Każdy, kto korzystał z taksówki w stolicy Japonii, będzie wspominał kurs jedną z kultowych limuzyn Comfort, które stanowią ponad 70 proc. floty taksówek w tym mieście. Samochody słynące z automatycznie otwierających się drzwi (po zapłaceniu za jazdę) są produkowane od 22 lat, dlatego w październiku 2017 Toyota wprowadziła nowy model – JPN taxi- z hybrydowym silnikiem na płynny gaz LPG. Samochód jest wprowadzany na rynek stopniowo, ale już 10 proc. tokijskich taksówkarzy przestawiło się na ten model. Do olimpiady w lipcu 2020 mają stanowić ponad jedną trzecią floty taksówek w Tokio.
fot. Toyota
– Najważniejszym powodem wybrania koncepcji uniwersalnego samochodu jest fakt, że Japonia bardzo szybko się starzeje, w tempie, jakiego nie widzimy w innych krajach świata – mówi Hiroshi Kayukawa, główny inżynier Toyoty. – W naszych miastach jest coraz mniej barier, są one przyjazne dla osób starszych, dlatego uważamy, że także transport publiczny powinien podążać w tym kierunku. To podstawa naszej koncepcji.
fot. Bloomberg
Tylne siedzenie w JPN taxi można przesunąć, a w ciągu kilku sekund zainstalować podjazd ukryty pod siedzeniem, aby umożliwić wprowadzenie do samochodu klienta na wózku. Na podłodze są też żółte pasy i światło dla gorzej widzących.