Konwencjonalne metody produkcji pojazdów nie prowadzą do znacznego obniżenia kosztów, a co za tym idzie cen aut elektrycznych. - Konieczne są zmiany, aby budować przystępne cenowo i rentowne samochody elektryczne na skalę masową – twierdzi Elon Musk. Zaprezentowany przez Teslę proces montażu „unboxing” ma umożliwić osiągnięcie zakładanego celu cenowego, czyli zaproponowanie klientom pojazdu za mniej niż 30 tys. dolarów (ok. 126 tys. zł). Jeden z ekspertów określił proces „unboxingu” jako "rewolucyjny", z potencjałem do całkowitej zmiany tradycyjnej, ruchomej linii montażowej. Inni z kolei kwestionowali, czy ta metoda, opierająca się na wcześniej przetestowanych technikach, takich jak montaż modułowy, może przyczynić się do radykalnego obniżenia kosztów produkcji.
Czytaj więcej
Plotki o śmiertelnym zawale serca inwestora giełdowego, George'a Sorosa zostały zdementowane. Za to jego fundusz zdecydował się na sprzedaż akcji Tesli. Nie stanowi to istotnego problemu dla inwestorów Tesli, ale za to wywołało komentarz Elona Muska.
Tesla twierdzi, że pojazdy nowej generacji firmy będą "znacznie prostsze i tańsze". W efekcie proces unboxingu może obniżyć koszty produkcji o połowę i zmniejszyć powierzchnię fabryki o 40 proc. Zapowiedzi o zmniejszeniu kosztów produkcji jak na razie pozostaje w strefie teorii, przynajmniej do końca 2024 roku. To właśnie wtedy w nowej fabryce Tesli o wartości 5 miliardów dolarów w Monterrey w Meksyku, zastosowane zostaną odpowiednie maszyny do produkcji nowej generacji pojazdów.
Niemiecki badacz Jan-Philipp Büchler z Uniwersytetu w Dortmundzie uważa, że nowy proces Tesli jest "rewolucyjny", dodając: "To znacznie więcej niż produkcja modułowa (…) Eliminuje etapy, które były standardowe, tworząc nowe wzorce pracy, zwiększając szybkość, zmniejszając złożoność". Nie każdy jednak w tej sprawie podziela optymizm. Pojawiają się głosy, że proces "unboxed" może potencjalnie sprawić, że takie auta staną się nie do naprawienia. Staną się jednorazówkami, które dodatkowo wpłyną negatywnie na środowisko. Pod znakiem zapytania pozostaje też kwestia możliwości produkcyjnych wielu modeli na jednej linii produkcyjnej. Jeżeli okazałoby się to niemożliwe to mogłoby to wpłynąć na wydajność firmy i całego procesu produkcyjnego.
Czytaj więcej
Elon Musk ogłosili plany dotyczące budowy rafinerii litu. Taki ruch ma uniezależnić Teslę od źródeł zewnętrznych. Docelowa produkcja ma wystarczyć na budowę miliona samochodów rocznie.