To najlepszy czas na wymianę starego diesla. Jak podał serwis Automotive News Europe, powołując się na rzecznika WV, koncern właśnie rozważa rozszerzenie programu zachęt handlowych za złomowanie starych aut, który obejmuje obecnie 15 najbardziej zanieczyszczonych niemieckich miast, na całe Niemcy. Decyzja ma zapaść na początku przyszłego tygodnia. Objęcie dopłatami całego kraju ma jednak obowiązywać tylko przez pewien czas, którego jeszcze nie sprecyzowano. Nie będzie także dotyczyć wszystkich złomowanych volkswagenów, a jedynie aut z silnikami spełniającymi wyższe normy – Euro 4 i Euro 5. W każdym razie, wartość dopłat przy kupnie nowego samochodu osobowego będzie sięgać nawet 9 tys. euro. To niewiele mniej niż połowa tego, ile w Niemczech trzeba wydać na Golfa (19,3 tys. euro) lub jedna trzecia ceny Tiguana (27,8 tys. euro).
fot. AdobeStock
Dopłaty to pokłosie gigantycznej afery z fałszowaniem emisji tlenków azotu w silnikach diesla, która boleśnie uderzyła w niemiecki przemysł motoryzacyjny. Jej bezpośrednim efektem jest pogłębiający się spadek popytu na samochody z silnikami wysokoprężnymi, naciski władz UE na wprowadzenie jeszcze bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin oraz zakazy wjazdu dla starszych diesli do centrów niemieckich miast. Niemieccy producenci samochodów już zgodzili się wydać do 3 tys. euro na ulepszenie oprogramowania sterującego silnikiem, aby systemy oczyszczania spalin w starszych silnikach działały bardziej efektywnie. Ekolodzy uważają jednak, że jest to niewystarczające. Wprowadzenie bonusów na nowe auto za zezłomowanie starego diesla ma odmłodzić rynek i jednocześnie doprowadzić do ograniczenia liczby samochodów, które najbardziej zanieczyszczają środowisko.
CZYTAJ TAKŻE: Diesel leci w dół, ale jeszcze nie umiera
Niemcy od dłuższego czasu zmagają się z zanieczyszczeniem powietrza, które w 70 miastach przekroczyło już dopuszczalne normy a w 20 z nich – w bardzo wysokim stopniu. Ocenia się, że co roku ok. 6 tys. osób przedwcześnie umiera wskutek zbyt wysokiego poziomu tlenków azotu. Tymczasem przeszło połowa tych związków jest emitowana przez samochody, zwłaszcza z silnikami wysokoprężnymi.