Post Image
Post Image
Post Image
Post Image

Jedną z atrakcji tegorocznego MotoClassic Wrocław 2018 będzie Pierwszy Międzynarodowy Zlot Alpine. Pojawią się tam dwa unikatowe modele rajdowe tej marki.

18 i 19 sierpnia w na zamku Topacz odbędzie się Pierwszy Międzynarodowy Zlot Alpine w Polsce. Nie tylko dla fanów tej marki to okazja do świętowania jej powrotu po ponad 20 latach rynkowej nieobecności. Swój udział zapowiedziało 10 załóg z Polski i z zagranicy. Gość specjalny, Jurgen Clauss, pokaże tam dwa unikatowe modele ze swojej kolekcji rajdowych egzemplarzy Alpine – Alpine Renault A110 1800 gr. IV, które starowało m.in. w rajdzie Maroka w 1974 roku oraz Alpine Renault A110 1300S, zwycięzcę Rajdu Czech w 1968 roku. Zobaczyć będzie można także modele A310 i A610.

mat.pras.

Firmę Alpine powstała w 1955 roku. Jej twórcą był jeden z francuskich dealerów Renault, Jean Rédélé z Dieppe, który – jako rajdowiec – zaczynał od przeróbek modelu 4 CV. Początkowo ograniczały się do wymiany skrzyń biegów na pięciobiegowe i nadwozi – żeby były lżejsze, zaczął stosować aluminium. Był pionierem innowacji – w latach 50. wspólnie wraz z braćmi Chappe zbudował Alpine 106, pierwszy samochód z karoserią z włókna szklanego, bazujący na płycie podłogowej i silniku modelu Renault 4 CV. Jego konstrukcje były tak udane, że w połowie lat 50. Rédélé wygrywał słynne wyścigi, m.in. Mille Miglia i Coupe des Alpes.

Jean Rédélé przy Alpine A610 / fot. archiwum

Na zainteresowanie klientów nie trzeba było długo czekać, dlatego Rédélé uruchomił małoseryjną produkcję swoich aut. Po kilku latach powstawało już ok. 100 sztuk rocznie, a po sukcesie modelu A110 w latach 70. doszła do ok. 500 egzemplarzy. W1973 r. niszowa firma została kupiona przez Renault i stała się oficjalnym producentem sportowych modeli tej marki. Alpine do 1995 r. wypuściła ponad 30 tys. pojazdów, zarówno rajdowych, jak i „cywilnych”.

CZYTAJ TAKŻE: Porsche podało nazwę pierwszego, elektrycznego modelu

O powrocie do Alpine zaczęło się mówić pod koniec pierwszej dekady tego wieku, jednak ostateczne decyzje nie zapadły. Dopiero w lutym 2016 r. w Monte Carlo, Carlos Ghosn, szef Grupy Renault zaprezentował model Alpine Vision, zapowiadając jednocześnie relaunch marki w 2017 r. Wersja produkcyjna samochodu, nosząca historyczną nazwę A110, została oficjalnie pokazana podczas 87 Salonu Samochodowego w Genewie w 2017 r. Jednocześnie Renault zaczął zbierać zapisy na inauguracyjną wersję Premiere Edition, dostępną w limitowanej liczbie 1955 egzemplarzy, upamiętniającej datę stworzenia firmy przez Jeana Rédélé.

Alpine A110 Pure i A110 Légende / fot. mat.pras.

Polska jest jednym z 13 krajów na świecie, w których dostępne jest nowe, sportowe coupé Alpine – wyłącznym dealerem marki jest Alpine Centre Katowice. Dotychczas złożono 20 zamówień: 14 na wersję A110 Première Edition i 6 na wersję seryjną, która ma być dostępna w pakietach wyposażenia Pure i Légende, zaprezentowanych w tym roku w Genewie. Te samochody także można będzie zobaczyć podczas zlotu na zamku Topacz. Oba modele, podobnie jak A110 Première Edition, mają tę samą aluminiową konstrukcję, silnik 1,8 l o mocy 252 KM umieszczony centralnie oraz przednie i tylne zawieszenie z podwójnymi wahaczami trójkątnymi. Ceny wersji Pure zaczynają się od 234 tys. zł, a Légende, ukłon w stronę pierwowzoru, jaki był model A110 Berlinette 1600S – od 256 tys. zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nowy podatek od paliw zwiększy popyt na LPG

Nowa opłata emisyjna wynosząca 10 groszy brutto za litr benzyny i oleju napędowego może ...

Bez kierowcy po parkingu

Volkswagen testuje na lotnisku w Hamburgu samoparkujące samochody. Już za kilka lat ludzkość pozbędzie ...

Citroen C5 Aircross: Z Chin do Europy

Citroen nowym modelem C5 Aircross chce stawić czoła VW Tiguanowi czy Nissanowi Qashqai. Kompaktowy ...

Audi A6: Niemiecka konkurencja kosztuje więcej

Nowe Audi A6 ma być bardziej komfortowe, oszczędniejsze i jeszcze bardziej technicznie dopracowane. Teraz ...

Elektryczne Audi Stocha już do kupienia

Podczas rywalizacji w skokach narciarskich Pucharu Świata oraz Turnieju Czterech Skoczni Audi reklamowało swój ...

Tytuł „Engine of the Year 2018” wygrywa…

3,9 litrowy silnik biturbo z Ferrari 488 GTB również w tym roku wygrał tytuł ...