Chiny również nie chcą Tesli. Spadek sprzedaży giganta na całym świecie

W 2025 roku Tesla odnotowuje znaczne spadki sprzedaży na najważniejszych rynkach, przy czym szczególnie firma Elona Muska dotknięta zostanie w Chinach, Europie i Australii.

Publikacja: 08.03.2025 07:31

Tesla na całym świecie odnotowuje znaczne spadki sprzedaży

Tesla na całym świecie odnotowuje znaczne spadki sprzedaży

Foto: mat. prasowe

Właśnie te rynki dotychczas odgrywały kluczową rolę w globalnym rozwoju amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych. Chiny, najważniejszy na świecie rynek elektryków stanowią obecnie największe wyzwanie dla Tesli. Według wstępnych danych China Passenger Car Association (CPCA), Tesla wyprodukowała i sprzedała w lutym 2025 r. tylko 30 688 aut - to spadek o 49,16 proc. w porównaniu z 60 365 samochodami w lutym poprzedniego roku. Ten drastyczny spadek wskazuje na wyraźną utratę udziałów rynkowych przez Teslę, pogłębioną przez silną konkurencję ze strony krajowych, chińskich graczy, takich jak BYD, Nio i Xpeng, którzy stają się coraz bardziej popularni i dominują na rodzimym rynku.

Czytaj więcej

“Przepraszam, kupiłem Teslę, zanim Elon oszalał". Naklejki, które w USA robią furorę
Tesla Model 3

Tesla Model 3

Foto: mat. prasowe

Oczywiście modernizacja Modelu Y może pomóc w spowolnieniu spadku sprzedaży. Według doniesień medialnych z Chin, na zmodernizowany model Juniper złożono już 200 000 zamówień. Jednak Chiny to nie jedyny problem Elona Muska. Spadek sprzedaży jest również widoczny w Europie. Tu sprzedaż Tesli spadła o 43,5 proc. w ujęciu rok do roku w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. Australia również odnotowuje znaczące spadki. Tesla odnotowała spadek aż o 71,9 proc. w lutym 2025 r., dostarczając jedynie 1592 auta, w porównaniu z 5665 samochodami w lutym 2024 r. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy spadek wyniósł 65,5 proc., dostarczając łącznie jedynie 2331 egzemplarze, w porównaniu z 6772 w roku poprzednim. Spadkiem zainteresowania szczególnie dotknięty jest Model 3, którego sprzedaż spadła o 81,4 proc., oraz Model Y, którego sprzedaż spadła o 55,4 proc. Przy czym przy Modelu Y część spadku zaiteresowania można wytłumaczyć zmianą modelową.

Elon Musk swoim zachowaniem i wystąpieniami popsuł wizerunek Tesli

Jednak przyczyny tego globalnego kryzysu sprzedaży Tesli są wielorakie. Kluczowymi czynnikami są tu rosnąca konkurencja ze strony lokalnych i uznanych producentów, coraz większa różnorodność modeli wśród konkurentów, spadek atrakcyjności marki i kontrowersyjne wystąpienia publiczne prezesa Elona Muska i związany z tym olbrzymi spadek wizerunku i atrakcyjności marki.

Właśnie te rynki dotychczas odgrywały kluczową rolę w globalnym rozwoju amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych. Chiny, najważniejszy na świecie rynek elektryków stanowią obecnie największe wyzwanie dla Tesli. Według wstępnych danych China Passenger Car Association (CPCA), Tesla wyprodukowała i sprzedała w lutym 2025 r. tylko 30 688 aut - to spadek o 49,16 proc. w porównaniu z 60 365 samochodami w lutym poprzedniego roku. Ten drastyczny spadek wskazuje na wyraźną utratę udziałów rynkowych przez Teslę, pogłębioną przez silną konkurencję ze strony krajowych, chińskich graczy, takich jak BYD, Nio i Xpeng, którzy stają się coraz bardziej popularni i dominują na rodzimym rynku.

Na prąd
ADAC wybrało najlepsze używane auta elektryczne do 85 tys. zł
Na prąd
Jeff Bezos chce budować tanie samochody. Cena: mniej niż 100 tys. zł
Na prąd
Wysokie cła i słaba sprzedaż. Tesla wycofuje dwa modele z chińskiego rynku
Na prąd
Niemiecki uniwersytet rozebrał i porównał baterię Tesli i BYD. Zaskakujący wynik
Na prąd
Sprawdzamy czy elektryk zużywa tyle prądu co deklaruje producent