Właśnie te rynki dotychczas odgrywały kluczową rolę w globalnym rozwoju amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych. Chiny, najważniejszy na świecie rynek elektryków stanowią obecnie największe wyzwanie dla Tesli. Według wstępnych danych China Passenger Car Association (CPCA), Tesla wyprodukowała i sprzedała w lutym 2025 r. tylko 30 688 aut - to spadek o 49,16 proc. w porównaniu z 60 365 samochodami w lutym poprzedniego roku. Ten drastyczny spadek wskazuje na wyraźną utratę udziałów rynkowych przez Teslę, pogłębioną przez silną konkurencję ze strony krajowych, chińskich graczy, takich jak BYD, Nio i Xpeng, którzy stają się coraz bardziej popularni i dominują na rodzimym rynku.
Czytaj więcej
Tesla jako symbol innowacji i ekologii zaczyna być orędziem nienawiści i niezgody, co przekłada się na sprzedaż, która dosłownie pikuje w dół. Wszystko przez zaangażowanie Elona Muska w politykę przy administracji Donalda Trumpa.
Tesla Model 3
Oczywiście modernizacja Modelu Y może pomóc w spowolnieniu spadku sprzedaży. Według doniesień medialnych z Chin, na zmodernizowany model Juniper złożono już 200 000 zamówień. Jednak Chiny to nie jedyny problem Elona Muska. Spadek sprzedaży jest również widoczny w Europie. Tu sprzedaż Tesli spadła o 43,5 proc. w ujęciu rok do roku w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. Australia również odnotowuje znaczące spadki. Tesla odnotowała spadek aż o 71,9 proc. w lutym 2025 r., dostarczając jedynie 1592 auta, w porównaniu z 5665 samochodami w lutym 2024 r. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy spadek wyniósł 65,5 proc., dostarczając łącznie jedynie 2331 egzemplarze, w porównaniu z 6772 w roku poprzednim. Spadkiem zainteresowania szczególnie dotknięty jest Model 3, którego sprzedaż spadła o 81,4 proc., oraz Model Y, którego sprzedaż spadła o 55,4 proc. Przy czym przy Modelu Y część spadku zaiteresowania można wytłumaczyć zmianą modelową.
Elon Musk swoim zachowaniem i wystąpieniami popsuł wizerunek Tesli
Jednak przyczyny tego globalnego kryzysu sprzedaży Tesli są wielorakie. Kluczowymi czynnikami są tu rosnąca konkurencja ze strony lokalnych i uznanych producentów, coraz większa różnorodność modeli wśród konkurentów, spadek atrakcyjności marki i kontrowersyjne wystąpienia publiczne prezesa Elona Muska i związany z tym olbrzymi spadek wizerunku i atrakcyjności marki.