Tesla z globalnym spadkiem sprzedaży. Chwilowe załamanie czy bojkot klientów?

Do tej pory, niezależnie od sytuacji sprzedażowej elektryków, Tesla radziła sobie dobrze, a nawet bardzo dobrze. Teraz ta sytuacja ulega zmianie. Potwierdzają to dane ze światowych rynków. Powstaje pytanie, czy jest to chwilowy trend, czy wpływ politycznych ambicji Elona Muska i bojkot klientów.

Publikacja: 17.02.2025 08:47

Tesla rozpoczęła 2025 rok od sporych spadków sprzedaży

Tesla rozpoczęła 2025 rok od sporych spadków sprzedaży

Foto: mat. prasowe

Zgodnie z danymi CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) w styczniu 2025 roku zarejestrowanych w Polsce zostało 1121 samochodów elektrycznych. Jest to wynik o 5 egzemplarzy lepszy niż w analogicznym okresie 2024 roku. Można więc jasno powiedzieć, że rynek aut elektrycznych stoi w miejscu. Tym razem to nie Tesla po raz kolejny stanęła na podium sprzedaży. Polski rynek w styczniu zdominowała Kia z liczbą rejestracji wynoszącą 196 sztuk. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes (126 szt.), a następnie Hyundai (116 szt.). Dopiero na czwartej pozycji znalazła się Tesla (103 szt.).

Czytaj więcej

Po wsparciu Elona Muska niemieckie AfD zmienia o 180 stopni zdanie o Tesli

Również modelowo sytuacja była odmienna względem zeszłego roku. Na podium znalazła się Kia EV6 (124 szt.), na drugiej pozycji Hyundai Kona (63 szt.), a na trzeciej ex aequo Dacia Spring i Tesla Model Y (obydwa modele po 54 egz.). Druga Tesla – Model 3 uplasowała się dopiero na ósmym miejscu z 47 zarejestrowanymi egzemplarzami. Udział rynkowy Tesli wyniósł w styczniu 0,2 procenta w całym rynku. Porównując dane za styczeń 2025 r. historycznie jest to drugie najlepsze otwarcie roku w historii, ale poprzedni był niemal dwukrotnie lepszy. W styczniu 2024 r. królem sprzedaży była Tesla Model 3, która teraz rok do roku zaliczyła 49-procentowy spadek sprzedaży.

Nie Tesla, a Kia EV6 była w styczniu elektrycznym numerem jeden na polskim rynku

Nie Tesla, a Kia EV6 była w styczniu elektrycznym numerem jeden na polskim rynku

Foto: mat. prasowe

Podobne dane płyną z Europy. W Niemczech Tesla, która w 2022 roku była najlepiej sprzedającą się marką samochodów elektrycznych, odnotowała 59 proc. spadku sprzedaży rok do roku, i to mimo że sektor samochodów elektrycznych osiągnął bardzo duży wzrost. Elektryki w Niemczech zaliczyły w styczniu wzrost aż o 53,5 proc. i obecnie mają udział w rynku na poziomie 16,7 proc. Również w Chinach Tesla traci do konkurencji. W styczniu sprzedaż modeli amerykańskiej marki spadł o 11,5 proc. w ujęciu rok do roku, tak wynika z danych China Passenger Car Association.

Zmodernizowana Tesla Model Y

Zmodernizowana Tesla Model Y

Foto: mat. prasowe

Problemy Tesli w Chinach rozpoczęły się już pod koniec zeszłego roku. Wśród powodów takiej sytuacji upatruje się dużą presję konkurencji na rynku Państwa Środka. W grudniu 2024 roku, pod kątem sprzedaży Tesla Model 3 został wyprzedzony przez Xiaomi SU7. Xiaomi, znana do tej pory z produkcji telefonów, planuje w tym roku wprowadzić na rynek elektrycznego SUV-a, który ma zagrozić pozycji Tesli Model Y. Tesla w Chinach próbuje ratować się rabatami w wysokości 10 000 juanów (ok. 5400 zł) na Model Y, a także finansowaniem bez odsetek przez okres do 5 lat dla wybranych Modeli 3 i Modeli Y oraz dotacjami do ubezpieczenia w wysokości 8000 juanów (ok. 4400 zł) na wszystkie samochody Model 3 w Chinach. Wszystko wygląda na to, że na rynku chińskim Tesla również w lutym będzie miała słabe wyniki sprzedaży. Zgodnie z informacjami podanymi przez Bloomberg News, w okresie Księżycowego Nowego Roku (przełom stycznia i lutego) na około trzy tygodnie zaplanowano zawieszenie produkcji Modelu Y w Szanghaju, żeby dostosować fabrykę do nowego modelu.

Elon Musk staje się coraz większym obciążeniem dla Tesli

Świadomy gorszej sytuacji marki Elon Musk na wystąpieniu podsumowującym miniony rok nie podtrzymał do niedawna głoszonej tezy o wzroście sprzedaży w 2025 roku o kilkadziesiąt procent w stosunku do „trudnego roku 2024”. Dodatkowo wizerunek miliardera zaczyna być coraz bardziej kontrowersyjny i obciążający Teslę. Angażowanie się pośrednio w niemiecką politykę przez poparcie na Platformie X skrajnie prawicowej partii AfD czy mocny i codzienny udział w polityce amerykańskiej sprawia, że klienci zaczynają bojkotować Teslę.

Xiaomi SU7

Xiaomi SU7

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa Tesla Y już w Polsce. Znamy ceny najbardziej popularnego elektryka na świecie

Zgodnie z danymi CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) w styczniu 2025 roku zarejestrowanych w Polsce zostało 1121 samochodów elektrycznych. Jest to wynik o 5 egzemplarzy lepszy niż w analogicznym okresie 2024 roku. Można więc jasno powiedzieć, że rynek aut elektrycznych stoi w miejscu. Tym razem to nie Tesla po raz kolejny stanęła na podium sprzedaży. Polski rynek w styczniu zdominowała Kia z liczbą rejestracji wynoszącą 196 sztuk. Na drugim miejscu uplasował się Mercedes (126 szt.), a następnie Hyundai (116 szt.). Dopiero na czwartej pozycji znalazła się Tesla (103 szt.).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Na prąd
Tesla Model S i X z wyłączonym konfiguratorem w Europie. Czy to początek problemów?
Na prąd
Trump zapowiedział cofnięcie dopłat do elektromobilności. Firmy zainwestowały miliardy
Na prąd
Wiemy które z używanych elektrycznych aut sprzedają się najlepiej
Na prąd
Kia zaszalała z ceną topowego SUV-a. Z dopłatą aż 115 tys. taniej
Na prąd
Duży kontrakt na dostawę elektrycznych autobusów. Rekordowa umowa w Katowicach