Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Napęd rakietowy ominął motoryzację, ale to wcale nie znaczy, że nie było prób połączenia auta z potężną jednostką napędową. Już w 1927 roku rozpoczęły się pierwsze testy samochodów z silnikami rakietowymi. Opel miał w tym znaczny wkład. 90 lat temu, jadąc po torze AVUS w Berlinie w 1928 roku Fritz von Opel pobił rekord prędkości modelem RAK2.

Historia rakietowych modeli Opla rozpoczęła się w 1927 roku. Fritz von Opel, wnuk założyciela Adama Opla poznał się z pisarzem i astronomem Maxem Valierem, który uchodzi za jednego z pionierów techniki rakietowej. Valier zginął podczas próby silnika konstruowanego dla firmy Shell. Jest pierwszą zapisaną w historii ofiarą śmiertelną spowodowaną użyciem silnika rakietowego.

Tak prezentował się pierwszy z kilku pojazdów rakietowcy Fritza von Opel.

Do zespołu inżyniera i kierowcy wyścigowego Fritza von Opel dołączył obok Valiera inżynier pirotechniki Friedrich Wilhelm Sander. Produkował on w swojej firmie pistolety rakietowe do ratowania rozbitków. Już w 1928 roku powstał pierwszy prototyp samochodu napędzanego silnikiem rakietowym. Testy modelu RAK 1 rozpoczęły się 11 kwietnia 1928 roku. W pierwszych próbach prototyp rozpędził się do prędkości 125 km/h i osiągnął pierwszą setkę w osiem sekund. RAK 1 bazował na Oplu 4/12 PS, w którym było zabudowanych dwanaście rakiet na paliwo stałe i 40 kg ładunku wybuchowego. Po ogłoszeniu sukcesu prasie reakcja opinii publicznej przeszła najśmielsze oczekiwania. Rakietowi pionierzy postanawiają wrócić do testów i podwyższyć poprzeczkę prędkości.

ZOBACZ TAKŻE: Trzyletni Opel Astra IV hitem poleasingowego rynku

Na bazie Opla 10/40 PS powstaje model RAK 2. Ma 4,88 metra długości o dla poprawienia aerodynami zamontowane płaty na kształt skrzydeł do boku karoserii. Tym razem z tyłu auta zamontowano aż 24 rakiety, które rozwijają siłę ciągu sześciu ton. Przy czym sam samochód, pozbawiony silnika i skrzyni biegów miał masę własną 560 kg. Przez pedał zapłonu odpalane są elektrycznie kolejne rakiety.

RAK 2 pobił rekord prędkości. Rozpędził się do 238 km/h.

Do bicia rekordu wybrano tor AVUS w Berlinie. Dysponował dostatecznie długą prostą żeby udało się pobić rekord. Fritz von Opel zrobił z tego prawdziwy show. Zaproszono 3000 gości. Byli politycy, aktorzy, sportowcy. Radio, które w Niemczech powstało zaledwie pięć lat wcześniej transmitowało wydarzenie na żywo.

Fritz von Opel i jego RAK 2

RAK 2 został ustawiony na pozycji startowej. Rakiety zostały zainstalowane. Za kierownicą siada Fritz von Opel. Naciska pedał zapłonu i wyrywa do przodu. W jednym z zakrętów auto niemal odrywa się od nawierzchni, ale jakimś cudem kierowcy udaje się utrzymać na torze. Po trzech minutach przejazd się kończy. W kłębach białego dymu RAK 2 wraca na pole startowe. Jest rekord – 238 km/h! Von Opel otrzymuje przydomek „Rakietowy Fritz”, a Opel zostaje uznany za jedną z najbardziej zaawansowanych technicznie firm motoryzacyjnych.

Von Opel i Sander pracują dalej nad kolejnymi prototypami. RAK 3 jest rakietową drezyną, która 23 czerwca 1928 roku obok niewielkiego miasteczka Burgwedel (Dolna Saksonia) osiąga prędkość 256 km/h. Pada kolejny rekord prędkości. Tym razem dla pojazdów szynowych. W późniejszy czasie powstaje jeszcze motocykl o napędzie rakietowym.

Rak 3 w 1928 roku ustanowił kolejny rekord prędkości. Tym razem dla pojazdów szynowych – 256 km/h

Von Opla powstrzymał światowy kryzys gospodarczy. Zabrakło pieniędzy na dalsze próby i testy silników rakietowych. Firma skupiła się na rozwijaniu samochodów o tradycyjnym napędzie. Do programu RAK nigdy więcej nie powrócono.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ładowarek w Polsce ciągle za mało

W końcu 2018 r. liczba punktów ładowania aut elektrycznych wzrosła do 845. Infrastruktura się ...

Audi A8 50 TDI quattro: Ukryte piękno

Technologicznie perfekcyjne i świetnie jeżdżące – taki opis zawsze pasował do kolejnych generacji Audi ...

Daimler wycofuje markę Smart z USA i Kanady

Najpierw Daimler w 2017 r. zakończył w USA sprzedaż Smarta z napędem benzynowym. Teraz ...

Elektromobilność Niemców do 2030 roku pochłonie 75 miliardów euro

Za kilka dni zbiera się w Niemczech gabinet klimatyczny, który ma ustalić m.in. zmniejszenia ...

Elżbieta Bieńkowska, komisarz UE: Dieselgate wciąż truje polskie miasta

Wysłałam list do ministrów kilku krajów z apelem o wprowadzeniem obowiązku przywoływania samochodów objętych ...

Wadliwe pasy w małych autach grupy VW

Grupa Volkswagena ogłosi akcję przywoławczą dla 410 tys. samochodów — 219 tys. VW Polo ...