Chiński piętrowy autobus zdobywa ulice Londynu. Ma napęd elektryczny i akumulatory XXL

Kultowe autobusy piętrowe brytyjskiej stolicy wkrótce będą elektryczne. Chińska firma BYD dostarczy odpowiednie modele z akumulatorami o pojemności XXL.

Publikacja: 08.06.2024 08:14

Nowy autobus piętrowy dla Londynu: elektryczny BYD BD11

Nowy autobus piętrowy dla Londynu: elektryczny BYD BD11

Foto: mat. prasowe

Legendarny londyński piętrowy autobus - AEC Routemaster i jego następcy zostały opracowane i wyprodukowane specjalnie dla firmy obsługującej transport miejski - London Transport. Ich czas wkrótce się skończy. Chińska firma BYD dostarczy następcę - piętrowy autobus z napędem elektrycznym. Londyńskie ulice nie są jednak zupełnie nowym terenem dla marki BYD, w latach 2013-2018 Chińczycy wykorzystywali elektryczny autobus K9E do celów testowych. Był to model z konwencjonalnym, niskopodłogowym podwoziem „jednopokładowym”. Teraz w London Bus Museum odbyła się prezentacja nowego modelu BD11, który w przyszłości będzie regularnie przewoził pasażerów po Londynie. Ma 10,90 m długości, 2,55 m szerokości i 4,30 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 5,44 m. Autobus ma dopuszczalną masę całkowitą 19,5 tony i zacznie kursować w Londynie w tym roku.

BYD BD11

BYD BD11

mat. prasowe

BYD BD11 z ogromną baterią, która ma pojemność 532 kWh

BYD BD11 jest w pełni elektryczny i ma ogromną baterię. Akumulator z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP) zintegrowany jest bezpośrednio z podwoziem i ma pojemność 532 kWh! Ten gigantyczny magazyn energii można ładować w kilku punktach prądem o mocy do 500 kW. Wtyczki do ładowania rozmieszczone są po całym nadwoziu i znajdują się nawet na dachu. Całkowicie rozładowany akumulator powinno dać się naładować do 100 proc. w ciągu zaledwie dwóch godzin. Napęd zapewniają dwa silniki zabudowane w piastach tylnych kół. Każdy ma 204 KM i zapewnia maksymalny moment obrotowy 600 Nm. W porównaniu ze standardowymi silnikami elektrycznymi są podobno o około 15 procent lżejsze i znacznie cichsze.

Czytaj więcej

Rekordowy zasięg. Chińska hybryda ma pokonać za jednym tankowaniu 2100 km
Przekrój autobusu elektrycznego BYD BD11

Przekrój autobusu elektrycznego BYD BD11

mat. prasowe

BYD BD11 jest klasycznym autobusem niskopodłogowym. Fotel kierowcy znajduje się przed przednią osią, a autobus pomieści do 90 pasażerów. BYD chwali się, że w porównaniu do swoich poprzedników górny pokład BD11 zapewnia większą przestrzeń nad głową i lepszy widok, a osoby na wózkach inwalidzkich mogą bez problemu wjechać na dolny pokład. Nowy piętrowy londyński autobus posiada automatyczny system hamowania awaryjnego, system ostrzegania przed kolizją, monitorowanie martwego pola i inteligentnego asystenta prędkości. Zamiast klasycznych lusterek zewnętrznych zastosowano kamery, jest też blokada alkoholowa dla kierowcy oraz monitorowanie zmęczenia. BYD BD11 oferuje również aktywną kontrolę podwozia z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami i spełnia nowe zasady cyberbezpieczeństwa.

BYD BD11

BYD BD11

mat. prasowe

BYD BD11

BYD BD11

mat. prasowe

Czytaj więcej

Chińczycy wchodzą w nową fazę elektromobilności. Czas na sportowe modele aut

Legendarny londyński piętrowy autobus - AEC Routemaster i jego następcy zostały opracowane i wyprodukowane specjalnie dla firmy obsługującej transport miejski - London Transport. Ich czas wkrótce się skończy. Chińska firma BYD dostarczy następcę - piętrowy autobus z napędem elektrycznym. Londyńskie ulice nie są jednak zupełnie nowym terenem dla marki BYD, w latach 2013-2018 Chińczycy wykorzystywali elektryczny autobus K9E do celów testowych. Był to model z konwencjonalnym, niskopodłogowym podwoziem „jednopokładowym”. Teraz w London Bus Museum odbyła się prezentacja nowego modelu BD11, który w przyszłości będzie regularnie przewoził pasażerów po Londynie. Ma 10,90 m długości, 2,55 m szerokości i 4,30 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 5,44 m. Autobus ma dopuszczalną masę całkowitą 19,5 tony i zacznie kursować w Londynie w tym roku.

Na prąd
Coraz niższa sprzedaż elektryków. W Niemczech 100 tys. aut czeka na klientów
Na prąd
Rosjanie pokazali Ładę Nivę w wersji elektrycznej. To samochód bez przyszłości
Na prąd
Fiat 500 miał być wyłącznie w wersji elektrycznej. Teraz otrzyma silnik spalinowy
Na prąd
Elektryfikacja floty jednej z popularnych firm oferujących przejazdy w Polsce
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Na prąd
Rośnie rynek używanych elektryków. Poradnik jak kupić e-auto z drugiej ręki
Na prąd
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Niemczech spadła aż o 31 proc.