Co Porsche zbudowało dla innych. Opel Zafira, Łada Samara i nie tylko

Porsche to więcej niż firma, która produkuje samochody. To także biuro konstrukcyjne, które pracuje na zlecenie innych marek, tworząc samochody, silniki i realizując inne pomysły. Oto wycinek z ich portfolio.

Publikacja: 23.12.2018 18:47

Co Porsche zbudowało dla innych. Opel Zafira, Łada Samara i nie tylko

Foto: moto.rp.pl

Firma, która dziś działa pod nazwą „Porsche Engineering Group” i mieści się w centrum rozwojowym w Weissach, wywodzi się z najstarszego członu dzisiejszego Porsche AG. 25 kwietnia 1931 r. w Stuttgarcie Ferdinand Porsche założył biuro konstrukcyjne  pod nazwą „Dr. Ing. H.c. F. Porsche spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, budowa i doradztwo w zakresie budowy silników i pojazdów „.

""

Ferdinand Porsche.

Foto: moto.rp.pl

Już na początku lat 30. ubiegłego stulecia Ferdinand Porsche stał się wziętym konstruktorem i inżynierem. Już wtedy opracowywał napęd hybrydowy, układ hamulcowy na cztery koła czy napęd 4×4. Jako dyrektor techniczny w firmie Daimler, Ferdinand Porsche odpowiadał za pierwszego Mercedesa z ośmiocylindrowym silnikiem i serię wyścigowych modeli doładowanych kompresorem oznaczonych skrótami „S” (sport), „SS” (super, sport) i „SSK” (super, sport, krótki). W styczniu 1929 r. opuścił firmę Daimler-Benz. Krótko pracował w austriackim Steyerze. Powrócił do Stuttgartu pod koniec 1930 roku i założył własne biuro projektowe przy Kronenstraße 24.

""

Mercedes SSK.

Foto: moto.rp.pl

Już w pierwszym roku Porsche opracowało sedana klasy średniej napędzanego sześciocylindrowy silnikiem dla producenta samochodów Wanderer oraz nową, rzędową jednostkę ośmiocylindrową. Kolejnym projektem był przeznaczony dla ciężarówek chłodzony powietrzem pięciocylindrowy silnik gwiazdowy skonstruowany na zlecenie firmy Zittauer Phänomen. Biuro przygotowało również mały samochód dla marki Zündapp, a w 1931 roku złożyło wniosek o patent na zawieszenie z drążkiem skrętnym.

""

16 cylindrowy silnik Auto Union.

Foto: moto.rp.pl

Wiosną 1933 r. Ferdinand Porsche otrzymał zamówienie od marki Auto Union na opracowanie 16-cylindrowego silnika i samochodu wyścigowego o masie własnej 750 kg. Z kierowcami takimi, jak Bernd Rosemeyer, Hans Stuck czy Tazio Nuvolari, samochód wyścigowy Auto Union, nad którym prace rozwojowe trwały nieprzerwanie od 1934 do 1939 roku, stał się jedną z najbardziej udanych maszyn okresu przedwojennego. W latach 1937 – 1939 Porsche budował także silniki dla Mercedesa, które były montowane w bolidach przeznaczonych do bicia rekordów prędkości.

Resztę prac i projektów Porsche zrobionych na zamówienie innych marek możecie zobaczyć poniżej.

Firma, która dziś działa pod nazwą „Porsche Engineering Group” i mieści się w centrum rozwojowym w Weissach, wywodzi się z najstarszego członu dzisiejszego Porsche AG. 25 kwietnia 1931 r. w Stuttgarcie Ferdinand Porsche założył biuro konstrukcyjne  pod nazwą „Dr. Ing. H.c. F. Porsche spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, budowa i doradztwo w zakresie budowy silników i pojazdów „.

Już na początku lat 30. ubiegłego stulecia Ferdinand Porsche stał się wziętym konstruktorem i inżynierem. Już wtedy opracowywał napęd hybrydowy, układ hamulcowy na cztery koła czy napęd 4×4. Jako dyrektor techniczny w firmie Daimler, Ferdinand Porsche odpowiadał za pierwszego Mercedesa z ośmiocylindrowym silnikiem i serię wyścigowych modeli doładowanych kompresorem oznaczonych skrótami „S” (sport), „SS” (super, sport) i „SSK” (super, sport, krótki). W styczniu 1929 r. opuścił firmę Daimler-Benz. Krótko pracował w austriackim Steyerze. Powrócił do Stuttgartu pod koniec 1930 roku i założył własne biuro projektowe przy Kronenstraße 24.

Parking
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Materiał Promocyjny
Ukryj auto, odzyskaj spokój i przestrzeń
Parking
Międzynarodowy dzień dbania o samochód
Parking
Opel Roks-e: Tylko do miasta
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Parking
Nowa Kia Sportage zaprojektowana specjalnie dla Europy