premierę w 1999 roku.

15
Mercedes 500E

Mercedes-Benz 500 E został opracowany przez firmę Porsche i był nawet produkowany w fabryce Porsche w Zuffenhausen w latach 1990-1995.

16
Harley-Davidson V-Rod

Silnik V2 w Harleyu-Davidsonie V-Rod o mocy 115 KM i pojemności 1131 cm3 to dzieło inżynierów z Porsche.

17
F1 Footwork-Arrows

3,5-litrowy, dwunastocylindrowy silnik do bolidu F1 został opracowany przez Porsche dla zespołu wyścigowego Footwork Arrows w sezonie 1991 Formuły 1.

18
C88

W 1995 roku Porsche zajęło się opracowaniem samochodu rodzinnego C 88 na chiński rynek. Koncept nigdy nie wszedł do produkcji.

19
Lada Samara

W 1984 roku na zlecenie rosyjskiego producenta samochodów AvtoVAZ Porsche opracowało model Łada Samara.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Fiat zainwestuje w elektryfikacje 800 mln euro

Fiat dostał promesę od Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na wsparcie produkcji pojazdów elektrycznych i ...

Ford Mustang Mach-E: Muszę zmienić zdanie

To pierwsze zbudowane od podstaw auto elektryczne Forda. Ma wyjątkową nazwę i ma stać ...

Dacia zdominuje rynek pojazdów elektrycznych?

Rumuńska marka Dacia należąca do grupy Renault planuje wprowadzić do Europy małego, elektrycznego crossovera. ...

Sklepy zamiast warsztatów. Norauto zostanie przejęte przez Media Expert

Spółka Terg S.A. będąca właścicielem sieci Media Expert, przejmuje serwisy i sklepy Norauto. Jak ...

Po drogach z gumy pojedziemy ciszej

Gumowy asfalt to wcale nie fikcja – jest stosowany za granicą. A o wprowadzenie ...

Kolejne zmiany w projekcie ustawy o Strefach Czystego Transportu

Prace nad nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych nie zwalniają tempa. Po konsultacjach ...