Reklama
Rozwiń
Reklama

Chiński piętrowy autobus zdobywa ulice Londynu. Ma napęd elektryczny i akumulatory XXL

Kultowe autobusy piętrowe brytyjskiej stolicy wkrótce będą elektryczne. Chińska firma BYD dostarczy odpowiednie modele z akumulatorami o pojemności XXL.

Publikacja: 08.06.2024 08:14

Nowy autobus piętrowy dla Londynu: elektryczny BYD BD11

Nowy autobus piętrowy dla Londynu: elektryczny BYD BD11

Foto: mat. prasowe

Legendarny londyński piętrowy autobus - AEC Routemaster i jego następcy zostały opracowane i wyprodukowane specjalnie dla firmy obsługującej transport miejski - London Transport. Ich czas wkrótce się skończy. Chińska firma BYD dostarczy następcę - piętrowy autobus z napędem elektrycznym. Londyńskie ulice nie są jednak zupełnie nowym terenem dla marki BYD, w latach 2013-2018 Chińczycy wykorzystywali elektryczny autobus K9E do celów testowych. Był to model z konwencjonalnym, niskopodłogowym podwoziem „jednopokładowym”. Teraz w London Bus Museum odbyła się prezentacja nowego modelu BD11, który w przyszłości będzie regularnie przewoził pasażerów po Londynie. Ma 10,90 m długości, 2,55 m szerokości i 4,30 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 5,44 m. Autobus ma dopuszczalną masę całkowitą 19,5 tony i zacznie kursować w Londynie w tym roku.

BYD BD11

BYD BD11

Foto: mat. prasowe

BYD BD11 z ogromną baterią, która ma pojemność 532 kWh

BYD BD11 jest w pełni elektryczny i ma ogromną baterię. Akumulator z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) zintegrowany jest bezpośrednio z podwoziem i ma pojemność 532 kWh! Ten gigantyczny magazyn energii można ładować w kilku punktach prądem o mocy do 500 kW. Wtyczki do ładowania rozmieszczone są po całym nadwoziu i znajdują się nawet na dachu. Całkowicie rozładowany akumulator powinno dać się naładować do 100 proc. w ciągu zaledwie dwóch godzin. Napęd zapewniają dwa silniki zabudowane w piastach tylnych kół. Każdy ma 204 KM i zapewnia maksymalny moment obrotowy 600 Nm. W porównaniu ze standardowymi silnikami elektrycznymi są podobno o około 15 procent lżejsze i znacznie cichsze.

Czytaj więcej

Rekordowy zasięg. Chińska hybryda ma pokonać za jednym tankowaniu 2100 km
Przekrój autobusu elektrycznego BYD BD11

Przekrój autobusu elektrycznego BYD BD11

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

BYD BD11 jest klasycznym autobusem niskopodłogowym. Fotel kierowcy znajduje się przed przednią osią, a autobus pomieści do 90 pasażerów. BYD chwali się, że w porównaniu do swoich poprzedników górny pokład BD11 zapewnia większą przestrzeń nad głową i lepszy widok, a osoby na wózkach inwalidzkich mogą bez problemu wjechać na dolny pokład. Nowy piętrowy londyński autobus posiada automatyczny system hamowania awaryjnego, system ostrzegania przed kolizją, monitorowanie martwego pola i inteligentnego asystenta prędkości. Zamiast klasycznych lusterek zewnętrznych zastosowano kamery, jest też blokada alkoholowa dla kierowcy oraz monitorowanie zmęczenia. BYD BD11 oferuje również aktywną kontrolę podwozia z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i spełnia nowe zasady cyberbezpieczeństwa.

BYD BD11

BYD BD11

Foto: mat. prasowe

BYD BD11

BYD BD11

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Chińczycy wchodzą w nową fazę elektromobilności. Czas na sportowe modele aut

Legendarny londyński piętrowy autobus - AEC Routemaster i jego następcy zostały opracowane i wyprodukowane specjalnie dla firmy obsługującej transport miejski - London Transport. Ich czas wkrótce się skończy. Chińska firma BYD dostarczy następcę - piętrowy autobus z napędem elektrycznym. Londyńskie ulice nie są jednak zupełnie nowym terenem dla marki BYD, w latach 2013-2018 Chińczycy wykorzystywali elektryczny autobus K9E do celów testowych. Był to model z konwencjonalnym, niskopodłogowym podwoziem „jednopokładowym”. Teraz w London Bus Museum odbyła się prezentacja nowego modelu BD11, który w przyszłości będzie regularnie przewoził pasażerów po Londynie. Ma 10,90 m długości, 2,55 m szerokości i 4,30 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 5,44 m. Autobus ma dopuszczalną masę całkowitą 19,5 tony i zacznie kursować w Londynie w tym roku.

Reklama
Na prąd
Epidemia kradzieży kabli ze stacji ładowania. Branża e-mobility bije na alarm
Na prąd
Bosch i ZF chcą zelektryfikować traktor. Oto technologie, które mogą zmienić rolnictwo
Na prąd
Kończy się wsparcie Pekinu. Czy to koniec tanich samochodów z Chin?
Na prąd
Elektryczna Škoda przyspiesza. Elroq i Enyaq z kuszącą ofertą finansowania
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Na prąd
Nowa jakość ładowania w Polsce. Orlen uruchamia huby szybkiego ładowania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama