Taksówkowa rewolucja w Tokio

Toyota ma nadzieję, że jej nowa taksówka, która jest stopniowo wprowadzana do korporacji w Tokio, stanie się nową ikoną stolicy Japonii.

Publikacja: 04.06.2018 00:01

Taksówkowa rewolucja w Tokio

Foto: fot. Toyota

Każdy, kto korzystał z taksówki w stolicy Japonii, będzie wspominał kurs jedną z kultowych limuzyn Comfort, które stanowią ponad 70 proc. floty taksówek w tym mieście. Samochody słynące z automatycznie otwierających się drzwi (po zapłaceniu za jazdę) są produkowane od 22 lat, dlatego w październiku 2017 Toyota wprowadziła nowy model – JPN taxi- z hybrydowym silnikiem na płynny gaz LPG. Samochód jest wprowadzany na rynek stopniowo, ale już 10 proc. tokijskich taksówkarzy przestawiło się na ten model. Do olimpiady w lipcu 2020 mają stanowić ponad jedną trzecią floty taksówek w Tokio.

""

fot. Toyota

Foto: moto.rp.pl

– Najważniejszym powodem wybrania koncepcji uniwersalnego samochodu jest fakt, że Japonia bardzo szybko się starzeje, w tempie, jakiego nie widzimy w innych krajach świata – mówi Hiroshi Kayukawa, główny inżynier Toyoty. – W naszych miastach jest coraz mniej barier, są one przyjazne dla osób starszych, dlatego uważamy, że także transport publiczny powinien podążać w tym kierunku. To podstawa naszej koncepcji.

""

fot. Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Tylne siedzenie w JPN taxi można przesunąć, a w ciągu kilku sekund zainstalować podjazd ukryty pod siedzeniem, aby umożliwić wprowadzenie do samochodu klienta na wózku. Na podłodze są też żółte pasy i światło dla gorzej widzących.

– Jesteśmy pewni, że po olimpiadzie w Tokio wzrośnie liczba turystów. Liczymy, że nasz pojazd stanie się dla nich ikoną naszego kraju — dodał Kayukawa. Dlatego też wiele uwagi poświecono na wybór lakieru, ostatecznie Toyota zdecydowała się An Koiai, głębokie indygo. — Czasem mówi się o nim „japoński błękit” — stwierdził Kayukawa. Ma nadzieję, że nowy model taksówki Toyoty będzie tak samo kojarzony z Tokio, jak czarne auta z Londynem czy żółte z Nowym Jorkiem. – Szczęśliwym trafem okazało się, że będzie to również kolor olimpijskiego symbolu Tokio 2020. Mamy nadzieję, że ciemne indygo stanie się kolorem Japonii — powiedział główny inżynier Toyoty.

""

fot. Tomohiro Ohsumi/Bloomberg

Foto: moto.rp.pl

Co ciekawe, za kierownicami tokijskich taksówek jest coraz więcej cudzoziemców. Jedna z największych sieci taksówkowej w mieście, Hinomaru zatrudniła niedawno 22 zagranicznych kierowców, mając na uwadze potencjalny wzrost zainteresowania tą formą transportu choćby z powodu przyszłorocznych mistrzostw świata w rugby i rok późniejszej olimpiady. Ponieważ średni wiek taksówkarzy w Tokio to prawie 60 lat, a młodych kandydatów brakuje, Hinomaru zaczęła w ubiegłym roku zatrudniać cudzoziemców.

""

fot. Toyota

Foto: moto.rp.pl

Jednym z nich jest Austriak Wolfgang Löger, mieszkający w Japonii ponad 30 lat, do niedawna instruktor jazdy na nartach na prowincji. Po przeprowadzce do Tokio w 2017 r. musiał znaleźć nową pracę i trafił za kółko. — Zobaczyłem ogłoszenie, więc pomyślałem „może spróbuję”, bo lubi prowadzić samochód i spotykać ludzi — tłumaczy Löger.

""

fot. Toyota

Foto: moto.rp.pl

Ma żonę Japonkę, mówi płynnie po japońsku, ale przyznaje, że budzi wśród klientów sensację. – Oczywiście najczęściej mówią, że pierwszy raz jadą z cudzoziemcem. To dobry początek do rozmowy, więc zwykle pytają, skąd pochodzę, jak długo mam prawo jazdy i tym podobne rzeczy – dodał. Hinomaru ma nadzieję, że dzięki takim taksówkarzom jak Löger, który zna kilka języków, goście będą czuć się swobodniej w jednym z najbardziej jednolitych społeczeństw wśród krajów rozwiniętych.

Każdy, kto korzystał z taksówki w stolicy Japonii, będzie wspominał kurs jedną z kultowych limuzyn Comfort, które stanowią ponad 70 proc. floty taksówek w tym mieście. Samochody słynące z automatycznie otwierających się drzwi (po zapłaceniu za jazdę) są produkowane od 22 lat, dlatego w październiku 2017 Toyota wprowadziła nowy model – JPN taxi- z hybrydowym silnikiem na płynny gaz LPG. Samochód jest wprowadzany na rynek stopniowo, ale już 10 proc. tokijskich taksówkarzy przestawiło się na ten model. Do olimpiady w lipcu 2020 mają stanowić ponad jedną trzecią floty taksówek w Tokio.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego